:format(webp)/nginx/o/2023/10/26/15681254t1hd345.jpg)
Vene riigifirma Rostelecom teatas, et nende Läänemere all olev fiiberoptiline kaabel katkes oktoobris samal ajal, mil Hiina konteinerlaev NewNew Polar Bear sellest üle sõitis.
Rostelecom tunnistas teisipäeval tehtud avalduses esimest korda avalikult oma merekaabli purunemisest. Ettevõte kirjeldades juhtumit kui õnnetust, kuid jättis selle põhjuse mainimata, vahendas Reuters.
Rostelecomi pressiesindaja ütles, et topeltsoomustatud fiiberoptiline kaabel, mille läbimõõt oli 40,4 mm, on täielikult läbi lõigatud.
Reutersi küsimusele, kas ettevõte usub, et Hiina laev põhjustas kahju, vastas pressiesindaja, et fiiberoptilise kaabli kahjustamise ajal oli Hiina laev NewNew Polar Bear punktis, mille koordinaadid langesid kokku sideliini marsruudiga. Ta lisas, et kaabli purunemise koht oli vaid 28 kilomeetri kaugusel kohast, kus Balticconnectori gaasijuhe varsti pärast seda samuti purunes.
Kahjustuse võis põhjustada ankur
Laevaliikluse jälgimissüsteemi MarineTrafkahjustuse põhjustada ankurficu andmed näitavad, et NewNew Polar Bear sõitis kõigepealt üle kahjustatud Rootsi-Eesti telekomikaabli 7. oktoobril kell 17.13, seejärel üle Venemaa kaabli kell 22.20 ning ööl vastu 8. oktoobrit üle Balticconnectori kell 00.20 ja Soome-Eesti telekomiühenduse 01.49.
Rostelecom teatas, et tema kaabli kahjustus registreeriti 7. oktoobril kell 22.30.
Soome uurijate hinnangul võis Balticconnectori gaasitoru kahjustuse põhjustada ankur, mille lohisemisjälg on uurimise käigus nüüdseks tuvastatud. Merepõhjast leitud ja üles tõstetud ankrul, mis võis gaasitoru vigastada, puudub üks haru. Enne pinnale toomist paistis kuus tonni kaaluvast ankrust välja vaid väike osa.
Kui Newnew Polar Bear jõudis Peterburi sadamasse, avaldati selle kohta uudis 9. oktoobril laevandusele spetsialiseerunud Venemaa veebilehel Portnews. Samas uudises avaldati sadamaoperaatori Global Ports tehtud dateerimata foto, kus laeva vasakul küljel oleva esiankru kett on vette lastud. Tavaliselt ei ole vaja ankrut sadamas alla lasta, kui laev on juba kai külge kinnitatud. Ankrut ei ole näha ka hiljem Arhangelski sadama lähistel laevast tehtud fotodel.
Vene sidefirma teavitas varem Soomet
6. novembril teatas Soome töö- ja majandusministeerium, et Venemaa sideoperaator Rostelecom teavitas neid juba 12. oktoobril oma sidekaabli purunemisest Soome lahel. Umbes tuhande kilomeetri pikkune Baltika kaabel kulgeb Peterburi ja Kaliningradi vahel. Osaliselt läbib see Soome ja Rootsi majandusvööndeid.
Rostelecom on kaabli remondi asjus läbirääkimisi pidanud töö- ja majandusministeeriumi ning teiste Soome ametiasutustega, kirjutas esmaspäeval Yle. Kaablit hakkas parandama Vene remondilaev Spasatel Karev.
Soome ja Eesti vahel kulgev gaasitoru Balticconnector ning riikide vahel kulgev telekommunikatsioonikaabel said kahjustada 8. oktoobril ehk mõned päevad enne seda, kui Rostelecom teatas Venemaa kaabli purunemisest.
Soome rannavalve on selle juhtumi puhul järelevalveasutuse rollis ning remonditöid jälgis nende laev Turva. Juhtumiga seoses jälgis ka Eesti mereväe multifunktsionaalne reostustõrje laev EML Kindral Kurvits tegevust ja võimalikku mõju meie merealade lähedal.
EML Kindral Kurvits kuulub patrull-laevade divisjoni, mis on Eesti mereväe taktikalise tasandi üksus, mis koosneb neljast laevast ja mille eesmärk on patrullimine Eesti territoriaalmeres ja majandusvööndis.