SEB: sel aastal on loodud rohkem uusi ettevõtteid

PM Majandus
Copy
SEB ärikliendi segmendijuht Maarja-Maria Aljas.
SEB ärikliendi segmendijuht Maarja-Maria Aljas. Foto: SEB pank

Augustis SEB tehtud uuringust selgus, et 55 protsenti vastanutest ei soovi lähiajal ettevõtjaks saada ning vaid üks protsent vastanutest on registreerinud oma ettevõtte. Samas on tänavu loodud rohkem uusi ettevõtteid kui eelmisel aastal sama perioodiga.

SEB ärikliendi segmendijuht Maarja-Maria Aljas ütles, et Eestis, Lätis ja Leedus on peamiseks ettevõtlusega alustamise takistuseks stardikapitali puudumine. Seetõttu vajatakse ettevõtte asutamisel enim rahalist tuge, nii leidis 48 protsenti Eesti vastajatest.

Raha puudumist pidasid Eestis kõige suuremaks takistuseks 18-29 aastased (55% vastanutest). Veel tõid Eesti uuringus osalejad välja ebakindluse teadmiste ja oskuste suhtes, mistõttu soovitakse nõustamist ja teiste kogemustest õppimist. Leedus tuli teise suurema murekohana välja ebakindlus äriidee suhtes ja Lätis teadmatus tuleviku ees.

Alustajate aktiivsus pole kahanenud

«Kuigi uute tulijate jaoks on praegune majanduskeskkond kohati keeruline ja ettearvamatu, pole alustavate ettevõtjate aktiivsus võrreldes varasemaga sellegipoolest langenud – 2023. aasta üheksa kuuga on loodud üheksa protsenti enam ettevõtteid, kui eelmisel aastal sama perioodi vältel,» jagab Aljas.

Ettevõtlusmaailma sisenevad jõuliselt kulleri- ja taksoteenuste osutajad, vähenenud on elamute- ja mitteeluhoonete ehitajate osakaal alustavate ettevõtjate seas. Üha tugevamalt kogub populaarsust jaemüügi valdkond, nii interneti- kui ka posti teel, siin on uusi tegutsejaid võrreldes eelmise aasta üheksa kuuga 50 protsenti enam.

Vaatamata jaemüügi valdkonna populaarsusele, näitavad uuringu tulemused, et online-müügikanalite valik on alustavate ettevõtjate seas võrreldes Läti ja Leeduga Eestis kõige madalam (vastavalt 54, 37 ja 31 protsenti). Sarnaselt Eestile on ka teistes Balti riikides huvi e-müügiplatvormide vastu kõige suurem 18-29 aastaste vastajate seas.

«On teatud valdkondi, kus online-kanalite peale tuleks mõelda juba äriplaani koostamise faasis. Kuid on ka mõistetav, et paljud alustavad ettevõtjad soovivad äriga alustamise esimestes etappides kindlustada pigem äriplaani toimimise ja mõelda nendele teemadele hiljem,» arutleb Aljas.

Kõige alus on enesekindlus

Uuringus osalenud tõid enim välja, et oma ettevõttega alustamise põhiajendiks on soov olla iseseisvam ja teenida raha. 

«Ettevõtlusega alustamisel on esimene samm võtmetähtsusega, mis aga võib kahjuks tihti jääda enesekindluse puudumisel tegemata. Alustada tuleks heast ideest ja soovist midagi muuta. Eesmärk ei tohiks olla ainuüksi raha – selle närivad potentsiaalsed kliendid kohe läbi. Usk oma ideesse aitab ka tagasilöökide puhul säilitada enesekindluse,» lisab Aljas.

SEB tellis uuringu Eestis, Lätis ja Leedus ja selle viis augustis läbi Norstat. Küsimustikule vastas kokku 1000 18-74-aastast inimest, neist 257 Eestis.

SEB alustavate ettevõtjate uuring tehti augustis ja sellele vastas 168 inimest, kes olid viimase kolme aasta jooksul oma ettevõtte loonud.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles