:format(webp)/nginx/o/2023/11/24/15740705t1hf629.jpg)
Siinmail on Ameerikast avasüli vastu võetud nii kiirtoit kui NATO sõdurid, aga ostupühaks kuulutatud Must Reede ja suured allahindlused on jäänud traditsioonidesse kinnistumata.
Õige allahindlus on 50 protsenti, sest see on vist see, mida kaupmehed juurde panevad, arvab pereisa Peeter. «Käisin Ülemiste keskuses ja seal olid sildid, et allahindlus on erinevates kauplustes 25 protsenti, mis ei ole suur, aga midagi siiski,» teatab ta, olles käinud Musta Reede aegu poodides õhku nuusutamas.
Peeter on eluaeg olnud enda sõnul kopikakoi ja võib poes hindasid võrrelda tundide kaupa. Osava majandajana on ta osanud üles leida allahindlused, mis ka midagi väärt on, ja nii täiendab ta näiteks habemeajamistarvete varusid vastavalt kampaaniatele, mis ei ole seotud kuidagi Musta Reede või tühjendusmüükidega. «Eesti inimene on loll ja nõus maksma kõrget hinda ning ärimehed elavad niigi hästi,» avaldab Peeter arvamust, miks Eestis allahindlused väga levinud ei ole.
Allahindlused tõmbavad välismaale
Et Eestis allahindluseid puuduvad, ei tähenda, et need inimesi ei huvitaks. Merle on juba aastaid kasutanud välismaistel allahindlustel raha kokkuhoidmist. «Mul on kaks kooliealist last, mis tähendab, et Eesti riigi silmis pole ma mitte keegi, sest puudub ju kolmas ja seega ka arvestatav toetus,» seletab Merle. «Kaks erinevast soost kooliealist last on paras väljaminek, ja kui ma huviringe ja sööki veel jõuan osta Eestist, siis riided ja jalanõud tulevad mujalt. Käime sõbrannadega suve lõpus Soomes, kus kiirmoe poekettides saab väikese raha eest kõike uueks kooliaastaks vajalikku. Laevapileteid vaatame sooduspakkumistelt.» Merle on ka Eesti poodides allahindlusi jälginud, kuid siin kas pole sobivaid suurusi, valik on napp või hind on salakaval. «Ma olen leidnud ka «50 protsenti allahinnatud» saapad, mille hind oli algsest kõrgem. Isegi müüja oli ehmunud ja ma usun, et see võis olla aus viga, mitte üritamine kliendil p***et lohku tõmmata.»
Tarbijakaitseameti sõnul tarbija ise poes selles tegelikult veenduda ei saagi, kas allahindlus on tegelik ja ta tõesti teeb hea ostu. Soodusmüükide kohta teha mõningaid järeldusi seoses muredega, mis hiljem lahendamist vajavad. «Hinnanguliselt võib öelda, et Musta Reede soodusmüükide ajal huvitab tarbijaid enam elektroonika ja rõivad-jalatsid. Kuid kaebusi ja küsimusi laekub kõigi tootegruppide ja -valdkondade osas,» ütleb Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti (TTJA) EL tarbija nõustamiskeskuse valdkonnajuht Heldin Malmet. «Järeldused on tehtud aastate jooksul laekunud pöördumistest, kuigi tarbijad reeglina ameti poole pöördudes ei maini, et neil on probleeme just Musta Reede allahindlusega seotud ostuga. Kuivõrd enne TTJA poole pöördumist püüavad tarbija ja kaupleja iseseisvalt kaebuse lahendamises kokkuleppele jõuda ning juhul, kui see ei õnnestu, laekub kaebus alles ametile, on keeruline tuua välja statistikat just Musta Reede ostudega seonduvate probleemide kohta. Küll aga saab nentida, et üldiselt laekub suurenenud ostutehingutega (nt aastalõpu ja erinevate kampaaniatega seoses) ka vastavalt rohkem pretensioone ja kaebuseid.»
/nginx/o/2023/11/24/15740706t1hf5fa.jpg)
Ostuharjumused liiguvad veebikeskkonda
Marie on juba aastaid nautinud veebikaubamajade võlusid ennekõike laia tootevaliku pärast ning lisaks on olnud võimalus soetada endale riideid, kingi ja kosmeetikat firmadelt, mida Eestis pole esindatud. «Eks koroonaajaga läks ju kogu poodlemine suuresti veebi ning ma pole siiani väga näinud vajadust külastada muid kauplusi kui toidupoode,» selgitab Marie oma ostuharjumusi.
«Eks ma olen muidugi ka ilusate piltide õnge läinud ja AliExpressist tellinud säravaid ehteid, mis on osutunud mingiks veidraks metalliks või juba pakendist välja võttes katki läinud. Ja eks riiete puhul on ka tulnud kergeid möödalaskmisi, kuid neid on võimalik asjalikesse poodidesse tagastada.»
Marie on kasutanud Musta Reede pakkumisi Amazoni veebikaubamaja kaudu, olles eelnevalt vaadanud, mis võiks huvi pakkuda. «Olin pikalt harjunud Amazoni Suurbritannia haru pakkumistega, aga siis tegi Brexit sealt tellimise kulukamaks ja nüüd olen juba pikka aega tellinud vajalikku Amazoni Saksa harust, vahel ka mujalt, aga siis tuleb tihti tollimaksudega arvestada.» Marie elamises on üsna vähe asju, mis pole veebist tellitud, sest peale siinset viimase aja hinnatõusu pole ta näinud mingit põhjust, et lasta ennast «paljaks varastada».
/nginx/o/2023/11/24/15740707t1hef4d.jpg)
«Olen ka ise väiksemat sorti ettevõtlusega seotud ja saan aru, miks väikeses riigis on hinnad kallimad, aga kui mu käest küsitaks kohvi või klaasi piima või prae eest ulmelisi summasid, siis ma lihtsalt ärritun,» tõstab Marie häält. Üldse kasutab ta oma jutus Eestis poodlemise ja väljas käimise kohta väljendeid «paljaks varastama» ja «röövima» ebaproportsionaalselt palju. Naine käib igal aastal korra Londonis ning mõtles sel sügisel «lubada endale üht-teist» ning maandus British Museumi lähedal asuvas Itaalia restoranis, kus nautis head toitu ja veini.
Seejärel läks ta välja ning andis endale käsu jätta meelde see hetk, kui ta sööb maailma ühe kallima pealinna kesklinnas pearoa, magustoidu ning võtab kõrvale kaks klaasi veini ning see kõik maksab kas sama palju või veidi vähem kui Eestis. «Ja olid ajad, kui Londonis väljas söömine võttis silmast vee välja,» meenutab ta.
Musta Reede ja allahindluste teemal kauplusekettide esindajad ülemäära jutukad ei ole, sest liiga suuri hinnaalandusi, mis massid liikvele paneks, välja kuulutatud ei ole.
/nginx/o/2023/11/24/15740708t1h3a2c.jpg)
«Tarbijatrendides on juba terve viimase aasta andnud tooni inimeste suur hinnatundlikkus, seetõttu võib eeldada, et Musta Reede pakkumised kujunevad menukaks. Praegu on sobiv aeg juba jõulukingituste peale mõtlemiseks, eriti kui saab need kokkuhoidlikult teha,» ütleb Prisma Peremarketi kommunikatsioonijuht Kristiina Tamberg, kelle sõnul valitakse kaubad, mida alla hinnatakse, nii hooaja nõudluse järgi kui ka nende toodete seast, mis muidu kallid, aga populaarsed.
TTJA paneb ennekõike südamele, et inimesed mõtleks jõulukinkide puhul ja aastalõpu ostukampaaniate eel läbi, mida nad vajavad või mida kellelegi kinkida soovivad, ning siis uuriks ette, mis need asjad tavaliselt maksavad.
Nii välditakse värvilise sildi või suure protsendimärgi juures emotsiooniostu, mis tagantjärele ei pruugi enam mõistlik tunduda. Asja ostmisega, mida tegelikult vaja pole, koormatakse nii oma rahakotti, kodu kui ka keskkonda.
Kuidas veebikaubamajade puhul ära tunda pettureid
Enne ostu sooritamist tasub kindlaks teha, kes on kaupleja ning mis riigis kaupleja registreeritud on. Samuti tasub uurida, kas veebipood kuulub juriidilisele isikule või eraisikule: vaadata, kelle pangakontole tuleb teenuse eest raha kanda (eraisiku või firma arvele) ning kontrollida, kas ettevõte on registreeritud äriregistris. Tasub uurida, kas kaupleja on oma veebilehel avaldanud oma kontaktandmed, mille kaudu tarbija saab kauplejaga soovi korral ühendust võtta.
E-poe veebilehel peab kindlasti olema järgmine teave:
- ettevõtte nimi ja asukoht ning e-posti aadress ja telefoninumber, kuhu probleemide puhul pöörduda
- kauba tagastamise tingimused, pretensiooni esitamise tingimused ning teatud juhul ka garantii tingimused
- informatsioon selle kohta, kui kaua võtab aega kauba kohaletoimetamine ja millised on kauba tagastamise tingimused (14-päevane taganemisõigus),
- kelle kanda jäävad tagastamiskulud
Kaupleja tausta kontrollimiseks tasub uurida teiste ostjate tagasisidet, näiteks interneti otsingumootori abiga. Kindlasti tasuks Eestis registreeritud kaupleja puhul kontrollida, ega e-pood pole kantud tarbijavaidluste komisjoni nn musta nimekirja. Ohumärk võib olla, kui firma on tegutsenud väga lühikest aega või kui ettevõttel on maksuvõlad. Samuti tuleb kriitiliselt hinnata ka e-poe pakkumisi ja hindu – liiga soodne hind ja uskumatu allahindlus võib olla täiendavaks ohumärgiks (näiteks kui toode, mis reeglina maksab 400 eurot, on alla hinnatud 50 euro peale).
E-poe kodulehe üldtingimustes peaks olema ka märgitud, millise riigi seadus lepingule kohaldub ja seda nii Eestis registreeritud kauplejate kui ka välismaa e-poodide puhul. Veel tuleks tutvuda tähelepanelikult kauba tellimistingimustega, seejuures pöörata eriti suurt tähelepanu sellele, kuidas ja millal peab kauba eest maksma ja millised võivad olla lisakulud (posti- või teenustasud). Internetiostude eest on mõistlik tasuda krediitkaardiga, sest ebaausa kaupleja otsa komistamisel on tarbijal nii suurem võimalus ette makstud summa panga abiga tagasi saada.
Kas Tarbijakaitseamet aitab välismaiste veebiostudega seotud probleemidega?
Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti (TTJA) juures tegutseb Eesti EL tarbija nõustamiskeskus, mis kuulub ECC võrgustikku (European Consumer Centres Network) ning lahendab tarbijate piiriüleseid kaebuseid.
EL tarbija nõustamiskeskus pakub teavet, nõu ning abi piiriüleste ostude tegemisel ELi teistest liikmesriikidest. Kolmandatest riikidest (näiteks USA, Hiina) teostatud ostude puhul kahjuks ELi tarbija nõustamiskeskus tarbijaid abistada ei saa. Lisaks ELi liikmesriikidele on keskused Islandil, Norras ja Suurbritannias.
Keskuse teenused on tarbijatele kättesaadavad selliselt, et tarbija esitab oma kaebuse välismaise kaupleja vastu eesti keeles ning tema kaebus vahendatakse lahendamiseks kaupleja asukohamaa ECC-keskusele. Kaebused jõuavad EL tarbija nõustamiskeskuse lauale ka siis, kui piiriülese kaebusega pöördutakse TTJA poole.