Kuigi Saksamaa autotootjad on viimastel aastatel teatanud suurest üleminekust elektrisõidukitele ja Tesla ülemvõimu kukutamise plaanidest, püsib tegelikkus teistsugune. Tänavu on Tesla müünud maailmas rohkem elektriautosid kui kõik Saksa suured autotoojad kokku.
Tesla pühib Saksa autotootjatega põrandat
Tesla tarnis selle aasta esimesel poolaastal 889 015 elektriautot, samas kui Volkswagen grupp, BMW ja Daimler (Mercedes-Benzi tootja – toim) suutsid klientideni toimetada kamba peale kokku veidi alla 600 000 elektrilise sõiduki.
Bloombergi teatel kimbutavad Saksa autotööstureid tarkvaraprobleemid, mis pidurdavad nende võtmemudelite tootmist. Eelkõige on müük häiritud maailma suurimal Hiina autoturul, kus ilma teevad Tesla ja kohalik tootja BYD.
Samas edestab Tesla Saksa automarke ka nende koduturul: tänavuse aasta esimesel poolaastal müüdi Saksamaal umbes 36 400 Teslat, samas kui Volkswageni elektrisõidukeid läks kaubaks umbes 34 400. Mercedes müüs koduturul suurusjärgus 16 900, Audi 14 400 ja BMW 12 800 elektriautot.
Bloombergi teatel on Saksa tootjatel raske sel aastal Teslale vastu seista, kuna viimane on teatanud suurtest hinnalangetustest. Näiteks eelmises kvartalis kasvas Tesla elektriautode müük 30 protsendipunkti rohkem kui Volkswagenil.
«Tesla on endiselt Saksa autotootjatest kõigil suurematel turgudel kilomeetrite võrra ees,» ütles sakslasest autoanalüütik Matthias Schmidt. «Tesla avaldab praegu hinnasurvet, et suurendada mahte ja saavutada vajalik mastaabisääst, et elektrisõidukid kasumlikuks muuta .»
Samal ajal kui Tesla plaanib laiendada oma Saksamaa tehast ja valmistub ehitama uut tootmisüksust Mehhikosse, on Saksa autotootjad takerdunud keerulistesse läbirääkimistesse ametiühingutega tehaste ümberehitamise teemal.
Samuti ei tee olukorda Saksa autotöösturite jaoks kergemaks ka kvalifitseeritud tööjõu puudus, kõrged energiahinnad ja riiki kimbutav inflatsioon. Münchenis asuva Ifo Instituudi sel kuul avaldatud uuringu järgi on Saksamaa autotootjate tulevikuootused praegu halvimad pärast 2008. aasta finantskriisi aega.
Saksa autotootjate suurimaks ohuks peetakse positsiooni nõrgenemist Hiina turul, kus Volkswagen, BMW ja Mercedes on domineerinud sisepõlemismootoriga autode turgu aastakümneid. Elektriautode suhtes ollakse aga maha jäämas kohalikest Hiina kaubamärkidest, kes peibutavad kohalikke nende maitsetele kohandatud tehnoloogia, tarkvara ja soodsate hindadega.
Seejuures on Saksa autotöösturitel Hiina elektriautode turuga tuli takus, kuna mitme prognoosi järgi võib elektriautode müük Hiinas 2030. aastal küündida juba 90 protsendini. Bloombergi teatel vahetas Volkswagen Grupp eelmisel kuul Audi tegevjuhi Markus Duesmann välja osaliselt seetõttu, et peatada kaubamärgi langus Hiinas.
Siiski pole sakslaste jaoks kõik veel kadunud. Selle kümnendi keskel võtavad nii BMW, Daimler kui ka Volkswagen kasutusele uued elektriautokesksed platvormid, mis peaksid muutma tulevased elektriautod odavamaks ja parandama üldist sõidumugavust. «Sakslaste järgmise põlvkonna elektrisõidukite platvormid võivad veel olukorda muuta,» ütles Bloomberg Intelligence'i analüütik Michael Dean.