Vene naftaeksport kerkis Hiina ja India toel invasioonijärgse kõrgeima tasemeni

Erkki Erilaid
Copy
Greenpeace'i aktivistid sõjavastase plakatiga Vene naftalastiga tankeri Minerva Virgo juures mullu märtsis.
Greenpeace'i aktivistid sõjavastase plakatiga Vene naftalastiga tankeri Minerva Virgo juures mullu märtsis. Foto: BJOERN KILS

Rahvusvahelise Energiaagentuuri (IEA) andmetel eksportis Venemaa aprillis rohkem naftat kui ühelgi teisel kuul pärast eelmise aasta sissetungi Ukrainasse, peaaegu 80 protsenti toornafta saadetistest voolas Hiinasse ja Indiasse.

Venemaa naftaeksport kasvas aprillis veel 50 000 barreli võrra päevas, jõudes sissetungijärgse kõrgeima tasemeni, 8,3 miljoni barrelini päevas. See ületab tunduvalt 2022. aasta eksporditaset, mis oli 7,7 miljonit barrelit päevas.

Ekspordi suurenemine peegeldab Moskva edukust oma naftale uute ostjate leidmisel pärast seda, kui Euroopa blokeeris peaaegu kogu impordi, kirjutas Financial Times.

Pärast sanktsioonide kehtestamist on Venemaa töötanud koos kasvava hulga vähetuntud kaubandusettevõtete ja tankerite omanikega, et töötada välja uued logistikaskeemid oma nafta vedamiseks.

«Venemaal näib olevat vähe probleeme oma toornaftale ja naftatoodetele ostjate leidmisega,» märkis IEA teisipäeval avaldatud igakuises aruandes. Tulemuseks on olnud üks kõigi aegade suurimaid nihkeid kaubavoogudes, kuna Venemaa on viimase 12 kuu jooksul suunanud miljoneid barreleid päevas naftat Euroopast Aasiasse.

Vaatamata kasvanud tarnetele olid Venemaa igakuised nafta eksporditulud IEA hinnangul 27 protsenti väiksemad kui 2022. aasta aprillis. Seda osaliselt tänu madalamatele üleilmsetele energiahindadele. Samuti on Venemaa naftat müüdud suure allahindlusega seoses G7-riikide ja EL-i poolt nii toornaftale kui rafineeritud toodetele kehtestatud hinnalaega.

IEA kirjutas, et allahindlus on aga hakanud vähenema, kuna Venemaa kasutab üha enam laevu, mida sanktsioonid ei puuduta või mille osas ei suudeta nende täitmist kontrollida. IEA hinnangul oli Venemaa naftaekspordi tulu aprillis 15 miljardit dollarit võrreldes märtsi 13,3 miljardi dollariga.

Kokku tarnis Venemaa aprillis 5,2 miljonit barrelit toornaftat päevas, mis on enim alates 2022. aasta maist, sealhulgas 2,1 miljonit barrelit toornaftat päevas läks Hiinasse ja 2 miljonit Indiasse. Rafineeritud naftasaaduste kogueksport oli 3 miljonit barrelit päevas.

IEA lisas, et Venemaalt pärit import on aidanud rahuldada Hiinas kasvavat naftanõudlust, mis saavutas märtsis kõigi aegade kõrgeima taseme, kerkides 16 miljoni barrelini päevas. «Hiina nõudluse taastumine ületab jätkuvalt ootusi,» rõhutas agentuur.

Samas kutsub EL üles piirama Venemaa naftast valmistatud India kütuste importi. Euroopa Liidu välispoliitika kõrge esindaja Josep Borrell ütles esmaspäeval, et ühendus peab leidma viise, kuidas kärpida veelgi Venemaa naftatulu ja näeb selleks head võimalust loobudes Vene päritolu naftast toodetud autokütuste impordist Euroopasse.

«India tehastes Vene naftast toodetud diisli või bensiini tarnimine ELi on kindlasti sanktsioonidest kõrvalehoidmine ja liikmesriigid peavad võtma kasutusele seda takistavaid meetmeid,» ütles Borrell Financial Times’ile.

Indiast on pärast sissetungi Ukrainasse saanud üks suurimaid Venemaa toornafta ostjaid ning sealsed rafineerimistehased teenivad diisli ja bensiini hilisemal täishinnaga müügil Euroopasse suurt vaheltkasu.

Borrell kohtub teisipäeval ka India välisministri Subrahmanyam Jaishankariga, kus eeldatavasti käsitletakse ka sanktsioonidest kõrvalehoidumise vähendamise võimalusi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles