Riigilõiv kui fikseeritud tasu
Mitmetes Euroopa Liidu liikmesriikides, näiteks Soomes ja Iirimaal ei sõltu riigilõivu määr nõude suurusest – kohtunikul ei ole ju tegelikult sisulist vahet, kas menetleda 1000 euro või 100 000 euro suurust nõuet. Kohtuasja keerukus ja maht oleneb asja sisust ning menetlusosaliste esitatavate tõendite ning taotluse hulgast, mitte kaebusesse kirjutatud nõude summast. Kuigi riigilõivu eesmärk – katta kohtupidamise kulud ning piirata selliste kaebuste esitamist, mida isegi nende esitajad tõsiselt ei võta, on kahtlemata õigustatud, on ja jäävad Eestis kehtivad riigilõivud Euroopa kõrgeimateks ka pärast praegu kooskõlastusringil oleva eelnõu vastuvõtmist.
Seejuures ei saa aga kuidagi mööda vaadata asjaolust, et elatustasemelt on Eesti Euroopa Liidus alles 22. kohal. Eesti elanike ostujõud oli Eurostati poolt avaldatud 2010. aasta andmete kohaselt vaid 64 protsenti Euroopa Liidu elanike keskmisest ostujõust. Eestist tagapool on veel vaid Poola, Leedu, Läti, Rumeenia ja Bulgaaria. Riigilõivu määrade proportsionaalsuse hindamisel ei saa kõrvale vaadata ka riigis kehtestatud töötasu alammäärast ega statistilisest keskmisest töötasust, mis on vastavalt 290 eurot ja 809 eurot kuus. Kindlasti aga ei saa kohtuasja menetlemise kulud olla Eestis kordades kõrgemad, kui teistes Euroopa Liidu liikmesriikides, kus elatustase on kõrgem.
Siiani on puudunud avalik diskussioon selle üle, kas Eestis kehtiv riigilõivusüsteem on üldse parim võimalikest variantidest. Autorite hinnangul võiks ka Eestis kaaluda kohtuasjade puhul fikseeritud, st mitte nõude suurusest sõltuva riigilõivu kehtestamist või vähemasti peaks eelnõu koostajad selgitama, miks selline süsteem Eestile ei sobi, arvestades seda, et riigilõivu määrade kehtestamise eesmärgiks ei saa olla riigikassa täitmine.