Oluline on meeles pidada ka seda, millised detailid tuleks märkida töötajale ülesütlemise avalduses. Kõivu sõnul ei tohiks avaldus kunagi piirduda paari lakoonilise lausega, vaid peaks sisaldama kogu olulist teavet alates selgest alusest ja põhjusest, mis on koondamiseni viinud, kuni teise töö pakkumise või põhjenduse kohta, miks see pole võimalik.
«Samuti tuleks avaldusse lisada viide ülesütlemise päevale, viimasele tööpäevale ning etteteatamise tähtajale. Kirja tuleks panna ka lõpparve suurus, viide võimalusele töötuskindlustuse hüvitise saamiseks, aga ka näiteks töötaja kasutuses olevate töövahendite loetelu ja nende tagastamise kord ning teave konkurentsipiirangu edasise kohaldamise kohta,» loetles Kõiv.
Milline on juhi roll koondamise protsessis?
Seminaril esinenud Milttoni juhtimiseksperdi Jaano Inno sõnul on koondamine organisatsiooni arengu üks loomulik osa, mida ei tohiks karta. «Tuleb arvestada, et iga töösuhte muutuse juures on kolm osapoolt: organisatsioon, meeskond ja konkreetne inimene. Kui tõsta meeskonnast mõni inimene välja, siis ülejäänud grupi omavaheliste suhete ja seoste süsteem alati muutub. Sellega kaasnevad loomulikud reaktsioonid ja vastupanu,» rääkis Inno.
Muutustega kaasneb tema sõnul teadmatus ja ebakindlus tuleviku suhtes, mis võib haavata baasvajadusi ning seeläbi kutsuda esile vastupanu muutusele. Juhi roll on Inno sõnul aidata luua selgust muutuse vajalikkuses, mõista vastupanu ning luua sobilik pinnas muutuse elluviimiseks. Selleks soovitab ta igal koondamisega silmitsi seisval ettevõttel ja juhil
- teadvustada muutuse eesmärki ja kasu ning selgitada selle erinevaid külgi;
- jõuda selgusele, mis on vastupanu aluseks olevad motiivid ja parim kavatsus;
- leida ühiselt olulised eesmärgid, vajadused, väärtused ehk see, mis jätkavat tiimi ühendab;
- luua ühisosast lähtuv tegevusplaan muutuse elluviimiseks.
Inno rõhutab, et koondades ei tohi kunagi unustada lõppeesmärki ning selle selgitamist inimestele. «Pärast võimalikku viha ja segadust saabub alati kohanemine ning õigete juhtimisotsuste korral ka innovatsioon ehk võimalus saavutada see, milleks koondamise protsess käivitati,» lisab ta. Inimeste aitamiseks saab tema sõnul juht teadvustada ja aktsepteerida muutusega kaasnevate tõkete olemasolu, aidata seada uusi prioriteete ning tunnustada järjekindlust ja väikeseid võite.