Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Taani ravimitootja tõusis Euroopa kõige väärtuslikumaks ettevõtteks

Copy
Novo Nordiski toodetud diabeedi- ja kaalulangetusravim Ozempic.
Novo Nordiski toodetud diabeedi- ja kaalulangetusravim Ozempic. Foto: MARIO TAMA

Taani ravimitootja Novo Nordisk A/S möödus reedel Prantsuse luksusfirmast LVMH ja tõusis Euroopa kõige väärtuslikumaks ettevõtteks, mida toetas nõudlus rasvumisvastaste ravimite järele, vahendab Bloomberg.

Novo Nordiski aktsia tõusis Kopenhaagenis 2,1%, tõstes tema turuväärtuse peaaegu 425 miljardi dollarini. LVMH langes Pariisis 0,8%, mille tulemusena hinnatakse ettevõtte väärtuseks umbes 420 miljardit dollarit.

Alles sel aastal ületas Prantsuse luksuskontsern esimese Euroopa firmana 500 miljardi dollari suuruse turuväärtuse verstaposti, kuid pärast seda langes aktsia.

Novo Nordiski süstitavate ravimite Wegovy ja Ozempic edu on tekitanud ravimitööstuses teatava kullajooksu ja mõned analüütikud ennustavad, et need võivad saada kõigi aegade enimmüüdud ravimiteks.

Umbes 40 ettevõtet jahib Novo turuosa, eesotsas Eli Lillyga, kes loodab sel aastal saada USAs heakskiidu oma Mounjaro diabeediravimi kasutamiseks ülekaalulisuse raviks.

Novo ravimite kiire esilekerkimise taga on molekul GLP-1 agonist, mis oli algselt loodud diabeeti põdevate inimeste veresuhkru reguleerimiseks, kuid mille söögiisu pärssiv mõju osutus edukaks ka kehakaalu langetajana.

Antud ravimid on vahepeal muutunud nii populaarseks, et reguleerivad asutused kogu maailmas on väljendanud muret, et Ozempic ei pruugi jõuda diabeetikuteni, kes sõltuvad nende süstidest.

Novo aktsia on alates 2018. aasta lõpust enam kui neljakordistunud, möödudes teistest Euroopa suurettevõtetest nagu Nestle, aga ka farmaatsiakonkurentidest Roche ja Novartis.

Viimane tõuge tuli augustis, kui pöördeline uuring näitas, et Wegovy vähendab südamehaiguste riski viiendiku võrra. Samuti tõstis Taani ettevõte augustis oma kasumi- ja müügiprognoosi, viidates Wegovy ja Ozempici nõudluse kasvule.

Tagasi üles