«Tasuta parkimiskohti on isegi vähe, ja siis pargib Bolt Drive’i auto pooleteise koha peale. Teised liiklejad kannatavad. Kes selle eest vastutab?» pahandas Postimehe lugeja.
«Isegi on tasuta kohti vähe ja siis ei oska Bolti juht kahe joone vahele parkida». Bolti autod ja tõuksid pargivad valesti ja segavad liiklust
Nimelt on Tallinna kesklinnas tasuta parkimisvõimalusi vähe ning bussijaama lähistel Lastekodu tänaval asuvad mõned kohad lähevad kui soojad saiad. «Natuke võiks ikka teiste inimeste peale ka mõelda,» on lugejad nördinud.
Toimetusele saadetud fotolt on näha, et parkimiskohal kahe joone vahele mahtumine ei ole õnnestunud ning lisaks on auto ka kõnniteest liiga kaugele jäänud, takistades tänaval liiklevaid autosid.
Teine lugeja kurdab, et kesklinnas peavad ka majaelanikud autod tänavale parkima, kuid pahatihti on need juba täidetud Bolt Drive'i autodega. «Bolt toob muudkui autosid juurde ja teiste autoomanike jaoks läheb olukord aina hullemaks,» pahandas lugeja.
Mais teatas ettevõte, et Bolt Drivel on Tallinna tänavatel ca 600 sõiduautot, kuid plaanis on sõidukeid veelgi juurde tuua. Bolt Drive'i suunajuht Lukas Yla teatas toona, et kui kõik läheb plaanipäraselt, peaks autopark selle aasta jooksul suurenema kaks korda.
Bolt Drive'i Eesti juht Henriko Aer kinnitas, et parkimisel kehtivad firma klientidele täpselt samad liikluseeskirjad nagu teistele isiklike autodega sõitjatele.
«Valesti pargitud sõidukeid saab trahvida munitsipaalpolitsei, kelle kaudu jõuab ka info kliendist meieni. Suures osas toetume valesti pargitud sõidukitest teadasaamisel klientide ja linnakodanike tagasisidele, mida julgustame meile saatma. Parkimisprobleemide korral võtame kliendiga ühendust, juhendame neid ja palume kas sõiduki ümber parkida või järgmisel korral lähtuda parkimisel liikluseeskirjadest. Korduvate rikkumiste korral saame võtta kasutusele ka rangemaid meetmeid klientide suhtes.»
«Bolt Drive'i autod on linnapildis väga hästi nähtavad ja inimesed on mõistnud, et valesti pargitud sõidukitest tasub meile teada anda,» kinnitas Aer.
Samas lisas ta, et valesti pargitud sõidukite osakaal ja õnnetuste arv ei ole ajas vaatamata rendiautode arvu kasvule suurenenud, mõlemad on hoopis langustrendis. «Pigem on inimesed jagatud autodega sõitmisega üha enam harjunud ja neid koheldakse võrdväärselt isiklike autodega,» tõdeb ta.
Aer möönis, et seni, kuni autosid pargivad inimesed, tuleb paratamatult parkimisel ette ka vigu, mis ei ole seotud sellega, kas auto on kellegi isiklik või seda autot kasutanud samal päeval juba 15 erinevat inimest. See on inimlik.
«Kuidagi aga ei saa nõustuda väitega, et kuna autode arv suureneb, siis suurenevad probleemid,» ütles Aer.
Eesti kasutajate uuring näitab tema sõnul, et jagatud auto teenuse kättesaadavus on olnud võtmetähtsusega isiklikest autodest loobumisel. «Täpsemalt: iga Eestis kasutusel Bolt Drive auto oli pooleteise aastaga peale teenuse avamist võtnud Eesti tänavatelt vähemaks 1,3 autot. Bolt Drive'i autode kättesaadavus vähendab autode koguhulka tänavatel, mis omakorda leevendab parkimisega seotud probleeme,» lausus ta.
Aer kinnitas, et rendiautodega seotud probleemidest teadaandmine ei ole jäetud linnakodanike õlule: «Meil on hea koostöö munitsipaalpolitsei ja eraparklatega, kes meid valesti pargitud autodest teavitavad. Küll aga on meil linnakodanikest suur abi – tänu sellele, et Bolt Drive'i autod on linnapildis kergesti tuvastatavad, on linnakodanikel võimalik lisaks munitsipaalpolitseile ka meiega ühendust võtta. Eraautode puhul on rikkumisest teatamise ainsaks võimaluseks munitsipaalpolitseiga ühenduse võtmine,» lausus Aer.
Pealinnas parkimiskonna üle järelevalvet tegeva Tallinna munitsipaalpolitsei ameti patrulli- ja valveosakonna juhataja Valdo Põder möönis, et pealinnas liikuvate rendiautode arv on küll viimasel ajal kasvanud, aga ei saa öelda, et rendiautod parkimisrikkumistega teistest sõidukitest rohkem silma paistaksid. Küll on soojade ilmadega sagenenud probleemid rannapiirkondades.
«Seal oleme järelevalve käigus või inimestelt saadud väljakutsete alusel pidanud sekkuma ja juhte parkimisnõuete eiramise eest trahvima,» lausus Põder.
Kui rendisõiduk pargitakse aga mõne ühistu territooriumile, kus on elanikel isiklikud parkimiskohad, siis selle küsimuse lahendamisel peaks ühistu otse suhtlema teenusepakkujaga.
Parkimisnõuete rikkumise eest teeb munitsipaalpolitsei rendiautode juhtidele keskmiselt paarsada hoiatustrahvi kuus. Kui sõiduk on pargitud haljasalale või takistab liiklust, siis informeeritakse sellest täiendavalt ka rendiettevõtet, kes korraldab sel juhul ümberparkimise.
«Kui rendisõiduk pargitakse aga mõne ühistu territooriumile, kus on elanikel isiklikud parkimiskohad, siis selle küsimuse lahendamisel peaks ühistu otse suhtlema teenusepakkujaga. Tihtipeale pole ühistute hoovialadel sõitu võimalik lõpetada. Avalikel linnatänavatel aga võivad parkida kõik, kui parkimine on seal lubatud,» lausus Põder.
Probleemid tõuksidega
Mõned päevad varem toimetusele saadetud fotolt nähtub, et Bolti elektriline tõukeratas blokeerib kesklinnas väravast sissesõitu. «Tulen öösel koju ja autoga aeda sõita ei saa, sest tõuks on risti kõnniteel värava ees. Tõuksi liigutamisel hakkab see undama. Soojal suveööl lahtise aknaga magavad naabrid on vihased. Kuidas ometi korda majja ei saa?!» pahandas lugeja.
Bolti tõukerataste suuna juht Aleksandr Lilišentsev kinnitas, et tõukerattad tuleb parkida paralleelselt teega, mitte asetada neid põiki üle tänava. Parkides tuleb jälgida, et tõukeratas ei blokeeriks väravaid või muid sissekäike. Kõnniteele peab jääma ruumi teistele liiklejatele. Soovituslik on tema sõnul parkida Bolti elektriliste tõukerataste laadimisjaama või spetsiaalsetesse tõukerataste parkimisaladesse.
«Oleme Tallinna linnaga pidamas läbirääkimisi tõukerataste parkimisvõimaluste laiendamiseks ja enamate elektriliste laadimisjaamade paigaldamiseks,» lausus ta.
Ettevõttel on Lilišentsevi sõnul kasutusel AI-süsteem (tehisintellekti süsteem), mis tuvastab sõidu lõpus tehtava pildi järgi, kas tõukeratas on pargitud õigesti.
«Plaanime seda süsteemi arenduste käigus järk-järgult rangemaks muuta, et tagada tõukerataste korrektne parkimine. Samuti on meie Bolt Patroli meeskond pidevalt liikvel ja vajadusel pargib kergliikureid ümber. Samuti jagame kasutajatele pidevalt infot, kuidas tõukerattaid parkima peab,» lausus ta.
Valesti pargitud tõukerataste juhtidele tehakse esmalt hoiatus ja saadetakse neile informatsioon korrektse parkimise kohta. «Raskemate või korduvate rikkumiste korral oleme ka kasutajaid platvormilt blokeerinud,» ütles ta.
Linlastel, kelle liikumist tõuksid takistavad, soovitab Lilišentsev julgesti tõsta valesti pargitud tõukeratta tee pealt eest ära.
«Kuid kui tõukerattaid on palju või pole soovi tõukerattaid liigutada, siis saab meile teed blokeerivast tõukerattast teada anda kas rakendusesisese klienditoe kaudu või täites vormi aadressil https://bolt.eu/et-ee/scooters/report/.