VÕIMALIK EESTIS Ökonomist: toiduainetööstus langetab hindu, toidupoed aga tõstavad (8)

Romet Kreek
, majandusajakirjanik
Copy
Lidli kauplus avamine Rakveres.
Lidli kauplus avamine Rakveres. Foto: Lidl

Hinnatõus ei tule põllumajandusest, vaid jaekaubandusest, kirjutab Eesti Panga ökonomist Kaspar Oja Facebooki postituses.

«Eelmisel nädalal oli meedias juttu toiduainete hindadest ja levis väide, et hinnatõus tuleb põllumajandusest, mitte jaekaubandusest. Siiski näitavad andmed, et võrreldes koroonaeelse ajaga on toiduainete hinnad poodides kasvanud rohkem kui põllumajandussektori või toiduainetööstuse tootjahinnad,» kirjutab ta. «Eriti paistab see vahe silma viimase poole aasta jooksul, kui tootjahinnad on kuises võrdluses tegelikult langenud.»

Põllumajandussektori hinnad sõltuvad maailmaturu hinnast ja kerkisid esialgu koos üldise energia ja toiduainete hinnatõusuga maailmas rohkem kui toiduainetööstuse või tarbijahinnad, kuid praeguseks on need hakanud langema. Ka toiduainetööstuse hinnad langevad, kuid juunikuu ja teise kvartali andmete seisuga, millele juures olev graafik toetub, jätkasid toiduainete hinnad poodides tõusu.

Toidukaupade hinnatõusu veavad jaekaupmehed
Toidukaupade hinnatõusu veavad jaekaupmehed Foto: Eesti Pank

Teises kvartalis olid põllumajandussektori tootjahinnad 38 protsenti kõrgemad kui 2019. aastal ja toiduainetööstuses 35 ptosenti, aga toiduainete tarbijahinnad olid lausa 47 protsenti kallimad kui 2019. aastal.

Põllumajanduses on tootjahinnad langenud, kuid Eesti jaekaupmees tõstab tootjahindu edasi
Põllumajanduses on tootjahinnad langenud, kuid Eesti jaekaupmees tõstab tootjahindu edasi Foto: Eesti Pank

Ahne Eesti jaekaupmees püüab Lidli tulekust tekkinud kaotusi tasa teha veel rohkem hindu tõstes

«Üks oluline muutus, mis meil viimaste aastate jooksul on kaubandussektoris toimunud, on Lidli tulek. Odava keti lisandumine peaks konkurentsi tihendama ja hinnad alla tooma,» kirjutab ta. «Pakuksin hüpoteesina välja, et Eestis on see mõjunud äraspidiselt: ilmselt on vanade turulolijate turuosa Lidli tõttu vähenenud ja see mõjutab majandustulemusi. Kehvemad majandustulemused on aga osutunud avalikkuses sageli hinnatõstmise argumendiks.»

Selline mehhanism eeldab, et kaubanduskettide turujõud Eestis on ikkagi üsna suur ja inimesed on oma eelistatud poele kindlad ning seetõttu saavad kauplused hinda tõsta.

«Ma ei usu, et seda peaks tingimata lahendama turule sekkudes. Tarbijana saame ise palju ära teha,» kirjutas ta. «Hindade allasurumiseks tuleb võrrelda poodides kaupade hindu ja premeerida oma ostuga seda müüjat, kes pakub parimat. Võib-olla peaks ka meedia juhtima rohkem tähelepanu sellele, kui kusagil müüakse midagi soodsamalt, et tarbija selle üles leiaks.»

Lidl alandab veelgi hinda

Lidl alustas kampaaniat, alandades enam kui 400 toote hinda. 

Pühapäeval saabus e-kiri, kus Lidl teatab, et «teised teevad soodustusi meie pärast, meie teeme soodustusi sinu jaoks».

Kommentaarid (8)
Copy
Tagasi üles