INTERVJUU ⟩ Kuidas näeb välja Telia töö suurte tormide ajal?

PM Majandus
Copy
Tormikahjud. Pilt on illustratiivne.
Tormikahjud. Pilt on illustratiivne. Foto: Elmo Riig / Sakala / Scanpix

Telia Eesti võrgu- ja infrastruktuuri üksuse juht Mihkel Kõiv räägib, kuidas toimib Telias töö suurte tormide ajal ning mida peab ettevõte tegema selleks, et ka pikemate elektrikatkestuste korral mobiilsideteenust püsti hoida.

Oktoobri esimesel nädalavahetusel tabas Eestit üks viimaste aastate rängim torm Patrick. Kuidas mõjutas torm Telia võrke ja teenuseid?

Igal torm, millega kaasnevad ulatuslikud elektrikatkestused, mõjutab loomulikult ka meie tegevust, kuna Telia võrgud ja teenused sõltuvad elektrienergiast. Seekordse tormi kulminatsioon oli meie jaoks laupäeva (7. oktoobri) õhtu ja sellele järgnenud öö, mil oli maksimaalselt elektritoiteta 111 mobiilside tugijaama.

Erinevatel kellaaegadel olid tormist mõjutatud erinevad piirkonnad. Näiteks ühel hetkel oli elektrita Otepää, siis jäid aga vooluta pea pooled Hiiumaa tugijaamad. Samuti sai tormiga kõvasti pihta terve Põhja-Eesti, eriti just rannikuäärsed alad. Selle tulemusena kannatas nendes piirkondades loomulikult ka meie mobiilside kvaliteet, kuna mitmed tugijaamad langesid elektrikatkestuste tõttu rivist välja.

Samas peab ütlema, et kriitiliseks üheski piirkonnas olukord ei kujunenud: olulisema tähtsusega mobiilside tugijaamad on varustatud statsionaarsete generaatoritega ning lisaks kasutasime tervet hulka liikuvaid generaatoreid, mille suunasime piirkondadesse, kus vajadus oli kõige suurem.

Kas Telia oli selleks tormiks ka kuidagi paremini valmis kui mõnel eelneval korral?

Eks iga eelnev torm ja varasem kogemus näitab kätte teatavad kitsaskohad ning aitab paremini valmistuda järgnevateks sarnasteks olukordadeks. Kui võrrelda seekordset tormi näiteks 2019. aasta sügisel toimunud tormiga, mil ainuüksi Lõuna-Eestis oli enam kui 100 Telia tugijaama elektritoiteta, olime sel korral tõesti palju paremini valmis. Siinkohal tuleb ka silmas pidada, et seekordne torm mõjutas tervet Eestit, mitte ainult lõunapoolset osa riigist.

Oleme viimasel neljal aastal seadnud selge fookuse sellele, et viia oma võrgu elektritoide veelgi paremale tasemele. Lisandunud on mitukümmend statsionaarset ja liikuvat generaatorit, mis aitavad elektrikatkestuse ajal hoida meie tugijaamu töös.

Sellele lisaks oleme toonud Telia tehnikud appi tormides parema mehitatuse saavutamiseks ning iga tormi järel leiame veel kohti, milles paremaks saada. Sellesse teemasse oleme viimastel aastatel panustanud julgelt üle kahe miljoni euro.

Elektrikatkestuste korral kerkibki tihti küsimus, et kui paljud mobiilside tugijaamad ja mastid on varustatud akude ja generaatoritega. Milline on Telia võrgu varustatus selles osas?

Telia olulisemad võrgusõlmed (sh mobiilside tugijaamad) on üles ehitatud nii, et elektrikatkestuse korral on osa tugijaamu võimelised akutoitel toimima mingi hulga tunde. Pikemalt kestva elektrikatkestuse korral langevad paraku aga akutoitel töötavad tugijaamad lõpuks rivist välja. Need tugijamad, mis on varustatud diiselgeneraatoritega, kestavad loomulikult kauem ning sinna pole üldjuhul probleemi kütust juurde valada. Tagamaks meie võrgus elutähtsate teenuste (kõne ja SMS) toimimist, hindame me selle aasta lõpuks valmisolekut 93-protsendiliseks.

Miks pole kõik mobiilisaidid varutoiteallikatega (akud, generaatorid) kaetud?

Paraku pole tehniliselt võimalik kõikidesse tugijaama asukohtadesse varutoiteallikaid paigaldada. Selleks seavad piiri need asukohad ise – paljud tugijaamad asuvad mitte mobiilimastides, vaid kõrgemate ehitiste ja rajatiste küljes, olgu selleks siis majade katused, korstnad jne. Sellistesse kohtadesse pole mõeldav generaatoreid või suuri akusüsteeme paigaldada.

Kui kaua tavaliselt need tugijaamad, mis on varustatud akudega, peale elektrikatkestust vastu peavad?

See sõltub konkreetses asukohas kasutatavast tehnoloogiast. Tavaliselt suudavad akud tagada tugijaamale elektritoite 2–6 tunniks. Seega aitavad akud pigem lühema ajaga elektrikatkestuste korral.

Lisaks sellele, et tähtsamad mobiilimastid on elektrikatkestuste tarbeks varustatud statsionaarsete generaatoritega, kasutab Telia ka liikuvaid generaatoreid. Palju oli viimase tormi ajal liikuvaid generaatoreid töös?

Viimase tormi ajal oli meil vahelduva eduga üle Eesti kasutuses 11–12 liikuvat generaatorit. Just tänu liikuvatele generaatoritele suutsime tagada oma mobiilsideteenuste toimimise väga erinevates piirkondades. Näiteks reisis üks generaator kõigepealt Hiiumaal Emmastesse ning kui seal õnnestus tavapärane elektritoide taastada, liigutasime selle Suuremõisa masti juurde.

Milline on liikuvate generaatorite kasutamise loogika suurema tormi puhul?

Liikuvad generaatorid suuname üldjuhul sinna, kus on parasjagu olukord kõige kriitilisem ehk kus on elektritoiteta tugijaamu kõige enam ning elektrivõrgu ettevõttel rikke kõrvaldamise ajad kõige pikemad.

Mis on Telia jaoks kõige olulisemad tegevused, mis tormi ajal teha tuleb?

Tormi ajal on meie põhitähelepanu suunatud Telia võrkudes toimuvale: millistes piirkondades on elektrikatkestused, kas ja millisel määral võivad need katkestused ühel hetkel mõjutada kliente ning kuidas saame omalt poolt olukorda leevendada.

Kuidas näeb välja suurema tormi korral Telia inimeste töö? Kui palju on selliseid inimesi, kes on tormi tõttu töised?

Sellistel juhtudel on kõrgendatud valmisolekus nii Telia enda juhtimiskeskus kui ka meie partnerfirma Boftel juhtimiskeskus. Olulise sisendi võrgus toimuva kohta annavad raadio- ehk mobiilivõrgu eksperdid ning generaatorite ja tankimistega on hõivatud nii meie partneri kui ka Telia tehnikud. Kriisiks eskaleerumisel aitavad kriisi koordineerida ja kommunikatsiooni korraldada nii operatiivjuht, kriisijuht kui ka kommunikatsioonijuht.

Kuidas sujus sügistormi ajal koostöö ja infovahetus erinevate partneritega nii riigi kui erasektori poolelt?

Kriisides on ülioluline väga hea koostöö ning oleme muutunud ajas selles järjest paremaks. Loomulikult teeme selle nimel jätkuvalt erinevate partneritega koostööd, et järgmiste tormide ajal laabuks kõik veel paremini. Suures osas võib öelda, et Patricku ajal koostöö toimis.

Millised oli seekordse tormi peamised õppetunnid Telia jaoks?

Seekordne torm oli erakordselt pikk – varem oleme olnud üldjuhul 12–24 tunniga tormist läbi ja toimetame juba taastumise nimel. Patricku tõsisem faas hakkas meie jaoks juba laupäeva päeval ning lõppes vastu esmaspäeva. Tublimad generaatorid said tööd kuni 70 tundi jutti ehk pidime juba ka suuremaid generaatoreid suutma kriisi vältel tankida. Aga õppetunde on teisigi, millega siit edasi kohe toimetama läheme, kuna viimastel aegadel on märgata tendentsi, et torme tuleb sagedamini ning nendeks peame ka rohkem valmis olema.

Mida soovitab Telia oma klientidele kui ühiskonnale laiemalt seoses suurte tormide ja elektrikatkestustega? Kuidas saavad inimesed olla paremini sellisteks olukordadeks valmis?

Tormid ei tule kunagi täiesti ootamatult ning ilmateenistus annab üldjuhul ikka mõni päev varem teada, kui ilm peaks tormiseks minema. See annab meile kõigile veidi aega valmistumiseks.

Mobiiliteenuste vaates on Telial elanikele kolm peamist soovitust

Lae täis oma mobiiltelefoni aku ja akupank

Mobiiltelefoni aku tasub täis laadida, sest kunagi ei tea, kas tormi tõttu võib piirkonda tabada elektrikatkestus, kui pikaks see osutub ning millal võib telefoni vaja minna. Elektrita oleku ajal tasub oma telefoni akut säästa ning kasutada telefoni tõesti vaid vajaduse korral. Nutitelefonis saab ka kõik akut enam kulutavad äpid ja funktsioonid kinni panna, samuti lülitada välja mobiilne andmeside ning lülitada telefon võimaluse korral energiasäästu režiimile, et säästa akut just kõneside tarbeks. Samuti on hea varuda endale akupank, mida võiks alati hoida laetuna.

Väldi elektrikatkestuse ajal asjatute kõnede tegemist

Üks peamine põhjus, miks tunnetavad inimesed pikema elektrikatkestuse korral näiteks mobiilsideteenuse kvaliteedi halvenemist, on tingitud võrgu ülekoormusest. Nimelt langeb pikema elektrikatkestuse korral rivist välja ka osa mobiilside tugijaamu ning tööle jäävad vaid need tugijaamad, mis on varustatud aku- või generaatori toitega. See loob olukorra, kus suurenenud kõne- ja andmeside koormused mõjutavad mobiiliteenuse kvaliteeti. Seetõttu on soovituslik säästa oma seadmete akut ning kasutada mobiiliteenuseid vaid siis, kui see tõesti vajalik on. Kõnede asemel saab kasutada näiteks SMS-tekstisõnumit, mis ei koorma nii palju ka võrku. Samuti tasub tähele panna, et kui elektrikatkestuse korral on hoones sees levi nõrgem ja helistamine häiritud, tasub seda proovida õues, kus levikvaliteet on reeglina parem.

Kuidas käituda hädaabi korral

Tuletame meelde, et kui mobiilsideteenuses esineb häireid, saab hädaabi korral helistada numbrile 112 ka teiste operaatorite võrke kasutades. Selleks tuleb helistamise eel eemaldada mobiiltelefonist SIM-kaart või teha mobiiltelefonile taaskäivitus ja PIN-koodi sisestamise asemel helistada hädaabi numbrile.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles