Maksekeskuse turundus- ja müügijuhi Kuldar Kullasepa sõnul on e-poes kauba eest tasudes traditsioonilised maksevahendid endiselt populaarsed, kuid kõrvale on kerkinud teisedki, näiteks ettevõtete poolt pakutavate tellimuspõhiste lahenduste kasutamine.
Maksekeskus avaldab, millised on uued populaarsust koguvad makselahendused e-poodides
«Ligikaudu 80 protsenti e-poodides tehtud ostudest tasutakse pangamaksega, 10–15 protsenti kaardimaksega. Olenevalt kaupmehest ja kategooriast võivad need osakaalud muutuda. Näiteks kallima kauba puhul on kaardimaksete osakaal suurem. Subscription'i- ehk tellimuspõhised lahendused on levinud eelkõige teenuste puhul. Aeg-ajalt püütakse luua tellimuspõhiseid lahendusi ka toodete pakkumisel, kuid edulugusid seni napib,» rääkis Kullasepp pressiteates.
Eestis on siiski näha esimesi tellimuspõhistele lahendustele ülemineku katseid. Näiteks Telia on Eestis pakkunud tellimuspõhiseid lahendusi juba aastaid. Ettevõtte meediasuhete juhi Raigo Neudorfi sõnul annab see kliendile võimaluse teenust tellida või näiteks ajutiselt peatada just siis, kui see kliendile vajalik on.
«Tellimuspõhisus annab kliendile võimaluse kasutada teenust lähtuvalt tema vajadusest. Näiteks pakume oma klientidele võimalust tellida suveperioodiks suve- või maakodusse koduinterneti teenus, mille saab sügisel ajutiselt pausile panna, et see siis järgmisel kevadel uuesti avada,» ütles Neudorf. Ta lisas, et täpselt samamoodi ehk vastavalt kliendi soovile ja vajadusele saab tellida ka erinevaid TV-pakette ja -teenuseid.
Üks taolise lahenduse kasutaja on Mybee, mis sisenes Eesti turule möödunud aasta sügisel ja pakub kuupõhist tellimust uutele sõidukitele.
«Inimesed eelistavad aina rohkem kasutajakogemust ja -mugavust, toodete omamine pole enam sedavõrd oluline kui selle kättesaadavus. Kui veel kümmekond aastat tagasi tähendas auto omamine staatuse sümbolit, siis täna näevad inimesed seda ennekõike kaubana, mida saab kasutada vastavalt elukorraldusele ning vajadusel sellest loobuda või kohandada muutunud oludega,» rääkis Mybee Eesti esindaja Andres Kalme.
Kalme on veendunud, et erinevate liitumisteenuste populaarsust on toetanud ebakindel majandusolukord, kasvav euribor ja ostujõu nõrgenemine.
«Tellimusrenti ja üleüldist inimeste muutuvat arusaama asjade omamisest soosivad kiiresti kasvavad inflatsiooni- ja intressimäärad ning auto omamisega seotud kulud. Tellimuse kaudu on tarbijatel fikseeritud kuumaksetega uutele toodetele parem ja taskukohasem ligipääs. Samuti on võimalik lihtsamini teenusest loobuda, kui sõiduki kasutamine üle jõu hakkab käima,» ütles Kalme.
«Muutunud harjumusi veab noorem põlvkond, kes on altim katsetama uusi trende ja turul pakutavaid lahendusi.»
Teine näide tellimuspõhisest teenusest transpordi sektoris pärineb elektritõukerataste tootjalt Äike, mis tõi äsja turule sähkude täisteenusrendi. Äikese tootejuhi ning Kõu Mobillity grupi tegevjuht Kristjan Maruste sõnul otsivad tarbijad pikaajalisi, kuid siiski mugavaid renditeenuseid.
«Mida aeg edasi, seda rohkem soovitakse oma igapäeva tegevusteks kasutada kergliikureid ning aina enam vaadatakse jagamis- või renditeenuse poole,» selgitas Maruste uue renditeenuse tagamaid.
Maruste lisas, et kui varasemalt oli ostuotsus must-valge, kas teha väljaminek ja võtta endale kohustus või mitte, siis tellimusrent on tekitanud toodete kasutamiseks vahepealse variandi.
«Näeme nii ülemaailmsest trendist kui kasutajate tagasisidest, et aina rohkem ollakse huvitatud e-tõukerataste omamisest, kuid toote hooldamine ning parandamine tekitab inimeste silmis lisakohustust, milleks ei ole aega. Tellimusteenus lubab kliendil keskenduda sõitmisele,» ütles ta.
«Muutunud harjumusi veab noorem põlvkond, kes on altim katsetama uusi trende ja turul pakutavaid lahendusi,» lisas Mybee esindaja ning tõi välja, et enamus Mybee kasutajatest on vanuses 25–45 ning praegused auto tellimusrendi kliendid on autoostjatest keskmiselt seitse-kaheksa aastat nooremad.