Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel
Saada vihje

Skeletoni superakud jõuavad vesinikulaevale

Copy
HyEkoTanki projektis pannakse varem fossiilseid kütuseid kasutanud laev liikuma rohevesinikuga.
HyEkoTanki projektis pannakse varem fossiilseid kütuseid kasutanud laev liikuma rohevesinikuga. Foto: Skeleton

Eesti energiasalvetusettevõte Skeleton Technologies sõlmis koostöölepingu Norra cleantech-ettevõtega TECO 2030, et kiirendada rohevesiniku kasutuselevõttu merendussektoris.

Skeletoni teatel peetakse rohelist vesinikku parimaks lahenduseks merenduse dekarboniseerimiseks, kuid olemasolevad kütuseelemendid vajavad täiendavaid tehnoloogiaid, et suurendada nende võimsust ja eluiga.

Seetõttu ongi Skeletoni ja TECO 2030 koostöö eesmärk integreerida superakud (SuperBattery) koos vesinikkütuseelementidega ühtseks süsteemiks, mis võimaldaks laevadel üle minna süsinikuneutraalsele kütusele.

«Skeleton keskendub tehnoloogiliselt keeruliselt dekarboniseeritavatele sektoritele ja merendus kuulub vaieldamatult nende sekka, moodustades ligi 3 protsenti ülemaailmsest emissioonist. Ootame koostööst TECO 2030-ga sünergiat ja uusi võimalusi äri arendamiseks, sest tegu on ühe maailma juhtiva rohetehnoloogia arendajaga merenduses. Aitame kaasa selle saastava valdkonna keskkonnajalajälje vähendamisele, sest vesinikku kasutavate laevade jaoks saab superakul põhinev energiasalvestus olema üks baastehnoloogiad,» ütles Skeleton Technologiesi tegevjuht ja kaasasutaja Taavi Madiberk.

Strateegilise partnerluse esimese sammuna integreeritakse Skeletoni superaku ja TECO 2030 kütuseelemendimoodul rahvusvahelises HyEkoTanki projektis. Tegu on maailma suurima ümberehitusega, kus laeva senine naftapõhine energiaallikas asendatakse kütuseelemendiga. 

TECO 2030 paigaldab varem fossiilkütust kasutanud alusele kuus 400 kW kütuseelemendimoodulit, mis integreeritakse Skeletoni superakudega ühtseks süsteemiks, et suurendada vesinikuelementide võimsust ja eluiga.

«HyEkoTanki projekti rahvusvahelisse konsortsiumisse kuulub muuhulgas ka Shell, kes on juba varasemast Skeletoni oluline koostööpartner kaevandustööstuses kasutatavate veoautode elektrifitseerimisel,» selgitas Madiberk.

TECO 2030 äriarendusdirektor Fredrik Aarskogi sõnul tahavad nad Skeletoni tehnoloogiat kasutada süsteemi optimeerimiseks. «Vesinikkütust kasutaval alusel toodetakse kogu energia kütuseelemendis ja kõige optimaalsem on tarnida see energia otse ajamisse. Olugi, et sellises olukorras pole ka laevas vajadust suure energiasalvetusvõimekuse järele, on tegu süsteemi timmimiseks hädavajaliku komponendiga,» selgitas Aarskog, lisades, et Skeletoni lahendus on odavam, ohutum ja kestlikum kui näiteks tavaliste liitiumioonakude kasutamine.

Tagasi üles