Päikeseautode maailmameistrivõistlustel Austraalias osaleva Eesti tudengite loodud sõiduki eesmärk on tiitlivõidust palju suurem. Solaride nime kandva projekti siht on meelitada andekaid noori, sh naisi omandama tehnoloogiaharidust. Selle idee üks eestvedajaid, Solaride'i elektroonikatiimi juht Novella Uiga räägib päikeseauto tehnoloogia kasutamise võimalustest igapäevaelus ning sellest sündinud innovatsioonist.
Eesti päikeseauto uudne lahendus aitaks elektrisõidukitel säästa energiat (1)
«Solaride sündis 2020. aastal kahe Tartu Ülikooli tudengi initsiatiivist ehitada valmis Baltikumi esimene päikeseauto. Tänaseks on sellest välja kasvanud interdistsiplinaarne haridus- ja koostööprojekt, mille põhifookuseks on tulevikutalentide arendamine ning tehnoloogiahariduse populariseerimine,“ kirjeldas päikeseauto meeskond Solaride’i ideed oma kodulehel. Tänaseks on projektiga seotud üle 300 gümnasisti, tudengi, mentori, koolitaja ja koostööpartneri.
Viimased kaks aastat on meeskond disaininud ja ehitanud Solaride’i teise põlvkonna sõidukit, mis pannakse oktoobri eelviimasel nädalavahetusel proovile Austraalias toimuvatel päikeseautode maailmameistrivõistlustel Bridgestone World Solar Challenge.
Päikeseautode disainimisel saavad kokku teadmised aerodünaamikast, autode ehitamisest ja energiakasutusest. Novella Uiga sõnul on Solaride’i eesmärk tekitada noortes huvi tehnoloogiahariduse vastu. Eestis jääb järgmise kümne aasta jooksul puudu 2/3 töötleva tööstuse inseneride järelkasvust.
Naised inseneriks
«Minu isiklik kireprojekt on aga naised inseneerias,» lisas Uiga. Solaride on hea väljund näitamaks, et inseneeria pole ainult meeste pärusmaa vaid ka naised saavad olla sellel alal väga edukad. «Tahame tüdrukuid julgustada õppima inseneriks. Ka mina alguses kartsin seda valikut,» tõdes ta. Uiga on lõpetanud Tallinna Tehnikaülikooli Telemaatika ja arukate süsteemide peaeriala, keskendudes küberfüüsikalistele süsteemidele.
Peale selle, et insenere napib, ei ole ka piisavalt humanitaarvaldkonna inimesi, kes saaksid inseneridest aru ja oskaksid nendega suhelda. «Solaride on projekt, mis toob ühise eesmärgi nimel kokku humanitaarid ja reaalid, luues silla sotsiaal- ja reaalteaduste vahel,» rääkis Uiga. Projekti on kaasatud turundajad, personalispetsialistid, logistikud ja finantsistid. «Tänu neile oleme võrreldes teiste meeskondadega maailmameistrivõistlustel väga hästi pildis,» tõi ta näite erinevate valdkondade koostööst sündinud edust.
Solaride’i töökeskkond ja struktuur on projektiga seotud inimeste hinnangul võrreldav keskmise suurusega tehnoloogiaettevõttega, mis annab noortele elulähedase ja praktilise kogemuse ühe organisatsiooni toimimisest. «Selles programmis osalevatest noortest kasvavad funktsionaalsed, kohanemisvõimelised, isemõtlevad ja ettevõtlikud insenerid ja humanitaarvaldkondade spetsialistid, kes on oma esimeses töökohas väljakutseteks valmis,» rääkis Uiga.
Tudengite innovatsioon
Päikeseauto projekt on pannud aluse ka innovatsioonile. Selleks, et läbida võistlustel ühe laadimisega 1200 kilomeetrit, arendati välja uudne püsikiirusehoidja, mis arvestab optimaalse sõidukiiruse määramisel maastiku iseärasusi ja ilmastikuolusid. Süsteem kogub reaalajas andmeid ilmastiku ja teeolude kohta. Selle tulemusel saavutatakse oluline energiasääst, et suurendada auto sõiduulatust.
«Meile teadaolevalt pole sellist püsikiirusehoidjat varem leiutatud. Olen nooruslikult optimistlik, et suudame sellega maailmas tähelepanu äratada,» ütles Uiga. Tavaelus näeb ta sellel rakendust eelkõige elektriautodel, et muuta need energiasäästlikumaks. «Tänu 5G-le muutub andmevahetus ka autodes palju kiiremaks ning siis saab selliseid reaalajas informatsiooni koguvaid seadmeid senisest rohkem rakendada,» lisas ta.
Päikeseauto tulevikutehnoloogiast ja Solaride’i projekti sünergiast räägib Novella Uiga 9. novembril toimuval Eesti suurimal innovatsiooni- ja tehnoloogiakonverentsil Telia Digital Hub.