Käibemaksu tõusu eel käib pealinna kaubanduskeskustes usin jõuluostlemine

PM Majandus
Copy
Rocca al Mare kaubanduskeskuse parkla.
Rocca al Mare kaubanduskeskuse parkla. Foto: Madis Veltman

Detsembri esimesel nädalal kasvas aastatagusega võrreldes Rocca al Mare külastatavusnumber ligi kümnendiku võrra. Teisel nädalal on kasv jätkunud, mis ennustab jõuludeks mullusega võrreldes hoogsamat ostukäitumist.

«Möödunud aastaga võrreldes teeb Rocca al Mare külastatavuse kasv tõepoolest rõõmu. Sellise sissejuhatuse pealt võib ennustada kasvu jätku ka kuu teise poolde, sest just jõulunädala ostumahud on kaubandusturul määrava tähtsusega,» selgitas Rocca al Mare ja Kristiine keskuse juht Kristjan Maaroos.

Kristiine ja Rocca al Mare keskuse juht Kristjan Maaroos.
Kristiine ja Rocca al Mare keskuse juht Kristjan Maaroos. Foto: Tairo Lutter

Tarbimise hoogustumises näeb Maaroos rolli nii tugeval musta reede kampaanial, mis oli sissejuhatus jõuludesse, kui ka inimeste soovis käibemaksutõusu mõju vältida ja teha veel aasta lõpus suuremaid vajalikke oste. Samuti on tajutav mõju hindade kasvutempo pidurdumisel.

«Mõni kaupmees on andnud signaali, et hinnad võivad koguni langeda: kui tarbijad teevad praegusel majanduslikult keerulisel ajal palju oste, võib see tähendada ostuaktiivsuselt üsna tagasihoidlikku jaanuarikuud,» ennustas Maaroos.

Samas ei leia ta, et jutud euribori tõusu pidurdumisest ja selle võimalikust langusest tarbimise kasvule hoogu juurde annaksid. «Selleks, et intressi languse mõju tarbimisse jõuaks, peaks toimuma euribori reaalne langus. Eks tarbitakse rohkem siis, kui raha rohkem üle jääb,» ütles Maaroos.

Varutakse kauasäilivat kaupa

Maaroosi sõnul on hoo sisse saanud kauasäiliva kauba varumine, mis võib olla seotud päästeameti kampaaniaga, mille sõnum on jõudnud õigesse kohta. «Viimaste nädalate ilmastikuolude ja elektrikatkestuste tõttu oli see hästi sihitud ja aitas kindlasti paljusid inimesi, kes õigel ajal reageerisid,» hindas Maaroos.

Ilmaolud mõjutavad oste ka teistes kaubakategooriates. Prisma Peremarketi tööstuskauba kategooriagruppide juht Merit Uus ütleb, et tänavu on eriti populaarsed lume- ja jäätõrjetarvikud ning kelgud, suusad, uisud ja teised talvesporditooted. «Varakult on kaubaks läinud ka jõulukaunistused ja -dekoratsioonid,» lisas Uus.

Ka Uus kinnitab, et päästeameti kampaanial on mõju ostudele: «Novembrikuu müügifenomen oli kindlasti suitsuandur. Müük kasvas 300 protsenti.»

Uue pesumasina ostu uude aastasse ei lükata

Euronicsi Baltikumi turundus- ja kommunikatsioonijuhi Helen Kannelmäe sõnul ostetakse jõuluperioodil elektroonikakaupu kingiks. «Tänavune trend on kuumaõhufritüürid – küllap otsitakse koduseks kokkamiseks tervislikumaid lahendusi,» arvas Kannelmäe.

Kui suuremad köögimasinad detsembrikuus tavaliselt kaubaks ei lähe, siis uuel aastal jõustuv käibemaksutõus paneb inimesi oma ostuotsuseid ümber planeerima, nentis Kannelmäe. «Kui inimesel on uut pesumasinat vaja, siis seda ostu edasi ei lükata. Seega võib käibemaksu tõus ka selle kategooria müüki mõjutada,» ütles ta.

Rocca al Mare ja Kristiine keskuse juhi Maaroosi sõnul on üldine hinnang tulevale aastale pigem tagasihoidlik ja pessimistlikku tooni. «Tarbimise hoogustumine ei viita sellele, et majanduskeskkond on paranemas. Sõnumid rekordilisest ekspordilangusest ei ole kasvu soosivad ega julgusta tarbijakäitumist. Järgmisel aastal tuleb olla valmis siiski selleks, et aasta tuleb raskemapoolne,» hindas Maaroos.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles