Eesti kullassepaäri Roman Tavasti eksport on viimase kahe aastaga kahekordistunud ning nende tooted näidatud Hollywoodi filmides ja sarjades.
Eesti kullassepaäri tooteid näidati Hollywoodi filmides (1)
Tänavu 100. juubeliaastat tähistava Roman Tavasti kullassepaäri suurem rahvusvahelistumine tuntus sai alguse pea kümmekond aastat tagasi, kui võeti suund Suurbritannia poole. Aktiivselt tegutsetakse ka Soomes.
Ettevõtte eksport moodustab praegu käibest 40 protsenti ning viimase kahe aasta jooksul on see peaaegu kahekordistunud, küündides 2020. aasta 172 000 eurost 2022. aastal 338 000 euroni. Kogu käive koos tütarettevõtetega oli ligi 3,4 miljonit eurot, millest eksport moodustas pea 1,3 miljonit.
«Oleme positsioneerinud ennast kõrgema hinnatasemega pakkujaks ning seda enam on oluline vaadata kohalikust turust kaugemale,» rääkis Roman Tavasti tegevjuht Eivor Maiväli.
Pross kuningas Charles III rinnal
Suurem osa rahvusvahelisi kliente jõuab Roman Tavastini läbi UK tütarfirma. «Kliente on meil alates USAst kuni Austraaliani ning Hongkongist kuni Nigeeriani, seega Eesti juurtega ehtekunsti võib leida pea igast maailma otsast,» rääkis Maiväli.
Terav silm võib märgata nende tooteid isegi Hollywoodi filmides ja telesarjades. Märulifilm «London Has Fallen» ja seriaal «The Night Manager» on vaid mõned näited.
Samuti võib eestimaist loomingut leida Wimbledoni tenniseturniirilt. Roman Tavasti nimekaimate klientide seas on näiteks Ralph Lauren, Eurostar, Londoni börs, Bvlgari, Tate Modern, London School of Economics ja Marriott International.
2022. aastal avanes Roman Tavastil võimalus luua kuninganna Elizabeth II juubeliaasta raames toimunud The Queen’s Green Canopy heategevusettevõtmisele piiratud partii tammepuu-kujulisi prosse, mida kandis prints Charles, nüüdne Suurbritannia kuningas Charles III. Prossi kujundas ja 3D-modelleeris ehtekunstnik Kairin Koovit, kelle loodud disaini enne töösse võtmist kuningakoda heaks kiitis.
Edasimüüjaid ei kasuta
Roman Tavasti äri käib vaid läbi nende enda brändi. «Oleme proovinud eksportturgudele siseneda läbi edasimüüjate või esindajate, kuid tulutult. Siis otsustasime, et meie toode on liiga keerukas ja kallis selleks, et edasimüüja suudaks kliendile meie eeliseid selgitada ja tellimust hankida,» nentis Maiväli. «Nii jõudsimegi järeldusele, et ainuke variant on oma brändi alt ise müüa.»
Seni pole olnud vajadust teha otsemüüki, sest kõik rahvusvahelised kliendid jõuavad nendeni läbi soovituste või otsimootorite. Ka ei tunta, et toodete eksportimine raskusi valmistaks. «Tegelikult ei ole erilist vahet, kas kuller viib paki Mustamäelt kesklinna või Londonisse,» ütles Maiväli.
Rinnamärgid on kuum kaup
Suurima müügiartiklina nii kodu- kui ka välismaal tõi Roman Tavasti tegevjuht välja rinnamärgid ning korporatiivehted, sealhulgas mansetinööbid, lipsunõelad, kaelaehted ja kõrvarõngad.
«Ühendkuningriigis on üsna levinud, et töötajaid tänatakse ja tunnustatakse rinnamärkide või ettevõttespetsiifiliste ehetega, näiteks mansetinööpide või prossiga,» selgitas Maiväli.
Eesti turg aga on eriline selle poolest, et siin on üheks oluliseks kliendiks Eesti Vabariik ise. «Täidame palju riiklikke tellimusi, mujal oleme keskendunud pigem erasektorile,» täpsustas ta. «Eestis teeme koostööd näiteks Kaitseliiduga, Kaitseväega, presidendi kantselei ning muude riigiasutuste ja kohalike omavalitsustega,» lisas ta.
Ettevõtte asutajaks oli esimese Eesti Vabariigi ajal 1923. aastal kullassepp Roman Tavast, nõukogude ajal firma riigistati ning see kandis nime Tallinna Juveelitehas. 1993. aastal erastas Tavasti poeg ettevõtte ja taastas selle esialgse nime.