/nginx/o/2023/07/31/15492109t1h67f3.jpg)
Eesti idufirma Adact.me asutaja Kalev Kärpuk rääkis uudsetest turundusmängudest, mis on mõeldud ettevõtetele ja riigiasutusele, et nad saaksid meeldejääval moel oma sõnumit edasi anda.
Ettevõttel on kontor Tallinna vanalinnas, kus lisaks asutajale ja tegevjuhile Kalev Kärpukile töötab veel kolm inimest.
Adact.me loob tarkvara mängulistele turunduskampaaniatele, mille eesmärk on kasutajate tähelepanu köitmine ja nende kaasamine. Peamised kliendid on telekommunikatsioonifirmad ja toidubrändid. Adact.me tarkvara kasutajate seast leiab nii Elisa, Tele2, Starbucksi kui ka airBalticu. Koostööd on tehtud ka avaliku sektoriga, töötukassa ja Euroopa Komisjoni kontoriga nii Brüsselis kui Eestis.
Kärpuk selgitab, et reklaamid ja bännerid on muutunud paljudele tarbijatele igavaks ja seetõttu on turunduslikud mängud tarbijateni jõudmiseks loogiline jätk.
Vahel kohtab ta oma tarkvara pakkudes ka skeptilist suhtumist. Näiteks arvatakse, et turundusmängud on mõeldud lastele. Kärpuk ütleb, et mõistab skeptikuid, kuid ütleb, et tema ülesanne ongi inimesi harida. «Üle poole mängude kasutajatest on 27–45-aastased naised,» lausub Kärpuk.
Tarbijamäng, kus valiti pilte nagu Tinderis
Mis on konkreetne kasu asutustele, kes seda teenust tellivad?
Kalev Kärpuk: Võib valida, kas teha ajast ja arust bännerreklaami ja saada sellele ligi 5000 klikki ja niimoodi 6000–7000 külastust lehele. Mõni võib-olla külastab mitu korda. Meie puhul needsamad 5000 klikki konverteeruvad 200 000 külastuseks. See tähendab, et needsamad inimesed tulevad korduvalt tagasi ning toovad ka tuttavaid lehele. Keskmiselt mängib üks inimene mängu 26 korda. Tavalises turunduskampaanias sa ei eelda seda – sul on üks bänner, keegi vajutab peale ja enam tagasi ei tule. Meil on inimesi, kes mängivad 60–70 tundi ühte kampaaniamängu kahe nädala jooksul. See on päris sage.
Millised on kõige paremini õnnestunud kampaaniamängud?
Üks mu lemmik on Lätis müüdavad tšipsid, mis on sarnased Taffeli krõpsudega. Nemad tegid Tinderi-mängu, kus inimesed valisid, mis toode võiks tulla tagasi poodi. Seal pidi liigutama toote pilte vasakule või paremale (süsteem, mis on kasutusel tutvumisportaalis Tinder – toim). Kampaania kestis kolm nädalat ja iga nädal langes viis ebapopulaarsemat valikut ära. Alati oli nähtav toodete edetabel ja võitnud toode tuli tagasi poodi.
Levinud on ka Candy Crush, kus sa vahetad kaks objekti ruudustikus ära, et saada kolm tükki ritta. Edukas oli Leedu telekommunikatsioonifirma Bite'i musta reede kampaania, mis kogus 500 000 mängimist 18 000 mängija poolt kahe nädalaga.
Adactiga mängu loonud firmad ja asutused saavad panna selle üles oma kodulehele või sotsiaalmeedia lehele.
/nginx/o/2023/07/31/15492115t1h8512.jpg)
Plaan jõuliselt kasvada
Adact.me käekäigust rääkides ütleb Kärpuk, et hoolimata kahjumist läheb neil hästi. «Me ei ole paanikas,» sõnab ta. Suvel on küll keerulisem periood, kuid see ei tule üllatusena, sest peamiselt pakuvad nad tarkvara ettevõtetele, kellel on suvel puhkuste periood.
«Kahjum on praeguses faasis loomulik,» lausub Kärpuk. Ta selgitab, et eelmisel aastal kaasasid nad investoritelt 500 000 eurot, mille suunasid täies mahus tootearendusse. «Ma töötan selle nimel, et aasta lõpuks suurendada käivet 500 000 euroni,» lisab ta.
Adact OÜ
• Ettevõttel on üheksa osanikku. Suurim osanik 54,56 protsendiga on Kalev Kärpuk.
• Juhatuse liikmed on 31-aastased Kalev Kärpuk ja Jaak Peldes.
• Firma asutati 2019. aastal.
• Ettevõttes töötab neli inimest, lisaks on kolm koos tööpartnerit välismaal.
• 2022. aastal oli ettevõtte käive 146 572, kahjum 163 970 eurot, aasta varem oli käive 77 815 ja kahjum 76 576.
Peamised Adact.me investorid on Eesti investorite kogukonnad Estban ja Startup Wise Guys. Lisaks on firmasse investeerinud nende enda kliendid. Üks investoreid on Leedu telekommunikatsioonifirma Bite Groupi omanik, kellega neil oli tunnine kohtumine, mille 50. minutil ütles suurettevõtja Kärpukile, et kui ta suudab oma teenuse maha müüa tema firma turundustiimile, siis ta investeerib neisse 100 000 eurot. Turundusmeeskond oli tootest huvitatud ja Adact.me sai lubatud summa.
Ettevõttel on lähiaja plaan kaasata investoritelt ligi 2,5 miljonit eurot, millest vähemalt pool läheb USA turule laienemiseks.
Töötas New Yorgis keldris
Kärpuk töötas enne Adact.me asutamist New Yorgi loovagentuuris Dopamine, kus tegeles turundusmängude disainiga. Alguses oli tal on võimalus minna tööle oluliselt suuremasse ettevõtesse, kuid ta valis väikefirma, sest see tiim töötas mängude loomisega, mis tundus talle huvitavam.
«Seal oli kolm inimest ja kiviseinad, kelder põhimõtteliselt,» kirjeldab Kärpuk töökeskkonda Dopamine'is. Ta meenutab sealset töökogemust hea sõnaga, sest tööülesanded oli põnevad ja nad disainisid mänge muu hulgas USAs tuntud suurklientidele, näiteks Ceasers Casinole.
Kui sa midagi ei tea, siis ütle, et sa ei tea.
Adact.me tegevjuht Kalev Kärpuk
Rääkides USA töökogemusest, ütleb Kärpuk, et sai sealt väärtusliku õppetunni. «Kuldasi, mida suur osa inimestest õpib alles liiga hilja, on learn, when to talk, and when to shut up (õpi, millal rääkida ja millal hoida suu kinni – toim),» ütleb Kärpuk naeratades.
Kärpuki sõnul peab töötaja oma tööandjale ausalt ära rääkima, mida ta oskab ja mida mitte ning ei tohi jätta muljet, et on oma töövaldkonnas tegelikust pädevam. Ta ütleb, et konkurentsitihedas töökeskkonnas selgub varem või hiljem, kui keegi valetab ja need inimesed teevad endale karuteene. «Kui sa midagi ei tea, siis ütle, et sa ei tea,» soovitab Kärpuk.
Teisest küljest õppis Kärpuk, et kui sul on oma valdkonnas suured teadmised, siis tuleb ka nendest rääkida, mitte olla tagasihoidlik. Ta tsiteerib Charles Bukowskit: «Maailma probleem on, et intelligentsed inimesed on täis kahtlusi ning rumalad on täis enesekindlust.»
Mängudisaini juurde jõudis töö ja hobi ühendamisega
Kärpuk on Eestis lõpetanud IT Kolledži, kus õppis IT-arendust, kuid enne mängustamisega tegelema hakkamist töötas ta Priit Alamäele kuuluvas tarkvaraarendusfirmas Nortal analüütikuna.
Mängustamise kohta kuulis ta just Nortalis töötades ja see valdkond tundus talle huvitavam kui klassikaline IT-analüütiku töö. Seejärel siirdus ta USAsse tööle ja otsustas end proovile panna reklaammängude loomisel.
«Ma enam-vähem teadsin, kuidas ITs asjad toimivad, teadsin, kuidas süsteeme ehitada, samas teadsin ka, kuidas mängida. See tundus minu jaoks perfektne kombinatsioon,» kirjeldas Kärpuk oma teekonda turundusmängude juurde.
Kärpuki sõnul on hea elu valem see, kui sa suudad seostada asjad, mida sulle meeldib teha, enda igapäevaste töökohustustega. Kuid ta toonitab, et seda saab teha ainult juhul, kui sul on väljaspool tööd hobid ja huvid. Ta näitab käega kontori nurgas oleva kapi poole, kus on strateegilised kaardi- ja lauamängud, näiteks Scythe ja Gloomhaven. Taolised mängud pakkusid talle huvi juba teismelisena ning ka vabal ajal mängib ta koos kaaslastega neid mänge. «See on meeletult hea meelelahutus,» ütleb Kärpuk.
/nginx/o/2023/07/31/15492180t1h416b.jpg)