Võlgnike ja maksehäiretega tegelemine on muutunud ettevõtete jaoks igapäevaseks reaalsuseks. «Ebakindlus majanduses ning kiire inflatsioon on toonud kaasa maksehäirete kasvu. Paljud ettevõtjad tajuvad nii klientide kui koostööpartnerite maksekäitumise halvenemist ning võib juhtuda, et ettevõtjal endal tekivad makseraskused, kuna talle ollakse võlgu,» sõnas advokaadibüroo Hedman jurist Kaire Sepper.
Kohtutäituri büroos pikaajalise kogemusega jurist andis ettevõtjatele viis soovitust, mida teha ning mida kindlasti vältida, kui klient või koostööpartner on jäänud võlgu.
Meeldetuletusi võla tasumiseks tasub saata kohe ning vajadusel pakkuda mõistlikku ajapikendust. «Kogu suhtlus peaks hilisemate vaidluste vältimiseks käima kirjalikult. Telefoni teel tehtud kokkulepped tuleb samuti kirjalikult üle kinnitada,» soovitas Sepper. Kirjalik suhtlus on oluline ka nõuete aegumise vältimiseks või aegumise tähtaja pikendamiseks.
2. Väiksemate nõuete puhul esita maksekäsu kiirmenetluse avaldus
Maksekäsu kiirmenetluse avaldust saab esitada nõutele kuni 8000 eurot, mis hõlmab põhinõuet ja kõrvalnõudeid. Maksekäsu kiirmenetluse riigilõiv on kolm protsenti nõude summalt, mis on tunduvalt väiksem kui hagimenetluses. «Avalduse esitamine on lihtne ja mis kõige tähtsam, sinna ei pea esitama tõendeid ega õiguslikku analüüsi tekkinud olukorra kohta. Tuleb vaid viidata maksmata jäänud arvetele,» selgitas Sepper ning lisas, et suuremate nõuete puhul tuleb pöörduda kohtusse ning kaaluda ka hagi tagamise taotlemist.
3. Saavuta kompromiss ja sõlmi maksegraafik
Võlausaldaja võib maksegraafikuid sõlmida igas vaidluse staadiumis, ka täitemenetluse ajal. «Alati on mõistlik leida kõiki osapooli rahuldav kokkulepe. Isegi, kui asi on jõudnud maksekäsu kiirmenetlusse või hagimenetlusse, saab kompromissi sõlmida,» soovitas Hedmani jurist. Ettevõtja võib lisaks paluda lisatagatiste andmist võla tasumiseks, nt käendust, garantiid või hüpoteegi seadmist nõude tagamiseks.