Neste juhatuse liige Ülle Tamme ütles valituse kavandatava automaksu kohta, et ettevõtte nägemuses peab automaks teenima ennekõike keskkonnaeesmärke, mida praeguses lahenduses ei ole välja pakutud.
Neste: keskkonnasõbralikumate kütuste kasutajad võiksid saada väiksema automaksu (1)
Tamme märkis, et on automaks võiks olla heitmepõhine.
«Üks asi on arvestada mootori mahuga, kuid hoopis teine asi on näiteks kütuse liik, mida autoomanik kasutab,» teatas Tamme pressiteenistuse vahendusel ajakirjanikele.
«On suur vahe, kas auto läbib 1000 kilomeetrit fossiilkütusega või hoopis taastuvtoorainetel põhineval diislikütusel. Autoomanikke, kes on teinud otsuse keskkonnasõbralike kütuseliikide kasuks, tuleks tunnustada proportsionaalselt väiksema automaksuga,» lisas Tamme.
Keskonnasõbralikumatest kütuseliikidest rääkides tõi ta näite, et Neste tanklates müüakse taastuvtoorainetel põhinevat diislikütust (HVO), mis sobib kõikidele diiselmootoritele.
«Mõistame, et kütuse liigiga arvestamine teeks automaksu kehtestamise veelgi keerulisemaks, kuid Eesti riik vajab jätkusuutlikke lahendusi, mis mitte pelgalt ei täida eelarvet, vaid suunavad inimesi keskkonnasäästlikumate alternatiivide kasuks,» teatas Tamme.
Rahandusministeerium saatis kolmapäeval kooskõlastusringile seaduseelnõu väljatöötamiskavatsuse, mille alusel kehtestatakse mootorsõidukimaks suurele osale Eesti sõidukitest. Mootorsõidukimaks hakkab kava kohaselt kehtima tuleva aasta 1. juulist ja aastamaksu tuleks esimest korda tasuda 2024. aasta augustis poole aasta eest.
Eelnõu väljatöötamiskavatsuses on maksu arvestamiseks toodud kaks võimalikku mudelit. Esimene mudel lähtub laiemalt mootorsõiduki globaalsest ja lokaalsest keskkonnamõjust – tootmisel, tarbimisel, utiliseerimisel – ja teine kitsamalt, keskendudes vaid süsinikdioksiidi (CO2) heitele sõiduki kasutamise ajal.