Päevatoimetaja:
Sander Silm

Aitab kahjumist: Lux Express tahab Tallinna-Viljandi liini kinni panna (1)

Copy
LuxExpress
LuxExpress Foto: Sander Ilvest

Tuues põhjuseks maksumaksja raha kasutades moonutatud turutingimused, kavatseb Lux Express kinni panna kahjumis Tallinna–Viljandi bussiliini, kirjutab Sakala.

Vastava avalduse esitas ettevõte juuli lõpus regionaal- ja põllumajandusministeeriumile. Liinivõrgu direktor Ines Pensa palus ministeeriumil enne tähtaega kehtetuks tunnistada kaugbussiliini luba, mille alusel sõidab Tallinna–Paide–Türi–Viljandi buss. Bussifirmal on kavas, et 30. oktoobril väljub buss viimast korda Tallinnast kell 18.30 ning 31. oktoobril Tallinnast kell 8.30, Viljandist kell 7 ja 15.15.

Pensa selgitas, et kui Tallinna–Viljandi bussi pilet maksab viimase poolteise aasta jooksul järsult kasvanud kulude tõttu umbes 12 eurot, siis rongipileti hind on püsinud muutumatuna: interneti kaudu ette ostes 8,33 ja rongist ostes 9,80 eurot. Seega on bussi- ja rongipileti hinna vahe 30 protsenti.

«Kui enne koroonapandeemiat 2020. aasta alguses väljus Viljandist Tallinna iga päev kümme bussi, siis nüüd pärast Lux Expressi liini sulgemist jääb järele ainult neli väljumist iga päev,» kirjutas Pensa. «Seega on riigieelarvest toetatud rongiliiklus – mille pileti hind on hoitud kunstlikult allpool turupõhiselt kujunenud bussipileti hinda – tinginud olukorra, kus Viljandi–Tallinna lõigult on kadunud viimaste aastatega 60 protsenti liinibusside väljumistest. Sellistes maksumaksja rahaga moonutatud turutingimustes ei ole ka Lux Expressil võimalik Tallinna–Viljandi bussiliini edasi teenindada.»

Postimees kirjutas, et Lux Express teenis mullu ligi kuus miljonit eurot puhaskasumit, ja küsis ettevõtte ärijuhilt Ingmar Roosilt, et nii hästi pole neil vist mitte kunagi läinud. «Edukust võib hinnata mitut moodi,» vastas Roos. «Kasuminumbri poolest oli eelmine aasta tõesti väga hea. Aga ühe majandusaasta kasumist rohkem teeb mulle heameelt see, et pärast kahte väga keerulist koroona-aastat on inimesed leidnud autodest taas tee meie bussidesse.»

Ei suuda rongiga konkureerida

Sakalale ütles Roos, et Tallinna–Viljandi liini arendamisel katsetas ettevõte kahe aasta jooksul erinevaid variante, kuidas mugava bussi ja Tallinna kesklinna viivate ühendustega rongiga konkureerida.

«Neilt, kes meiega sõitsid, saime teenusele väga positiivset tagasisidet, kuid kahjuks ei õnnestunud isegi hooajaliselt saavutada sellist sõitjate hulka, mis liini teenindamise kulud oleks katnud,» rääkis ta. «Kui meie teistel liinidel on väljumisaegasid, mis teatud nädalapäevadel või talvekuudel on tugevas kahjumis, siis Tallinna–Viljandi liin oli kõikidel kuudel kahjumis.»

Tema sõnul kahjustaks Viljandi liini edasine kahjumil käitamine teiste liinide tulu arvelt Lux Expressi võimet arendada oma ülejäänud liinivõrku, investeerida uutesse bussidesse ja töötingimustesse.

Roos rääkis, et nad on uurinud sedagi, kas pileti hinna tõstmisega oleks olnud võimalik liini käigus hoida, ning pidi nentima, et hinna kergitamine ei oleks liini tulusust parandanud: hinnakäärid rongiga võrreldes oleksid veelgi kasvanud.

Konkurendi, Hansa Bussiliinide Viljandi regiooni liinitööosakonna juhataja Kalju Heinleht ütles, et Hansa Bussiliinidele tuleb Lux Expressi liini sulgemine vähemasti hommikul kasuks.

«Stardime praegu suhteliselt lähestikku: meie kell 6.45 ja nemad kell 7. Eks see too meile kliente juurde,» rääkis ta. «Päeva viimaseks väljumiseks Tallinna suunal jääb seega meie pärastlõunane buss, mis sõidab Viljandist ära kell 13.30. Kes hiljem soovib sõita, peab minema rongiga.»

Tagasi üles