Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Nordica nõukogu esimees firma kahjumist: häirekell käivitus maikuus (8)

Copy
Lennundusettevõte Nordic Aviation Group (Nordica) nõukogu esimees David O'Brock.
Lennundusettevõte Nordic Aviation Group (Nordica) nõukogu esimees David O'Brock. Foto: Teele Toova / Scanpix

Kahjumisse langenud lennundusettevõtte Nordic Aviation Group (Nordica) nõukogu esimehe David O'Brocki sõnul olid ohumärgid ettevõtte kohal juba kaks aastat tagasi. Kahjumi ühe põhjusena tõi O'Brock välja liiga optimistliku laienemisstrateegia.

«Viimastel kuudel on Nordica majanduslik olukord järsult halvenenud ning ettevõtte tulud on osutunud oodatust oluliselt väiksemaks. Kulud ületavad märkimisväärselt tulusid,» lausus O'Brock. Ta lisas, et maikuu on turismi kõrgaeg ja ettevõte oleks sel ajal võinud teenida kasumit, kuid selle asemel kahjum süvenes. «See käivitas häirekella,» ütles ta.

Nordica oli kahjumis juba tänavu esimeses kvartalis. See oli O'Brocki sõnul ootuspärane, kuna aasta alguses on lennunduses madalhooaeg.

Esialgsetel andmetel oli Nordic Aviation Groupi ehk Nordica ja XFly konsolideeritud kuue kuu koondkäive 54,9 miljonit eurot ja kahjum 7,2 miljonit eurot. Lennufirma puhaskasum oli eelmisel aastal 1,51 miljonit eurot.

«Olukord lennundusturul on väga keeruline – hilinenud on liisitavad lennukid, millega Nordica pidi kliente teenindama, puudu on nii töötajatest kui tehnikast, lennukite hooldusajad on pikenenud, kasvanud on kõigi sisendite kulud. Kõik need asjaolud kokku on viinud Nordica majandustegevuse kahjumisse,» nentis O'Brock.

O'Brocki sõnul oli olukord Nordicas muret tekitav juba kaks aastat tagasi, kui ta nõukogu esimehe kohale asus. «Ettevõttel oli ainult üks klient,» lausus O'Brock, ning lisas, et mõistis olukorra riskantsust.

Nordica eelmine tegevjuht Jan Palmer teatas juunis, et firma on hiljuti sõlminud mitu pikaajalist lepingut Euroopas allhanketeenuse pakkumiseks. «Me oleme üks suurimatest allhanketeenuseid pakkuvatest lennuettevõtest Euroopas,» teatas Palmer toona.

Nagu kaks eraldi firmat

O'Brocki sõnul tegi olukorra keerulisemaks ka asjaolu, et Nordica ja Xfly olid kahe aasta eest nagu kaks eraldi ettevõttet ja alles eelmisel aastal viidi need ühtse juhtimise alla.

Nõukogu esimees toonitas, et hoolimata keerulisest seisust suutis Nordica siiani kasumlikult tegutseda. Ta tõi kahjumi põhjusena välja halvad välisturu asjaolud ning eelmise aasta lõpus valitud liiga optimistliku laienemisstrateegia.

Ajakirjanike küsimustele vastates ei soovinud O'Brock põhjalikumalt kahjumi põhjuste üle spekuleerida, vaid palus ära oodata erikontrolli ja auditi tulemused. Esialgsed tulemused valmivad septembris, põhjalikum ülevaade novembris.

Pildil Remco Althuis, David O'Brock ja Sander Salmu
Pildil Remco Althuis, David O'Brock ja Sander Salmu Foto: Teele Toova / Scanpix

Appi tuleb rahvusvaheline meeskond

Nõukogu otsustas firma probleemide väljaselgitamiseks ja lahendamiseks palgata rahvusvahelise lennundussektori konsultatsioonifirma Knighthood Global, mille ülesandeks saab ettevõtte tegevuse ümberstruktureerimine, teatas nõukogu esimees.

O'Brocki sõnul on rahvusvahelise konsultatsiooniettevõttega sõlmitud kuni kuue kuu pikkune leping, selle jooksul vaadatakse üle kogu tegevus ning kulude struktuur.

27. juulil tegi Nordic Aviation Groupi aktsionäride üldkoosolekul kliimaminister Kristen Michal ettevõtte nõukogule ülesande viia Nordicas läbi erikontroll senise tegevuse ja olukorra hindamiseks.

Juulis esitas Nordic Aviation Groupi juhatuse esimees Jan Palmér nõukogule taotluse ametist lahkumiseks ja põhjendas otsust sooviga pensionile minna. Nõukogu rahuldas tagasiastumispalve 26. juulil. 

Ettevõtte uueks juhatuse esimeheks nimetas nõukogu hollandlase Remco Althuisi, kes on töötanud juhtivatel ametikohtadel Saudi-Araabia lennufirmas Etihad Airways ja Air Seychelles. Lennunduses on ta töötanud ligi 30 aastat. 

Althuis ütles, et kohtub täna firma töötajatega ja on uude ametisse astudes põnevil. Ta sõnas, et tema eesmärgiks on end võimalikult kiiresti firma olukorraga kurssi viia.

Kahjum tuli nõukogule üllatusena

Nordica nõukogu liige ja majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi transpordi asekantsler Sander Salmu ütles, et ettevõtte kahjum oli nõukogule ootamatu. Salmu sõnul selgitab erikontroll välja, kas juhatus on piisavalt riske hinnanud. Selleks tuleb analüüsida dokumente, lepingud ja koosolekute protokolle. Firmas on kavas ka siseaudit.

Salmu avaldas, et Nordica probleeme lahendava konsultatsioonifirma tasu on 190 000 eurot kuus, milles sees on uue tegevjuhi palk.

Nordica erastamisest rääkides ütles Salmu, et ühtegi otsust riigifirma müügi kohta tehtud ei ole, ehkki kliimaminister Kristen Michali soov on ettevõte erastada.

Tagasi üles