Jäätisetootja AS Balbiino kasvatas mullu käivet pea kümnendiku võrra, 33,1 miljoni euroni, ent 2021. aasta 1,3 miljoni euro suurune kasum pöördus 351 800-euroseks kahjumiks.
Balbiino kukkus käibe kasvule vaatamata eelmisel aastal kahjumisse
Kasumieesmärkide saavutamise tegi juhtkonna selgitusel võimatuks energia ja tulenevalt ka teiste oluliste sisendite – toore, pakend, transportteenus – progresseeruv hinnatõus. Aastalõpu seisuga muutus ka ettevõtte käibekapital negatiivseks ehk lühiajalised kohustused ületasid lühiajalisi varasid rohkem kui 1,5 miljoni euro võrra. Samas ei tekita juhtkonna hinnangul negatiivne käibekapital ettevõttes 2023. aastal majandusraskusi ja rahavoogude prognoosi järgi suudab ettevõte katta kõik lühiajalised kohustused, kinnitas juhtkond majandusaasta aruandes.
Balbiino kolm peamist tegevusvaldkonda on jäätise tootmine ja müük, sügavkülmutatud toidukauba müük ja eritemperatuuri logistikateenuste osutamine. Ettevõtte müügitulu kasvas 2022. aastal kõigis kolmes tegevusvaldkonnas, kokku 9,6 protsenti. Omatoodangut – jäätist – realiseeriti 15,2 miljoni euro eest ja aastane käibekasv oli 7,8 protsenti. Muu sügavkülmutatud toidukauba müügitulu oli 9,7 miljonit eurot, 13 protsenti rohkem kui aasta varem, ja logistikateenuste müügimaht kasvas aastaga 9,1 protsenti 8,2 miljoni euroni.
Sügavkülmutatud toiduainete kaubagrupi müügikäibe kasvu mõjutas eeskätt kaubagrupi suurim ja edukaim bränd, omakaubamärk Härmavili. Kasvas ka hotellide, restoranide ja toitlustuse (HoReCa) sektori käive. 2023. aastaks prognoosib Balbiino müügitulu kasvu mõlemas kaubagrupis ja logistikateenuses.
Jäätist eksporditi mullu kümnesse riiki, kusjuures ekspordikäive kasvas 6,5 protsenti. Suurim sihtturg oli jätkuvalt Soome, moodustades 64 protsenti ekspordikäibest. Teisel kohal oli Läti 16 protsendiga.
2022. aastal investeeris Balbiino tootmisesse 161 000 eurot ja logistikakeskusesse 177 000 eurot, aasta varem aga vastavalt 136 000 ja 99 000 eurot. Turundusse ja müüki investeeriti mullu samas suurusjärgus kui 2021. aastal, 64 000 eurot, IT-seadmetesse ja tarkvaraarendustesse samuti 64 000 eurot. 2023. aastal on kavas investeerida tootmisesse 73 000 eurot, logistikakeskusesse 414 000 eurot, müüki ja turundustegevusse 140 000 eurot ning IT-seadmetesse ja tarkvaraarendustesse 50 000 eurot.
Suurimad kaubamärgid ettevõtte jäätiseportfellis on Onu Eskimo, Vanilla Ninja, Classic, Raks ja Balbiino. Eesti jäätiseturul kasvas Balbiino kaubamärkidest enim Balbiino, 38,1 protsenti. Eestis enim müüdud jäätis 2022. aastal oli Nileseni andmetel Vanilla Ninja vanilli-koorejäätis glasuuris.
Möödunud aastal töötas ettevõttes täistööajale taandatuna 205 inimest, viie võrra vähem kui tunamullu, tööjõukulud aga kerkisid pisut, 5,6 miljonilt eurolt ligi 5,8 miljoni euroni. Kuna jäätise müüki iseloomustab hooajalisus, muutub aasta jooksul ka tööjõuvajadus. Riskide maandamiseks kasutatakse renditööjõudu.
AS Balbiino kuulub kontserni NG Investeeringud, kuhu kuuluvad veel AS Liviko, AS Kitman Thulema, Tallinna Kaubamaja Grupp AS, Roseni Majad OÜ, Kuulsaal OÜ, Roseni Kinnisvara ja OÜ Salvo.