/nginx/o/2023/10/11/15648634t1h4676.png)
Balticconnectori purunemise koha lähistel sõitnud Vene tankeri SGV Flot omanikfirma teatel on laeva liikumised seotud nädalavahetuse ilmastikuoludega.
Marine Traffic avastas, et Vene kaubalaev SGV Flot jäi möödunud nädala lõpus Soome lahe keskossa samasse piirkonda, kus purunes ka gaasijuhe Balticconnector, vahendab Helsingin Sanomat. Kummaline kokkusattumus on, et sama laev kerkis meedia huviorbiiti ka 2022. aasta veebruaris, kui Venemaa teatas Aasovi merel kaubalaevu tabanud rakettidest.
Gaasitoru lekke tekkimise ajal selle läheduses viibinud laeva liikumine on tekitanud küsimusi selle võimaliku sündmusega seotuse kohta. HSil õnnestus saada ühendus SVG Floti omaniku, Venemaa ettevõtte Baltic Fuel Companyga. Selle kommertsosakonna juhataja Mihail Kasatkin kinnitas, et laeva viibimine piirkonnas oli seotud üksnes ilmastikuoludega. Laev viibis üle kahe päeva väga väikesel alal.
Kasatkini sõnul seisis SVG Flot väiksema lainetusega kohas, et oodata ilmade selginemist.
«Kui vaadata ilmaajalugu, siis puhus tuul 25–30 meetrit sekundis. Lained olid kuni kolm meetrit kõrged,» toob ta välja. «Laev oli seal paar päeva ja jätkas seejärel liikumist.»
Samuti tõi Kasatkin välja, et see on väga vana laev, millel vanust üle 40 aasta.
Baltic Fuel Company sõnul on neil suurim tankeriteenust pakkuv ettevõte Peterburi ja Leningradi oblasti piirkonnas.
Soome merekapteni ja ilmastikuteaduste doktorandi Mikko Heikkilä hinnangul on need selgitused mõistetavad. Tema sõnul on tavaline, et laevad jäävad raske ilmaga merele ootama ilma paranemist.
«Nädalavahetusel puhus tuul põhjakaarest, mistõttu oli Soome lahe põhjaosa üsna varjuline. Aga kui sa lähed sealt Läänemere põhibasseini, siis tekivad muhud ehk kõvad lained.»
Tanker SVG Flot asus Peterburist teele viiendal oktoobril, rohkem kui kaks päeva enne Soome ja Eesti vahelise gaasitoru ning sidekaabli kahjustamist. Järgmisel päeval, reedel, peatus see merel.
Norra seismoloogid tuvastasid ööl vastu pühapäeva Balticconnectori juures võimaliku plahvatuse. Värin tuvastati kell 1.20. Kahjustus avastati pühapäeva varahommikul. Tanker jätkas teekonda läände pühapäeva õhtul. Kaliningradi jõudis see kolmapäeva varahommikul.
NII nafta- kui maagiveoks sobiva tankeri pikkus on ca 119 meetrit ja laius üle 13 meetri. Väiketankeri kandevõime on tubli 3300 tonni. 1981. aastal valmis laev ehitati Nõukogude Liidus Permis Kama laevatehases.
Sama kaubalaev jõudis uudistesse 2022. aasta veebruaris, kui Venemaa teatas, et Ukraina raketid tabasid Aasovi merel kahte kaubalaeva. Uudisteagentuur TASS teatas asjast samal päeval, 24. veebruaril, kui Venemaa alustas oma suurrünnakut Ukraina vastu.
Venemaa teate järgi oli naftat vedanud SVG Flot teine rünnakus kannatada saanud laev. Uudiste järgi puhkes pardal tulekahju ja üks meeskonnaliige sai vigastada.