Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Tarbijakaitse kutsub üles teavitama agressiivsest laenupakkumisest

Copy
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet.
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet. Foto: Kermo Benrot / Scanpix

Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve amet (TTJA) kutsub üles kõiki tarbijaid andma ametile teada laenuandjate edastatud SMSidest ja e-kirjadest, milles agressiivselt õhutatakse tarbijaid võtma laenu või suurendama laenulimiiti.

Samuti ootab TTJA vihjeid laenuandjate sellise tegevuse kohta, milles survestatakse tarbijat poolelijäänud laenutaotlust lõpetama, eelkõige järjepidevate SMSide, e-kirjade või telefonikõnede kaudu.

TTJA näited agressiivsetest kauplemisvõtetest.

«Raha ootab! Taotle raha! Tegutse kiirelt, sest aeg tiksub.»

«Oled šokeeritud oma elektriarvest? Laenutaotlus mõne minutiga!“

«Tähista 4000 euroga sõbrapäeva stiilselt!»

Amet selgitab, et agressiivseks kauplemisvõtteks loetakse kaupleja tegevust, kus muuhulgas liigse mõjutamise kaudu oluliselt või tõenäoliselt kahjustatakse keskmise tarbija valikuvabadust ning selle mõjul tarbija teeb või tõenäoliselt teeb tehinguotsuse, mida ta muul juhul ei teeks. Agressiivse kauplemisvõtte kasutamine on tarbijakaitseseaduse põhjal alati ja kõigil tingimustel keelatud.

Agressiivseks kauplemisvõtteks võib olla näiteks eriliste asjaolude või päevakajaliste sündmuste raames tarbijale agressiivse laenupakkumise saatmine. Erilisteks asjaoludeks võib sealjuures olla tarbija raske majandusliku olukorra ärakasutamine, näiteks üleskutse võtta elektriarvete tasumiseks või sünnipäeva- või jõulukinkide ostmiseks laenu.

Päevakajalisteks sündmusteks on need, kui laenuandjad mõjutavad tarbijaid, võtmaks konkreetse sündmuse saabumise eel selle tähistamiseks laenu. Sellisteks sündmusteks võib olla näiteks jaanipäev, sünnipäev, «vääriline» suvepuhkus või Eestis toimuv rahvusvaheline üritus.

Tarbija liigne survestamine avaldub ameti sõnul selles, kui tarbija alustab laenuandjale laenutaotluse esitamist, aga jätab selle mingil põhjusel pooleli, hakkab laenuandja tarbija poole näiteks telefonikõnede, SMSide või e-kirjade kaudu korduvalt pöörduma ning uurima, miks laenutaotlus on jäetud esitamata ja õhutatakse taotlust lõpetama. Nendel laenuandja tegevustel võivad olla agressiivse kauplemisvõtte tunnused, mille kasutamine on aga keelatud.

TTJA palub kõigil, kellel on kokkupuuteid taoliste laenuandjate tegevusega, sellest teavitada TTJA-d e-maili teel, edastades võimaluse korral kuvatõmmised, kus on muu hulgas tuvastatav ka krediidiandja nimi.

Tagasi üles