Skip to footer
Päevatoimetaja:
Liina Laks
Saada vihje

HS: Hiina laev peatus avamerel vahetult enne gaasitoru ületamist

Newnew Polar Bear tänavu juunis. Hiinlastele kuuluv laev oli saatuslikul ajal Balticconnectori kahjustatud kohale kõige lähemal.

Hiina laev näib olevat uute positsioneerimisandmete kohaselt järsult aeglustunud või isegi peatunud vaid mõni hetk enne Balticconnectori gaasitoru ületamist.

Täielikku kindlust merel toimunu osas siiski pole ja eilne teave ilmnes Helsingin Sanomate avatud positsioneerimisandmete täpsemal uurimisel.

Soome politsei on eeluurimisel välja selgitanud, et Hongkongi lipu all tegutseva Hiina laevafirma aluse Newnew Polar Bear liikumised ühtivad torukahjustuse tekkimise aja ja kohaga. Sel põhjusel on politseijuurdlus keskendunud laeva seotuse väljaselgitamisele. «Laeva võimaliku seotuse väljaselgitamiseks teeme koostööd Hiina võimudega, samuti on meil Hiinas Soome politsei kontaktisik, kes tegeleb asjaga kohapeal,» kinnitas politsei reedel.

Kummaline anomaalia laeva liikumises

Gaasitoru sai vigastada ööl vastu 8. oktoobrit. Laev Newnew Polar Bear sõitis sel ajal Soome lahel kiirusega umbes 11 sõlme. Kell 1.12 on laeva liiklusandmetes fikseeritud kummaline anomaalia: liiklusandmete järgi langes kiirus vaid 1,1 sõlmeni, mistõttu näib laev olevat peaaegu seisma jäänud.

Sel hetkel asus laev merepõhjas kulgevast gaasitorust umbes 1,4 meremiili ehk umbes 2,6 kilomeetri kaugusel. Hiina laev ületas gaasitoru umbes kaheksa minutit hiljem, s.o kell 1.20 hommikul. Täpselt samal ajal tuvastas Norra uurimisinstituut Norsar gaasitoru juures merepõhjas seismoloogilise värina.

Newnew Polar Beari peatus avamerel oli nii põgus, et ei paista näiteks MarineTrafficust laeva marsruudi ülevaates kohe silma, kuid selgub andmete täpsemal uurimisel. Teoreetiliselt võib see olla aga ka näiteks süsteemi kogemata või tahtlikult tehtud vale teatis.

Newnew Polar Bear teatas peatumise ajal oma staatuseks «kinnitatud» (moored), seejuures sisestab oma staatuse jälgimissüsteemi tavaliselt meeskond ise. Newnew Polar Beari teatatud «kinnitatud» olekule pole aga mõistlikku seletust, sest selline teade edastatakse laeva sildumisel. Kui laev oleks merel ankrus, oleks süsteemi kantud teade «ankurdatud» (anchored).

Uuritakse merepõhjast leitud rasket eset

Üks teooria gaasitoru purunemise kohta on see, et mõne laeva ankur lohises merepõhjas ja lõikas gaasitoru läbi. Keskkriminaalpolitsei teatas reedel, et uurib lisaks merepõhjast leitud rasket eset. Teoreetiliselt võib objektiks olla näiteks eraldunud ankur või osa sellest.

Soome merekapten Magnus Winberg on varem pidanud ankruteooriat ebatõenäoliseks, kuid uus teave võib tema varasema arvamuse ümber lükata. «See muudab olukorda. Kui laev on peatunud, siis saab ankru alla lasta,» selgitab ta. Tema sõnul ei saa tavapärasel reisikiirusel laev vööriankrut alla lasta, sest põhja külge kinnitades keeraks ankur laeva või mõjuksid ankrule nii suured jõud, et see tõenäoliselt rebeneks, mis võib alust kahjustada.

Soome keskkriminaalpolitsei on öelnud, et kavatseb teha koostööd Hiina võimudega, et selgitada välja nende laeva võimalik roll gaasitoru kahjustustes. «Hiina ja Soome on juba alustanud sel teemal suhtlemist,» kinnitas Hiina välisministeeriumi pressiesindaja Mao Ning esmaspäeval.

Foto, mis tekitab küsimusi

Kui Newnew Polar Bear jõudis Peterburi sadamasse, avaldati selle kohta uudis 9. oktoobril laevandusele spetsialiseerunud Venemaa veebisaidil Portnews. Samas uudises avaldati sadamaoperaatori Global Ports tehtud dateerimata foto, kus laeva vasakul küljel oleva esiankru kett on vette lastud.

Tavaliselt ei ole vaja ankrut sadamas alla lasta, kui laev on juba kai külge kinnitatud. Merekapten Winbergi sõnul ei ole pildil kujutatud ankruketi langetamine tavaline, kuid seda võib juhtuda, kui näiteks hooldatakse ankruvintsi. «Samas ripub fotol ankrukett merre ja võib olla, et mingi osa sellest on puudu,» ütleb Winberg.

Uus info ei tõenda, et kahju Soome ja Eesti vahelisele gaasitorule või sidekaablile tekitas just Newnew Polar Bear. Küsimusi tekitab aga laeva ebatavaline liikumine avamerel. Tavaliselt ei tohiks kaubalaeval olla keset avamerd peatumiseks erilist põhjust. Teisalt on seda võimalik selgitada sel nädalavahetusel Läänemerel möllanud tormiga.

Hiina laevafirma New New Shipping esindaja ütles reedel HS-ile, et Newnew Polar Beari laeva 8. oktoobri logiraamatus midagi ebatavalist ei olnud.

Kommentaarid
Tagasi üles