Venemaa vältimine on lennundussektori jaoks suur pingeallikas

Copy
Finnair lendab Stockholmist lisaks Helsingile ka Dohasse.
Finnair lendab Stockholmist lisaks Helsingile ka Dohasse. Foto: Markus Mainka via www.imago-images.de

Aasia ja Euroopa vahelise reisimise kasvades takistab Venemaa õhuruumi sulgemine lääne lennufirmade tegevust, samas kui see on kasulik neile, kes on pärit blokeerimata riikidest, mille suhtes Moskva viha ei avalda mõju.

Venemaa õhuruumi musta nimekirja kantud lennuettevõtjate jaoks on Euroopa ja Aasia 11 ajavööndi vahel asuva riigi vältimine väga kulukas ettevõtmine, kuna reisimine ümber Venemaa tähendab suuremaid vahemaid ja pikemat lennuaega.

Pariisi ja Pekingi vaheline lennutee üle Venemaa on Flightradar24 veebisaidi andmetel umbes 8400 kilomeetrit, samas kui lennata Venemaa lõunapiiri lähedalt, tuleb reisida 9800 kilomeetrit, millega lisandub lennuajale kaks tundi.

Air France-KLMi tegevjuht Benjamin Smith ütles AFP-le, et kütuse- ja personalikulude lisandumise tõttu maksab see palju rohkem. «See on meie jaoks suur probleem,» lisas ta.

Finnairi jaoks on see veelgi suurem probleem, sest ettevõtte kauglennustrateegia on rajatud sellele, et nad on Euroopa ja Aasia vaheliseks õhusillaks, mis läbib Venemaa õhuruumi.

«Finnairi puhul oli suur hulk laiatarbe lennukeid, mis osteti selleks, et teenindada Aasia, Euroopa ja Põhja-Ameerika vahelist turgu,» ütles McKinsey konsultatsioonifirma partner Vik Krishnan. «Kalkulatsioon on hoopis teistsugune kui Lufthansa, Air France-KLMi või British Airwaysi puhul.»

Ebasoodne konkurentsiolukord

Õhuruumipiirangud on vastastikused, mis tähendab, et Moskva ja Havanna vahelised lennud peavad mööduma Norra põhjapiirist, et vältida ELi ja NATO liikmesriike, kes on keelanud Venemaa lennuettevõtjate tegevuse pärast Ukraina sissetungi.

Kuid need lennud on tähtsusetud, võrreldes 10 miljoni Hiina turistiga, kes külastasid Euroopat 2019. aastal enne koronaviiruse pandeemiat.

Kui Venemaa 2022. aasta veebruari lõpus sulges oma õhuruumi lennuettevõtjatele riikidest, mida ta vaenulikuks pidas, ei olnud mõju kuigi suur.

Pandeemiaga seotud piirangute jätkumine Hiinas tähendas, et lennureisid Aasia ja muu maailma vahel olid vaid kümnendik 2019. aasta tasemest.

Kuid kuna Hiina on taas avatud, on olukord muutunud.

Aprillis kolmekordistus reisimine nendel liinidel, võrreldes 2022. aasta sama ajaga, teatab Rahvusvaheline Lennutranspordi Assotsiatsioon (IATA), mis korraldab sel nädalal Istanbulis oma iga-aastast üldkoosolekut.

Küsimus sattus kesksele kohale Pekingi ja Pariisi vahelistel läbirääkimistel lendude suurendamise üle, mis on Prantsusmaa turismitööstuse palve, kuid mis ähvardab Air France'i nõrgestada.

«Me tahame, et lennufirmad, kellel on õigus lennata Prantsusmaale või Hollandisse, järgiksid samu eeskirju kui meie,» ütles Smith, kes hoiatas, et Air France-KLMi ähvardab neil liinidel väljatõrjumine.

Sama kaebust võis kuulda ka USA lennuettevõtjatelt, kelle ametiühing Airlines for America hoiatas, et mõnede välisriikide lennufirmade võimalus lennata üle Venemaa õhuruumi seab USA lennuettevõtjad otseselt ebasoodsasse konkurentsiolukorda.

IATA on kõrvalseisjaks

«See on meie jaoks suur probleem,» ütles United Airlinesi tegevjuht Scott Kirby, kes märkis, et Venemaa õhuruumi sulgemine tähendab, et nad ei saa enam teenindada ühte viiest sihtkohast, mis neil Indias oli.

Teisalt on Venemaa ülelennud ka USA lennufirmade jaoks potentsiaalne risk, kui mingi probleem sunnib neid maanduma.

«Mis juhtub, kui lennufirma maandub Venemaal, mille pardal on mõni silmapaistev USA kodanik?» küsis ta. «See on potentsiaalne kriis, mis võib tekkida.»

See on küsimus, mis aitab Lufthansa juhi Carsten Spohri sõnul tasakaalustada Venemaa õhuruumi vältimisega kaasnevaid lisakulusid ja -aega.

On kliente, kes ei taha Venemaa kohal lennata, märkis ta.

Lisaks Hiina lennufirmadele on Pärsia lahe ääres tegutsevatel Emiratesil ja Qatar Airwaysil jätkuvalt õigus lennata üle Venemaa, nagu ka Egiptuse ja India lennufirmadel, samuti Türgil, kes on Ukraina sissetungi tõttu suurendanud lende riiki.

IATA, mille liikmeteks on musta nimekirja kantud lennuettevõtjad ja need, kes jätkavad lendamist üle Venemaa, on jäänud kõrvale.

«Me tahaksime, et Venemaa õhuruum oleks kõigile avatud,» ütles IATA peadirektor Willie Walsh, kes varem juhtis International Airlines Groupi, kuhu kuulub British Airways.

«Me eelistaksime, et kõik saaksid võrdselt konkureerida, kuid see on poliitiline otsus, mida saab käsitleda alles siis, kui rahu taastub,» lisas ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles