Salvest tunnistab: müügitulu kasv oli osaliselt tingitud hinna tõstmisest

BNS
Copy
Salvesti tooted. Pilt on illustratiivne.
Salvesti tooted. Pilt on illustratiivne. Foto: Kristjan Teedema / Scanpix

Tartu toidutootja AS Salvest kavatas möödunud aastal müügitulu 14,5 protsenti ligi 21 miljoni euroni. Tõusis ka kasum.

«Käibe kasvu põhjusteks oli paranenud turuolukord Eestis ja eksportturgudel, mis mõjutas positiivselt mahulise kasvu osas, lisaks oli kasv osaliselt tingitud ka müügihinna tõstmisest,» kirjutas ettevõtte juhtkond majandusaasta aruandes.

Ettevõtte puhaskasum kerkis samal ajal 44,1 protsenti ligi 1,5 miljoni euroni. Samas kasumist 626 000 eurot tulenes põhivarade sihtfinantseerimise tuludesse kandmisest, 148 000 eurot kinnisvarainvesteeringute üleshindlusest ning 55 000 eurot varasematel aastatel moodustatud reservide vähendamisest.

«2022. aastal mõjutas ettevõtte tulemust kordades kasvanud energiahinnad, samuti mõjutas aastatulemust märkimisväärselt kasvanud muude sisendite – toorained, materjalid – hinnad. See kokkuvõttes põhjustas müüdud toodangu kulu ja ka püsikulude kasvu. Kulude kasvu ei õnnestunud müügihindadesse kogu ulatuses edasi kanda, mille tõttu vähenes ka ettevõtte kasumlikkus,» nentis ettevõtte juhtkond.

Kui 2021. aastal mõjutas ettevõtte tegevust ka koroonakriis, siis 2022. aastal selle mõju vähenes, eriti aasta teises pooles. Venemaa agressioonil Ukrainas otsest mõju Salvesti tegevusele ei olnud, küll aga on juhtkonna sõnul ettevõte mõjutatud tooraine ja materjalide turu ümberkujunemisest ning sellest tulenevalt üldisest hinnatõusust.

Suurim ekspordipartner oli Soome

Möödunud aastal moodustas eksport Salvesti müügitulust ligikaudu 18 protsenti, kasvades aastaga 3 protsendipunkti võrra. Valdava osa ekspordikäibest moodustas müük Soome, lisaks müüdi toodangut ka Tšehhi, Läti, Leetu ja Saksamaale.

Salvesti brutokasumiks kujunes möödunud aastal 5,5 miljonit eurot ning kulumieelne ärikasum (EBIDTA) oli 2,7 miljonit eurot, Üldhalduskulud olid kokku 1,6 miljonit eurot ja turustuskulud 3,1 miljonit eurot. Ettevõtte 2022. aasta põhivarade kulum moodustas 1,1 miljonit eurot.

Eelmisel aastal investeeris Salvest materiaalsesse ja immateriaalsesse põhivarasse kokku 1,7 miljonit eurot, mis finantseeriti suures osas pangalaenuga. Suurimaks investeeringuks oli tootmishoone laienduse lõpetamine augustis, kokku kujunes laienduse investeeringuks 1,9 miljoni eurot, millest 1,3 miljonit eurot kulus mullu. Lisaks investeeriti ka tegevuse jätkuvuse tagamiseks energiakriisi vaates alternatiivsetesse küttelahendustesse, seadmetesse ning IT riist- ja tarkvarasse kokku ligikaudu 500 000 eurot.

Ettevõtte 2022. aasta suurimaks tootearenduslikuks projektiks oli valmistoitude reformuleerimine, et muuta olemasolevad tooted tervislikumaks eelkõige soola, suhkru ja rasvaine sisalduse osas.

Ettevõttes töötas mullu täistööajale taandatuna keskmiselt 176 inimest, kelle palgakulu oli veidi üle kolme miljoni euro. Aasta varem oli 177 töötaja palk ligi 2,9 miljonit eurot. Bilansipäeva seisuga oli ettevõtte jaotamata kasum 14 miljonit eurot. Dividendideks maksti 100 000 eurot.

Oluliseks eesmärgiks nii tänavu kui järgnevatel aastatel on tootmisprotsessi efektiivsuse kasv ning energiakasutuse vähendamine. Samuti on ettevõtte eesmärgiks leida läbi uute nii ekspordi kui ka kodumaiste klientide kaasamise suurem koormatus olemasolevale seadmepargile.

«2022. aastal drastiliselt kasvanud energiahinnad mõjutavad ettevõtte tulemust ja tegevusi kindlasti ka 2023. aastal, seda nii otseste kulude kasvu kui ka muude sisendite – toorained, materjalid – kulude kasvuga. Tulenevalt energiahindade volatiilsusest tingitud ebakindlusest on paljud suuremad investeeringud edasi lükatud, investeeringute mahuks on planeeritud umbes 500 000 eurot. Töötajate arvu ei ole plaanis oluliselt suurendada, samas ei ole kavas ka vähendada,» lisas juhtkond.

1946. aastal Tartus tegevust alustanud Salvesti põhitegevuseks on toidu tootmine ja müük. Ettevõtte sortimenti kuuluvad teiste seas purgisupid, valmistoidud, moosid, kastmed, lastetoidud ning smuutid. Kokku on tootevalikus 200 toodet, millest 84 protsenti turustatakse oma brändide nagu Salvest, Põnn, Meie Mari, Presto, Muuti, 3Min, Mahlakas ja Smushie all. Lisaks kuuluvad sortimenti allhanke ja omamärgi tooted.

AS-i Salvest omanik on ettevõtja Veljo Ipits.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles