Õiglase kaubanduse tooted koguvad Eestis populaarsust

BNS
Copy
Sertifitseeritud õiglase kaubanduse märgisega kakaoistandus Elevandiluurannikul.
Sertifitseeritud õiglase kaubanduse märgisega kakaoistandus Elevandiluurannikul. Foto: SIA KAMBOU

Globaalset ebavõrdsust leevendava Eesti organisatsiooni Mondo teatel oli mullu Eesti poelettidel 815 erinevat õiglase kaubanduse märgisega toodet, mida on paarisaja toote võrra rohkem kui aasta varem.

Fairtrade'i Baltikumi esindaja Jana Jesmini sõnul oli Baltimaades toodete jaemüügiväärtus mullu üle 87 miljoni euro. Kasv on seega olnud enam kui 90 protsenti, Eestis lausa 131 protsenti.

«Aastate jooksul on tarbijate, müüjate ja tootjate suhtumine märkimisväärselt muutunud. Kolm väikest riiki on igapäevaseid lemmik-toiduaineid vastutustundlikult tarbides toetanud väikefarmerite tegevust globaalses lõunas rohkem kui 336 000 euroga, mis on seal tohutu abi,» märkis Jesmin

2021. aastal oli Eesti poodides müügil 623 erinevat Fairtrade'i märgisega toodet. Fairtrade'i eestvedamisel tõstetakse Eestis tänavu oktoobris juba 16. korda esile õiglase kaubanduse teemasid. Kuu raames toovad ettevõtted, koolid ja teised asutused teemale veelgi enam tähelepanu.

Õiglase kaubanduse kuu

«Õiglase kaubanduse kuu eesmärk on teadvustada eestlaste tarbimisharjumuste ning maailma eri paigus töötavate toiduainete kasvatajate vahelisi seoseid,» selgitas Jesmin.

Oktoobrikuu jooksul korraldab Fairtrade koostöös partnerite ja koolidega töötube, koolitusi, eripakkumisi ja väljapanekuid ning teadlikkust tõstvaid mänge ja meeskonnategevusi. Eelmisel aastal oli kaasas vähemalt 68 organisatsiooni ja ettevõtet ning jõuti enam kui 400 000 inimeseni.

«Koolide vaates saame öelda, et huvi õiglase kaubanduse teemade vastu on aastate jooksul olnud suur – näiteks on õpilased käinud poodides Fairtrade'i märgisega tooteid otsimas ja korraldanud koolides teavitusüritusi või õiglase kaubanduse kohvikuid,» sõnas Mondo Maailmakooli juht Maria Sakarias.

Ka Mondo ja Fairtrade'i läbiviidud uuringud õpilaste seas näitavad, et teema on noorte jaoks oluline – eelmise aasta andmete järgi usub neist kolmveerand, et tarbijate ostukäitumisega saab päriselt mõjutada inimeste elusid arengumaades.

«Õiglase kaubanduse eesmärk on seista keskkonnahoiu ja eetilisuse, õiglase tasu, inim- ja tööõiguste ning soolise võrdõiguslikkuse eest ja võidelda laps- ja orjatöö vastu. Seda väga lühidalt öeldes,» selgitas Jesmin.

«Oktoober on parim aeg oma kaubad üle vaadata, nende kohta olulist teada saada ning vajadusel vastutustundlikke samme teha. Samuti harida nii töötajaid, koostööpartnereid kui tarbijaid. Kuna enamus Fairtrade'i tooraineid on kasutatavad ka kohalikes toodetes, siis miks mitte kaaluda ise sertifikaati või litsentsi taotleda ja oma toodetesse just Õiglast sisu panna. Ka Euroopa seadusandlus on liikumas suunal, kus ettevõtete hoolsuskohustus keskkonna ja inimese ees on saamas normiks.»

Hinnanguliselt on maailmas 160 miljonit last seotud lapstööjõuga. Ainuüksi Ghana ja Elevandiluuranniku kakaoistandustes moodustavad kolmveerandi tööjõust just lapsed. 27,6 miljonit inimest arvatakse olevat sunnitööl võlaorjuse, hirmutamise, vägivalla või pettuse alusel. Keskkonnakahju ja kliimamuutused mõjutavad nii tuleviku toitu kui inimesi. Juba aastaks 2050. ennustatakse kuni 60 protsendi kohvi viljelemiseks sobiliku maa kadu ja põllupidaja, kes ei saa sissetuleku eest võimaldada perele toitugi lauale, ei ole võimeline liikuma kulukama, ent ökoloogilise põllupidamise poole. Need on piisavad põhjused, miks oma tarbimisotsustes olla teadlik.

Õiglase kaubanduse eesmärk on haavatavamate kogukondade ja väikepõllumeeste vaesuse vähendamine eetilisema kaubanduse, inim- ja tööõiguste kaitsmise, keskkonnahoiu, kliimamuutuste mõju vähendamise ning laps- ja orjatöö lõpetamise abil. Õiglase ja jätkusuutliku kaubanduse ning eetilisuse tuntuim märgis on Fairtrade (GlobeScan 2023), mis on loonud 1,9 miljonile talunikule ja töölisele õiglasemad tootmis- ja töötingimused. Fairtrade'i organisatsioonid on 23 riigis, lisaks kolm tootjavõrgustikku Aafrikas, Aasias ja Ladina-Ameerikas. Baltikumi tegevust juhib Fairtrade Finland.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles