/nginx/o/2023/06/12/15385760t1h737b.jpg)
Balti riikide ühe suurima elektroonika hulgimüüja ACC Distribution konsolideeritud tulud olid 2022. aastal 280 miljonit eurot ja puhaskasum 3,1 miljonit eurot. Võrreldes 2021. aastaga on see vastavalt 6% ja 53% vähem.
"Eelmisel aastal seisis kogu tehnoloogiaseadmete turg silmitsi kaupade ülepakkumise ja nõudluse vähenemise väljakutsetega, samal ajal kui transpordi-, lao-, palgafondi- ja muud kulud kasvasid. Energiakriis, rekordiline inflatsioon ja üldine turu ebakindlus on muutnud tarbijate reaalseid sissetulekuid ja ostuprioriteete. Vaatamata üsna heitlikule turu- ja majandusolukorrale püsis ACC Distribution jätkusuutlikult kasumlikuna ning me uuendasime järjepidevalt oma tootevalikut ja kaasajastasime äriprotsesse. Plaanime, et uuendusstrateegia elluviimine võimaldab ettevõttel samade väljakutsete oludes 2023. aastal kasvada,” ütleb ACC Distribution tegevjuht Žymantas Baušys.
Nõudlus püsis kõrgema kvaliteediga ja ärikliendile suunatud toodete järele
Eelmisel aastal langes Balti riikides nõudlus paljudes lõppkasutaja tehnoloogiaseadmete kategooriates. Näiteks sülearvutite, monitoride ja telerite turg langes ligikaudu 10%.
"Loomulikult oli selle põhjuseks ka turu küllastumine pandeemiaperioodil, mil müük kasvas peaaegu kõigis kategooriates. Kulub paar aastat enne kui tehnoloogiline areng stimuleerib 2020-2021 ostetud seadmete uuendamist", kommenteerib Ž. Baušys. "Teisest küljest näeme, et energiahindade väljakutsed ja ühiskonna kasvav keskendumine jätkusuutlikkusele julgustavad tarbijaid uuendama oma olemasolevaid seadmeid ning investeerima energiatõhusamatesse ja kauem kestvatesse toodetesse." See seletab osaliselt trendi kallimate ja kvaliteetsemate seadmete suunas peaaegu kõigis tootekategooriates.
Äritehnoloogiad, nagu spetsialiseeritud arvutid, andmesalvestus- ja serverid, võrgu- ja turbelahendused ning tarkvara, olid 2022. aastal endiselt nõudluses. "Need trendid näitavad, et ettevõtted jätkasid kaasajastamis- ja digitaliseerimisprojekte, investeerisid töökohtade ja protsesside tehnoloogilisse täiustamisse," ütleb Ž. Baušys. Eelmisel aastal kasvas ACC Distributioni ärile suunatud toodete müük ligikaudu 10%.
Ettevõtte uuendusstrateegia põhineb nutitelefonide turule sisenemisel ja taastuvenergiaga seotud infrastruktuuri arendamisel
Ž. Baušyse sõnul on ACC Distributioni eesmärk olla värav tulevikutehnoloogiatesse. Seetõttu viib ettevõte igal aastal sihikindlalt ellu uuendusstrateegiat ning laiendab esindatud tehnoloogiliste kaubamärkide valikut. 2022. aastal sõlmis ACC Distribution erinevate elektroonikaseadmete tootjatega 26 uut koostöölepingut ning see ärivaldkond andis üle 6% kogutulust. Hinnanguliselt võimaldab uuendusstrateegia ettevõttel 2023. aastal teenida üle 10% kogutulust, ehk üle 40 miljoni euro.
Eeldatavalt veab selle aasta kasvu peamiselt 2022. aastal alanud OnePlusi ja Xiaomi nutitelefonide müük. Turu-uuringute firma BRC Group andmetel oli ACC Distributioni nutitelefonide turuosa Balti riikides selle aasta esimeses kvartalis juba 10%.
2022. aastal intensiivistas ettevõte Wallbox elektrisõidukite laadimisjaamade müüki, lisas oma tootevalikusse Trina Solar paneelid ja Huawei inverterid ning alates 2023. aastast hakkas müüma Sungrow invertereid ja muid tooteid. Kuna nõudlus elektrilise mobiilsuse ja säästvate energiatoodete järele kasvab, siis eeldatakse, et nende valdkondade areng mõjutab oluliselt ettevõtte tänavust tulude kasvu.
Kindel fookus tegevuste kaasajastamisel
"Selleks, et püsida turuliidrite seas, on vaja pidevalt lisaks tootevalikule uuendada ka tegevusprotsesse," ütleb ACC Distribution tegevjuht. 2022. aastal investeeris ettevõte uutesse lao- ja laohaldussüsteemidesse. Laohaldussüsteem võimaldab ettevõttel laoprotsesse tõhusamalt juhtida ning pakkuda oma partneritele uusi teenuseid. Laohaldussüsteemi eesmärk on tellimisprotsessi süstemaatilisemalt kontrollida ja suurendada kõige populaarsemate toodete saadavust.
Ž. Baušys tõi välja ka ettevõtte lähiaastate peamise tehnoloogilise projekti – ACME Groupi ERP-süsteemi muutmise. "Oleme olemasolevatest lahendustest juba välja kasvanud, seega püüame integreerida kõige kaasaegsemad turu tavad ja tehnoloogiad. Uuendus toob kaasa sujuvamad sisemised protsessid ja tõhusama koostöö partneritega," ütleb Ž. Baušys.
ACME Groupi kuuluv ettevõte ACC Distribution esindab enam kui 200 tarnijat ja kaubamärki infotehnoloogia, arvutiriistvara, tarkvara, heli, video ja fotograafia, arvutimängude ja kodumasinate valdkonnas, sealhulgas Dell, Lenovo, Xiaomi, Asus, Acer, Microsoft, LG, Samsung ja teised. ACC Distribution Group koosneb 7-st ettevõttest Leedus, Lätis ja Eestis.