Idufirmade jaoks on esimeste investorite leidmine ülioluline samm. Ekspert selgitab, milliste takistustega võivad start-up-ettevõtted investoreid otsides kokku puutuda ning kuidas neid takistusi ületada.
Kuus takistust, millega idufirmad investoreid otsides silmitsi seisavad
«Alustavatele ettevõtetele on rahastuse leidmine keeruline ja seda eriti Kesk-, Ida- ja Lõuna-Euroopa riikides. Euroopa Liit ja riiklikud institutsioonid on viimastel aastatel kaasa aidanud olulistele ettevõtlust mõjutavatele arengutele, misläbi on idufirmadel võimalik rahastust leida ka läbi mitmete programmide,» ütles Euroopa tervishoiuinnovatsiooni EIT Healthi äriarenduse juht Tamás Békási.
Tema sõnul kipuvad idufirmade asutajad sageli otsima investeeringuid korraga kõikjalt, selle asemel, et keskenduda õige investori leidmisele, kes sobiks just iduettevõtte pikaajalise strateegiaga.
Euroopatervishoiuinnovatsiooni EIT Healthi äriarenduse juht tõi välja kuus peamist takistust, millega idufirmad investoreid otsides kokku puutuvad ja selgitas, kuidas neid takistusi ületada.
1. Kultuuriline valmisolek: idufirmadel puudub sageli vajalik kultuuritaust, et investoritega tulemuslikult suhelda. Investorid on kogenud ärispetsialistid, kellega suhtlemine nõuab teistsugust mõtteviisi - nad on ärile ja tulemustele orienteeritud inimesed.
Tamás Békási sõnul peavad idufirmad õppima koostööd tegema ja mõistma investorite ootusi. «Seda näidet oleme eriti täheldanud just tervishoiu idudes, mida juhivad näiteks tudengid ja arstid, kellel on küll erialased teadmised, kuid puudub ärivaist investeeringute maailmas navigeerimiseks,» lisas ekspert.
2. Õige investori valimine: esimese investori valimine on nagu abielu sõlmimine, sest parimal juhul kestab partnerlus kogu elu, kuid halvimal juhul võib partnerlus lõppeda valusalt ja äri kahjustavalt. Idufirma on oma olemuselt habras ning olulise investori kaotamine võib viia ettevõtte hävimiseni. Seetõttu on oluline valida investoreid hoolikalt ning silmas pidada, kes järgivad idufirma eesmärke, väärtusi ja pikaajalist visiooni.
3. Valearusaamade ümberlükkamine: paljud idufirmad usuvad ekslikult, et kõik kaardid on justkui nende käes ja investorid peaksid nende idee rahastamise eest n-ö võitlema. Teisest küljest võivad ka investorid uskuda, et rahastamine annab idufirma üle täieliku kontrolli.
«Tegelikkuses on tegemist koostöösuhtega, kus mõlemad pooled toovad üksteisele kasu. Idufirmadel on küll au valida oma koostööpartnereid, kuid nad peaksid hindama ka väärtust, mida investorid endaga lauale toovad,» rõhutas Békási.
4. Strateegiliste investeeringute olulisus: ilma selge strateegiata investeerimine võib olla kulukas, sest paraku näevad mõned idufirmad investorites lihtsat rahateenimise viisi. Pärast edukat pitch’i võivad investorid küll ahvatleva pakkumise teha, kuid see võib osutuda ühekordseks rahasüstiks, mis ei vasta idufirma pikaajalistele plaanidele. EIT Healthi eksperdi sõnul on ülioluline investeerimisettepanekuid hoolikalt hinnata ja tagada vastavus idu strateegilistele eesmärkidele.
5. Idufirma ala- või ülehindamine: alustavate ettevõtete jaoks võib olla keeruline oma ettevõtte väärtust määrata. Nad võivad väikese investeeringu eest maha müüa märkimisväärse osaluse, kui neil on seda raha hädasti vaja. Siiski ei pruugi liiga suure osaluse müügiga idufirmad arvestada, kuidas see mõjutab järgmiste investorite ja rahastuste võimalust, kus peaks loobuma veelgi suuremast osakapitalist. Seevastu ka idufirmale liiga kõrge väärtuse määramine võib raskendada uute investorite leidmist - oluline on leida tasakaal.
6. Investori maine: investori maine võib mõjutada raha kaasamise järgmiseid etappe.
«Kui investoril pole hea maine või on teada, et temaga on raske koostööd teha, võib see mõjutada uute investorite kaasamist, kui investorite vahel sõlmitakse ka koostööleping. Kuigi esimese investori leidmine on idufirma ellujäämiseks ülivajalik, tuleb mõelda ka laiemalt,” rõhutas Békási.
Idufirmad on oodatud kandideerima EIT Healthi Attract to Invest programmi
Programmid iduettevõtetele rahastuse leidmiseks, nagu EIT Healthi Attract to Invest, aitavad idufirmadel takistusi ületada, toetades juba turul olevaid ja müügiprotsessidega alustanud iduettevõtteid.
Békási tõi näitena esile Horvaatia terviseidu edulugu:
«Ani Biome on Horvaatia ettevõte, mis on spetsialiseerunud soole mikrofloorat tugevdavatele kääritatud köögivilja- ja seeneekstraktidele. Ettevõte sai hoo sisse just Attract to Invest programmist. Idufirma asutaja isiklik võitlus eluohtliku soolepõletikuga inspireeris teda idufirmat looma. Ettevõte on tänaseks teinud üle 700 000 müügi ning idu osalemine 2022. aasta programmis tagas 1,2 miljoni euro suuruse algrahastuse. Praegu liigub Ani Biome uuele rahastamisringile, et koguda 3,8 miljonit eurot.»
«Investorite leidmine on alustavatele ettevõtetele kahtlemata väljakutse, kuid oluline on keskenduda õige investori leidmisele,» lausus Tamás Békási. Tema sõnul tegeleb EIT Healthi Attract to Invest programm peamiste rahastuse leidmise takistustega läbi moodulite, pakkudes alustavatele ettevõtetele vajalikke teadmisi, oskusi ja tuge.
«Läbi strateegilise lähenemise ja kogenud spetsialistide juhendamisel saavad idufirmad ületada takistused ja areneda edasi konkurentsitihedal ärimaastikul,» ütles Békási.
Programm Attract to Invest pakub lisaks moodulitele ka 25 000 eurot toetust, mis sisaldab:
- 4000 eurot reisiks ja majutuseks Viini bootcampi.
- 6000 eurot EIT Healthi mentori- ja coaching’u teenuste kasutamiseks, mis hõlmab sadu eksperte erinevatest valdkondadest, kes idufirmasid nõustavad.
- 15 000 eurot, mida idufirma saab kasutada oma plaanidest ja strateegiast lähtuvalt, seejuures ei oodata idudelt vastu omakapitali.