Eesti tehnoloogiaettevõte Bolt loodab järgmise 12 kuu jooksul jõuda kasumlikuks ning olla valmis esmaseks avalikuks pakkumiseks (IPO) 2025. aastaks, ütles firma tegevjuht Markus Villig Reutersile.
Bolti suur plaan: 12 kuuga kasumlikuks ja seejärel börsile (1)
Eelmise aasta jaanuaris kaasas Bolt investoritelt 628 miljonit eurot, mille järel hinnati ettevõtte väärtuseks ca 8 miljardit eurot. Villigi sõnul ei plaani Bolt rohkem riskikapitali kaasata, vaid valmistub selle asemel börsile minekuks.
«Plaanime saada 12 kuu jooksul Euroopa esimeseks mobiilsusplatvormiks, mis oleks täielikult kasumlik,» ütles Villig. «Börsile minekuks kavatseme olla valmis 2025. aastal,» lisas ta, täpsustades, et lõplik otsus sõltub siiski turuolukorrast.
Bolti viimane majandusaasta aruanne käib 2021. aasta kohta, mil ettevõte raporteeris 547 miljoni euro suurusest kahjumist. Villig rõhutas aga toona, et raamatupidamislik pilt moonutab tegelikku seisu, kuna suur osa ettevõtte investeeringuid tuli raamatupidamises lugeda kuludeks.
Lisaks taksoteenusele pakub Bolt praegu ka elektriliste tõukerataste renti, autode renti (Bolt Drive) kui ka toidukaupade kohaletoimetamise teenust. Lisaks Euroopale on Boltil suur turuosa ka Aafrikas, kus teenuseid pakutakse 50 miljonile kliendile, kes moodustavad kliendibaasist umbes kolmandiku, kirjutab Reuters.
«Kõikidest Aafrika riikidest oleme seni oma teenustega kohal vaid seitsmes. Järgmise kümne aasta jooksul jääb Aafrika meile tohutuks võimaluseks,» hindas Villig.
Bolt kaalub ka ideed siseneda Aafrikas makseteenuste turule, kuna kontinendil on suur probleem, et inimestel on küll nutitelefonid, kuid puudub pangakonto. «Võib-olla peaksime ükspäev selle suuna ette võtma,» vihjas Villg.
Bolti juhi sõnul ei saa ta platvormi täpset müügitulu avaldada, kuid ta ütles, et see jääb vahemikku 1–9 miljardit eurot. 2021. aastal oli Bolti konsolideeritud müügitulu napilt üle poole miljardi euro, selgub majandusaasta aruandest.
Bolti suurim äri on jätkuvalt taksoteenus, kus ettevõtte vahendustasu moodustab Villigi sõnul 20–23 protsenti piletihinnast. Osal juhtudel, kus juhid lasevad panna oma autodele Bolti kleepsud või kasutavad muid soodustusi, võib Bolti vahendustasu langeda ka 10 protsendini, möönis ettevõtte juht.
«Meie filosoofia pole alati olla kõige odavam sõidupakkuja. Viga, mida osa platvorme teeb, on see, et keskendutakse ainult kõige madalamale hinnale, mis võib tuua kaasa väga halva sõidukite kättesaadavuse ja tellijate rahulolematuse,» lisas Villig lõpetuseks.