Jah, neljas otsus on sama viidatud juhtum.
Sundvõõrandamise otsuste vaidlustamise protsent on nende nelja näite puhul küll väga kõrge. Kas kohtus saab vaielda ainult võõrandamise summa üle, mitte maa reaalse võõrandamise üle?
Kuivõrd sundvõõrandamine otsustataksegi sellisel juhul, kui kokkulepet ei saavutata, siis on ilmne, et suurem osa selliseid otsuseid vaidlustatakse. Vaidlustada võib ka omandamise fakti, aga kuna trassi asukoht on määratud kehtestatud maakonnaplaneeringuga, siis ei ole see vaidlus väga perspektiivikas.
Kohtuasjad võtavad kaua aega, kas riigil on võimalik selles küsimuses kohtuasju kuidagi kiirendada, et raudtee ehitamine ei pidurduks?
Sundvõõrandamise korral peatub kinnisasja omandi ülevõtmine juhul, kui kohus otsustab rakendada esialgset õiguskaitset ja peatab edasised menetlustoimingud. Samas kui vaidlus toimub tasu suuruse üle, siis see ei tohiks takistada kinnisasja omandi ülevõtmist riigile. Kohtutel tuleb kaaluda, kas menetluses esialgse õiguskaitse rakendamine ja menetlustoimingute peatamine on vajalik ja otstarbekas, kui see võib takistada avaliku huviga raudtee ehitustegevust.
Kui palju läheb riigile maade omandamine maksma?
Praeguseks ajaks on Rail Balticu projektis omandatud ligi 43 protsenti eramaadest ja selleks on kasutatud ligi 10 miljonit eurot.
Kas uue maade hindamisega tõusnud maa väärtus mahub planeeritud summa sisse, s.o kas omanikud on nõus vana hinnaga maad andma?
Uus korraline hindamine ei mõjuta maade omandamist, sest omandamise menetluses viiakse iga kord läbi konkreetse kinnisasja hindamine, lähtudes hinnatava maatüki omadustest. Selles mõttes ei toimu ühtegi «vana hinnaga» omandamist.
Mis ajaks peavad teil maad omandatud olema ja kui kindel te olete, et saate selleks tähtajaks maad omandatud?
Suurem osa omandamistest on kavas läbi viia 2026. aasta lõpuks. Samas sõltub omandamisega alustamine paljuski sellest, kui kiiresti valmib raudtee lõplik projekt, mis määrab lõpliku maavajaduse.