Skip to footer
Päevatoimetaja:
Liina Laks
Saada vihje

Kuidas selgitab Hiina laevafirma oma kaubalaeva viibimist gaasitoru lekkekoha lähedal? (5)

Konteinerilaev Newnew Polar Bear.

Baltiocconnectori purunemise koha lähistel sõitnud Hiina kaubalaeva esindaja väitel ei juhtunud vähemasti logiraamatu järgi sel kuupäeval midagi erakordset.

Soome keskkriminaalpolitsei on gaasitoru purunemise uurimisel praegu keskendunud Hiina laeva Newnew Polar Bear liikumisele. Laevafirma töötaja kinnitas Helsingin Sanomatele (HS), et gaasitoru purunemise ööl ei juhtunud laevaga midagi erakordset, samuti ei teadnud nad reedel veel midagi soomlaste uurimisest.

Hiina laevafirma Newnew Shipping kaubalaev Newnew Polar Bear ületas 8. oktoobril Soome lahe põhjas kulgeva Balticconnectori gaasitoru täpselt sel ajal, kui Norra seismoloogiainstituut tuvastas meres värina. Mõne aja pärast möödus laev ka piirkonnast, kus on tuvastatud Eesti ja Soome vahelise sidekaabli purunemine.

HS rääkis Newnew Shippingu töötajaga, kes peaks teadma, kas laevafirma alustel on reiside ajal tekkinud probleeme või ohtlikke olukordi. Anonüümseks jääda soovinud töötaja ütles, et kuulis politseiuurimisest ajakirjanikelt esimest korda. Tema andmetel pole Soome võimud laevafirmaga seni suhelnud. Tõsi, intervjuu tehti enne seda, kui Soome politsei teatas, et uurib just Hiina kaubalaeva liikumist.

Kõik oli tavapärane

«Kõik oli üsna tavaline,» märkis laevafirma töötaja. «Kui laevaga on probleeme, peaks see meile saadetud logiraamatust välja paistma.»

Sellest, mis logiraamatus kirjas, intervjueeritav täpsemalt ei rääkinud. «Meie laevade logiraamatud on ettevõtte konfidentsiaalne teave. Neid ei saa avalikustada. Võiksin öelda vaid seda, kas pardal on juhtunud midagi ebatavalist.»

Soome politsei hinnangul aeglustas Newnew Polar Bear vahetult enne gaasitoru oma liikumist. «Siin pole midagi imelikku. Meie laevad kiirendavad ja aeglustavad, kuidas olud nõuavad. Kiirust mõjutavad merehoovused, ilm, tuuled ja laeva enda kiiruse reguleerimine,» kirjeldas töötaja.

Laevafirma töötaja sõnul ei tea ta, millist kaupa laeva konteinerites Kaliningradist Peterburi veeti.

Lisaks on Soome uurijate tähelepanu äratanud asjaolu, et Vene kaubalaev Sevmorput näib nii Peterburi poole suundudes kui ka hiljem Peterburist lahkudes Newnew Polar Bearist väga lähedalt mööduvat. Mõlemad laevad suundusid hiljem Kirdeväila poole. Hiina laeva sihtkoht on Tianjin, Sevmorputil aga Vostotšnõi sadam Venemaal Kaug-Idas.

Intervjueeritava sõnul ei tohiks Newnew Polar Bearil olla Läänemerel ega Norra rannikul teiste laevadega mingeid erilisi kokkupuuteid. Samuti polevat ta Sevmorputist varem kuulnud.

Hiina ajalehe Diyi Caijing andmetel on Newnew Shipping sõlminud Kirdeväila läbimise abistamiseks lepingu Venemaa riikliku tuumaenergiahiiu Rosatomiga. Tõenäoliselt pakub abi jäämurdmisele spetsialiseerunud Rosatomi tütarfirma Atomflot laevastik.

Ka Vene laev Sevmorput on juhtumisi sama Atomfloti kontrolli all ja on jäämurde võimekusega kaubalaev.

Hiina laevafirma teatab oma veebilehel, et tema olulisemad marsruudid kulgevad Hiina sadamate ja Peterburi vahel. Üks marsruut kulgeb lõunast Suessi kanali kaudu, kuid kiirem marsruut algas suvel mööda Kirdeväila.

Praegu on ettevõttel kümme konteinerilaeva, kuid septembris Venemaal toimunud seminaril ütles ettevõtte esindaja, et järgmise aasta lõpuks tuleb põhjamarsruudile veel kuni kümme laeva. Laevafirma näib olevat eraomanduses.

Soomlased leidsid merest raske eseme

Soome keskkriminaalpolitsei teatas reede õhtul lisaks sellele, et keskendub uurimisel Hiina kaubalaevale, et uuritakse, kas merest leitud raske ese on seotud Soome lahe gaasitoru kahjustusega. «Uurimine on kinnitanud, et kahju põhjustas väline mehaaniline jõud ning olemasoleva info põhjal ei ole kahtlust, et toru purunemise põhjustas plahvatus,» ütles uurimise juht kriminaalkomissar Risto Lohi pressiteates.

Lisaks leiti politsei teatel uurimisel mere põhjast äsja kihistunud pinnase kamakas, mis ilmselt sisaldab mõnda väga rasket eset. «Praegu uurime, mis ese see on ja kas see on seotud toru vigastusega,» rääksi Lohi. 

Objekt asub sügaval savises merepõhjas ja seetõttu pole veel võimalik kindlaks teha, mis see on. Politsei ja teised eeluurimisel koostööd teinud ametivõimud jätkavad ilmaolusid arvestades sündmuskoha uurimist. Lohi sõnul on eesmärk tõsta ese tehniliseks uurimiseks merest välja.

Politsei on eeluurimisel ka välja selgitanud, et Hongkongi lipu all tegutseva Hiina laevafirma aluse Newnew Polar Bear liikumine ühtib torukahjustuse tekkimise aja ja kohaga. «Laeva võimaliku seotuse väljaselgitamiseks teeme koostööd Hiina võimudega, samuti on meil Hiinas Soome politsei kontaktisik, kes tegeleb asjaga kohapeal.»

Politsei uurib eeluurimise raames veel laeva tausta ja liikumisi ning kasutatakse ka rahvusvaheliste partnerite abi.

Kommentaarid (5)

Märksõnad

Tagasi üles