Loodushoid Soome moodi: LNG-tankerid tiirutavad päevi, saastades Läänemerel, sest lasti pole kellelegi müüa

Erkki Erilaid
Copy
LNG-tanker Coral Energy
LNG-tanker Coral Energy Foto: Gasum

Soome riigiettevõtte Gasum renditud kaks LNG-laeva saastavad päevi Läänemerel mõttetult tiirutades õhku, sest gaasi järsu odavnemise tõttu polnud neil võimalik kallilt soetatud kaupa kasumlikult edasi müüa.

Hiljuti sõitsid Läänemerel sihitult ringi kaks Soome firma gaasitankerit. Üks laev tiirutas ümber Gotlandi ja teine ​​keset avamerd. Üks laevadest Coral Energice oli sihtkohata liikvel juba juuli algusest ja teine laev, Coral Energy lahkus laupäeval Venemaalt Võssotski sadamast idanaabri LNG lastiga ja polnud samuti veel selle nädala keskel omale sihtkohta leidnud, kirjutas Soome riigimeedia Yle.

Laevakapteni ja atmosfääriteadlase Mikko Heikkilä sõnul on tema Gasumi tegemiste üle pikalt imestanud, sest laevad toodavad merel sõites rohkesti süsihappegaasi ja metaani. «Veeldatud maagaasil (LNG) on palju ebasoodsaid kliimategureid ja selline laevade kasutamine ei ole mingil juhul loodussõbralik,» ütles Heikkilä.

Tankerid ei saa sadamas peatuda, sest pardal olev LNG vajab külmutamist temperatuurini -163 kraadi, vastasel juhul gaas aurustub. «Mida soojem on välisõhk, seda kiiremini toimub aurustumine. Väiksemates tankerites pole aurustuvat LNGd muud võimalust kasutada, kui seda laeva enda mootorites põletada, seetõttu hoitakse laevad liikumises,» selgitas Heikkilä.

«Teine ​​võimalus oleks gaas atmosfääri lasta, kuid metaani paiskamine õhku on keelatud. Seega põletatakse gaas laeva mootorites, nagu seda tehakse ka kõnealustel laevadel. Suuremates ja kaasaegsetes LNG-tankerites saab aurustunud LNGd uuesti veeldada, mis aitab loodust pisutki säästa.»

Heikkilä arvutuste järgi kulus laeval Coral Energice Gotlandile ühe ringi peale tegemiseks umbes 20 tundi. Selle aja jooksul põletatakse kokku umbes 20 000 kilogrammi vedelgaasi ja tekib umbes 58 000 kilogrammi süsihappegaasi. «Peale selle veel 600 kilo metaani. Need on tohutud kogused, kui neid näiteks maanteeliiklusega võrrelda,» ütleb Heikkilä.

Gasumi tegevjuhi asetäitja Anders Malm ütles Soome meediale, et laevade tiirutamine on seotud nõudluse ja pakkumise ebastabiilsusega gaasiturul. «Hinnakõikumisi on raske ennustada ja praegu on nõudlus LNG järele väiksem kui varem. Hetkel on meil transpordivõimsust rohkem kui gaasinõudlust ja seetõttu on osa meie laevu Läänemerel ootamas,» kommenteeris Malm.

Kas laevadel on õnnestunud oma lastist tänaseks lahti saada, on seni ebaselge. Coral Energice seisab Marine Trafficu andmetel Tallinna lähistel ankrus ja Coral Energy on läbinud Taani väinad.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles