Brändiuuringust Meaningful Brands selgus, et kõigis Balti riikides on edetabelite tipu vallutanud ülemaailmsed tehnoloogiahiiud Google ja Meta. Seejuures on esimest korda trüginud esiotsa sõnumisaatmise rakendused.
Uuring: just nende brändide kadumine teeks Eesti inimese kurvaks
Eestis läheks korda kõige suuremale hulgale inimestele (85 protsendile) see, kui lakkaks olemast Facebooki Messenger. Lätis on selleks WhatsApp (78 protsendile) ja Leedus Google (82 protsendile).
Kui Messenger kõrvale jätta, meenutab Google’i brändide võimas tulemus suusavõistlusi, kus juhtub hulk norrakaid kaasa lööma. Mullusele edetabelivõitjale ja nüüd teisele kohale maabunud otsingubrändile Google (85 protsenti) järgnevad tema võsud: kolmandal kohal Gmail, viies Chrome ja kuues Google Maps. Lätis ja Leedus esiviisikusse mahtunud Youtube’i leiame Eestis 14. kohalt.
Kohalikest ettevõtetest kuulub rahva suurim kiindumus edukalt rahvusvaheliseks läinud Omnivale – Lätis viies koht (72 protsenti), Leedus kaheksas (67 protsenti) ja Eestis 18. koht (73 protsenti).
Varasematel aastatel on Eesti edetabeli tipus Google’ile konkurentsi pakkunud elutähtsaid teenuseid pakkuvad riigiametid. Tänavu leiame neist edukaima, päästeameti, neljandalt kohalt. Politsei- ja piirivalveamet on kümnes.
Kõrgeima hinnangu saanud kommertsbränd on Kalev – kui aastani 2020 püsis see kindlalt esikümne keskel, siis nüüd on 16. kohal.
Brändikiindumuse uuringus võrreldi ka erinevate rahvuste hinnanguid ehk eestlasi ja muust rahvustest eestimaalasi:
ETV (80% vs. 47%)
NATO (69% vs. 38%)
ERR (74% vs. 48%)
Apollo (71% vs. 44%).
Suhtlusrakendustest:
mail.ru (52% vs. 11%)
Viber (60% vs. 20%)
Venemaa meediabränd TNT (41% vs. 12%)
Pervõi Kanal (38% vs. 11%).
Tehiskaaslastel on veel ruumi areneda
«Rääkides põneva tehisaru brändidest, siis viimase aasta hitil ChatGPT-l on kogu elanikkonnani jõudmise teekonnal veel jupp maad minna,» märgib Havasi uuringute juht Mauri Sööt. ChatGPT on Eestis Havasi brändi kiindumuse edetabelis 159. kohal ja läheb korda 32 protsendile vastanutest, kes brändi vähemalt mõnevõrra tunnevad.
ChatGPT naabrusest leiab 157. kohalt kindlustusbrändi Ergo, 158. kohalt autovõistluse Rally Estonia, 160. kohalt juustubrändi Pik-Nik ja 161. kohalt venekeelse Narodnoje Radio.
Uuringu koostajatele oli üllatus Google'i ja Facebooki üksikute rakenduste nii mastaapne edu. «Nende brändide kiindumus pole kõrgem ainuüksi kohalikest kommertsbrändidest, vaid nende kadumine läheks korda suuremale hulgale eestimaalastele – rohkem kui see, kui kaoks mitu avaliku sektori institutsiooni, alates politsei- ja piirivalveametist ning Tartu Ülikooli kliinikumist,» ütles Sööt.
Havas teeb Eestis, Lätis ja Leedus Meaningful Brandsi uuringut alates 2013. aastast. Iga brändi hindas ligikaudu 300 täisealist elanikku igast riigist.