Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Panama kanalit mõjutav põud on suureks ohuks maailma kaubalaevade liiklusele

Copy
Laevad ootamas luba läbida Panama kanalit.
Laevad ootamas luba läbida Panama kanalit. Foto: LUIS ACOSTA

Raske põud ähvardab laevaliiklust üliolulisel Panama kanalil, mille kaudu liigub 40% maailma kaubalaevade liiklusest.

Atlandi ja Vaikset ookeani ühendav Panama kanal on tuntud selle poolest, et see võimaldab laevadel Lõuna-Ameerika tipust ümbersõidu asemel lühikest otseteed, mis võimaldab säästa aega ja miljardeid dollareid.

Kuid Panama kanali süsteem sõltub järvedest, mille veetase on praegu miinimumilähedane, ütles kanali käitamise asepresident Boris Moreno intervjuus USA telekanalile CBS.

Kanali piirkonnas on olnud enneolematu kuivaperiood, mis on viinud kanali veetaseme märkimisväärse languseni, sest kanal sõltub mageveest. Selle tulemusel on kanali igapäevane töö häiritud, kuna iga päev läbivate laevade arv on vähenenud 36-lt 32-le. See on põhjustanud viivitusi ja liiklusummikuid merel.

Lisaks on mõned laevad sunnitud vedama kuni 40% vähem kaupa, et vältida madalate veetasemete puhul merepõhja kinnijäämise ohtu.

Konteinerilaev läbimas Panama kanali Cocoli lüüsi.
Konteinerilaev läbimas Panama kanali Cocoli lüüsi. Foto: Bienvenido Velasco

Laevade liikumine läbi kanali lüüside süsteemi kulutab tohutult magevett - sõltuvalt laeva suurusest 208 kuni 473 miljonit liitrit laeva kohta. Suur osa sellest veest suunatakse tavaliselt ookeani ning Panama kanali amet kasutab nüüd meetodeid, et osa sellest veest ladustada ja taaskasutada, et lahendada kriisiolukord.

Amet kaalub nüüd vee ümberjuhtimist teistest jõgedest ja täiendavate veehoidlate ehitamist, kuna kanalit toitvad järved on ka Panama City peamiseks joogiveeallikaks.

Kuna kliimamuutused toovad troopikasse kuumemad temperatuurid ja pikemaajalised kuivad perioodid, on kanali pikaajaline elujõulisus nüüd paljude jaoks murettekitav.

«Me oleme kliimast sõltuvad, seega on kliimamuutuse küsimus meie jaoks reaalsus,» ütles CBS-ile kanali haldaja Ricaurte Vasquez Morales.

Kanali suurima kasutaja ehk laevandushiiu Maerski tegevdirektor Antonio Dominguez ütles, et ta tunneb muret, et pikaajaline põud võib põhjustada viivitusi ja suurendada laevanduse kulusid, mis võib mõjutada tarbekaupu ja muuta asjad kallimaks.

«Kliimamuutused mõjutavad igal pool ülemaailmset kaubandust ja me peame selle vastu midagi ette võtma,» ütles Dominguez.

Märksõnad

Tagasi üles