Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Kohustuslikud pabertšekid võivad peagi kaduda (1)

Copy
Toidupoe kassa. Pilt on illustratiivne.
Toidupoe kassa. Pilt on illustratiivne. Foto: Elmo Riig / Sakala / Scanpix

Eesti Kaubandus-Tööstuskoda, Eesti Väike- ja Keskmiste Ettevõtjate Assotsiatsioon (EVEA) ja Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liit (ITL) avaldasid toetust tarbijakaitseseaduse muudatusele, millega kaotataks kaupleja kohustus väljastada vaikimisi paberist ostukviitungeid.

Kehtiv regulatsioon kohustab kauplejat andma tarbijale ostukviitung kirjalikus või tarbija nõusolekul kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis igal juhul, kui tarbija ostusumma on üle 20 euro.

Paljud tarbijad aga ei vaja ostukviitungit ning seega prinditakse suur osa ostukviitungeid välja ilma, et selleks vajadus oleks, samas kaasneb sellega tarbetu paberi -ja tindikulu, nenditakse seadusemuudatuse väljatöötamiskavatsuses.

Kaubanduskoda toetab muudatust, sest nii vähenevad ettevõtete kulud ja koormus ning kaasneb positiivne mõju keskkonnale.

Koda toetab ka väljatöötamiskavatsuses toodud ideed kohustada kauplejat tarbijale arve tasuta kättesaadavaks teha vaid ühes kanalis. Kui tarbija soovib arve saamist mitmesse kanalisse korraga, võib kaupleja aga küsida selle eest mõistlikku tasu. Kui tarbija soovib aga tasuta kanalit muuta, siis peab kaupleja võimaldama tal seda tasuta muuta.

Tšeki võib saata e-postiga

Tarbijal peaks olema õigus muuta tasuta kanalit üksnes teatud juhtudel, näiteks siis, kui kaupleja on tasuta kanaliks määranud e-arve, kuid tarbija ei soovi e-arvet, vaid soovib saada arvet oma meilile, leiab koda. 

«Seadus peaks suunama tarbijaid paberarvete asemel valima muid arve saamise viise. Seetõttu palume kaaluda lahendust, et kestvuslepingu alusel osutatud teenuste puhul on paberarve saatmine tasuline, kui tarbija tellib iseteenindusportaalis/pangas või muus sellises keskkonnas e-arve või kui tarbija on andud kauplejale e-posti aadressi. Ehk sellistes olukordades ei kehtiks põhimõte, et tarbijal on õigus nõuda, et tasuta arve kanaliks on paberarve,» tegi kaubanduskoda ettepaneku.

Ka EVEA toetab üldjoontes riigi plaani, ent, nagu ka kaubanduskoda, peab liit ebavajalikuks erandit, mille järgi tuleb paberil ostukviitung tarbijale vaikimisi väljastada olukorras, kus tarbija sooritab ostu sularahas ega registreeri ostu kliendikaardiga.

«EVEA hinnangul puudub vajadus sularaha ja kliendikaardiga seotud erandi järele. Teadlik tarbija peaks ise otsustama, kas vajab tõendit võimaliku vaidlustuse esitamiseks tulevikus, sest temal lasub sellisel juhul ostu tõendamise kohustus. Tasub kaaluda, kas kaupleja kohustuseks peab olema tarbijale ostukviitungi väljastamise pakkumine,» leiab liit.

ITL soovib paberarvete väljastamist veelgi piirata ja teeb ettepaneku laiendada muudatust nõnda, et kauplejal on õigus lõpetada paberarve väljastamine, kui tarbija avaldab kauplejale e-posti aadressi või mobiiltelefoninumbri või kui tarbija on tellinud arve mis tahes elektroonilisse kanalisse. Samuti palub ITL kaaluda kauplejale õiguse andmist küsida paberarvete ja paberteavituste saatmise eest tasu postikulude hüvitamiseks.

Tagasi üles