Kolm küsimust, millele enne auto ostmist mõelda

PM Majandus
Copy
Kasutatud autode müük. Pilt on illustratiivne.
Kasutatud autode müük. Pilt on illustratiivne. Foto: Urmas Luik / Pärnu Postimees / Scanpix

Automaksu ja uuest aastast planeeritud käibemaksu tõusu taustal on oodata autoturu elavnemist. Ka muutuvates oludes on autoostjate kaalutluskohad samad: Kas osta uus või kasutatud auto? Kas võtta liising või autolaen? LHV liisinguosakonna juht Erki Link soovitab enne otsuse langetamist mõelda läbi kolm aspekti.

Kui suureks võivad kujuneda remondikulud?

Uue auto ostmisel on eeliseks see, et loomulikust kulumisest tekkivat remonti sõiduk tõenäoliselt niipea ei vaja – esimesed kulumisjäljed tekivad autodel üldjuhul pärast kümnete tuhandete kilomeetrite läbimist. Uue autoga saab kaasa mitmeaastase garantii, roostetamise vastu kehtiv keregarantii võib ulatuda isegi 10–12 aastani. Sel juhul tuleb vähemalt esimestel aastatel muretseda vaid sõiduki õigeaegse hooldamise eest.

Kasutatud auto puhul tuleb leppida, et mida suurem on läbisõit ja auto vanus, seda rohkem tuleb varuda aega ja raha sõiduki remondiks. Samas kui auto garantii on juba lõppenud, ei ole liisinguvõtjal enam kohustust teha tehnilisi hoolduseid ametlikus esinduses – seega võib auto hooldamine teistes remonditöökodades osutuda oluliselt odavamaks.

Kas sõidukit müüb era- või juriidiline isik?

Ostes auto ametlikust esindusest, on tegu juriidilise isikuga – see tähendab, et kui pärast sõiduki ostmist tekib teil müüjale pretensioone, võib olukorra lahendamine olla lihtsam kui eraisikult sõidukit ostes. Lisaks tuleb kasutatud autot ostes olla tähelepanelik ka selle tehnilise seisukorra osas – esindusest sõiduki ostmisel on tehniline kontroll autole üldjuhul tehtud, kuid eraisikult ostetav sõiduk tuleks lasta ametlikus margiesinduses või usaldusväärses töökojas üle kontrollida.

Kas võtta liising või autolaen?

Pangad pakuvad nii uute kui ka kasutatud autode ostmiseks kahte lahendust – autolaenu ja liisingut. Peamine erinevus seisneb omandiõiguses: liisingu korral on sõiduk laenu tagatiseks ning jääb liisinguandja omandisse kuni liisingulepingu lõpuni, autolaenu abil autot ostes saate kohe ka selle omanikuks.

Liisingut kasutatakse tavaliselt uute ja kallimas hinnaklassis autode ostmisel, kuna liisingu puhul pole erinevalt autolaenust piiranguid maksimaalse finantseeritava summa osas. Oluline on meeles pidada, et liisinguga kaasnevad teatud nõuded – näiteks on liisinguvõtja kohustatud tegema sõidukile kaskokindlustuse ning järgima kõiki auto garantiitingimusi. Autolaenuga sõiduki ostmisel saate selle omanikuna ise otsustada, kus autot hooldada ning kas soovite lisaks kohustuslikule liikluskindlustusele ka kaskokindlustust. Liisingu kasuks räägib see, et liisingu intressimäär on üldiselt soodsam kui autolaenu oma.

Liisingul ja laenul on erisus käibemaksu arvutamisel

Liising ja autolaen erinevad nii intressimäära kui ka käibemaksu arvestamise poolest. Tavaliselt on autolaenu puhul tegemist fikseeritud intressimääraga laenuga, mille puhul sissemakset ei nõuta, kuid laenu maksimaalne summa on piiratud. Liisingu puhul on esimene sissemakse vähemalt 10 protsenti auto väärtusest ning intressimäära suurus sõltub kliendi riskist ja ostetava auto vanusest. Üldjuhul on liisingu intressimäär ujuva baasintressiga, mistõttu intressikeskkonna muutudes võivad tasumisele kuuluvad maksed tõusta – olukord, mida oleme viimase aasta jooksul kogenud.

Kapitalirent sarnaneb järelmaksuga – liisinguvõtja maksab igakuiselt tagasi osa sõiduki maksumusest koos intressidega ning pärast liisingulepingu lõppu saab auto omanikuks. Teise võimaluse, kasutusrendi puhul on igakuised maksed madalamad, kuid pärast liisingulepingu lõppemist tuleb sõiduk tagastada selle omanikule ehk pangale. Samas on võimalik ka sõiduk selle jääkväärtuse eest välja osta. Sobiva kuumakse kalkuleerimisel on oluline silmas pidada, et suuremad tagasimaksed vähendavad kiiremini laenu põhiosa ning sellest tulenevalt on krediidi eest tasutav intressikulu kokkuvõttes väiksem kui igakuiste väiksemate tagasimaksete korral.

Erinevalt laenust on liising käibemaksuga maksustatav krediiditoode. Seejuures on oluline teada, et kapitalirendi ja kasutusrendi puhul arvestatakse käibemaksu erinevalt – esimesel juhul arvestatakse käibemaks ühekordselt tehingu tegemise momendil, kuna tegemist on sisuliselt ostu-müügi tehinguga, ning teisel juhul arvestatakse käibemaks igakuiselt, kuna sisuliselt ostetakse pangalt auto kasutamise teenust. Käibemaksu tõusu valguses on kapitalirendiga planeeritud ost mõistlik ära teha veel selle aasta sees, enne maksutõusu rakendumist. Kasutusrendi korral käibemaksu tõusu mõjust ei pääse – maksed, mis tuleb tasuda jooksval aastal, maksustatakse 20 protsendilise maksumääraga ja maksed alates tulevast aastast maksustatakse juba uue, 22 protsendilise määraga.

Auto ostmise või vahetamise otsus on tavaliselt seotud endale täiendavate finantskohustuste võtmisega. Sobiva sõiduki valimisele tasub läheneda kaalutletult – tehke esmalt kindlaks oma võimalused ja vajadused ning enne lõpliku otsuse langetamist kaaluge kõiki võimalusi, et läbimõeldud otsus teha.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles