Tallinna vanalinna müüride sisse peidetud Kõu Mobility peakontori fuajees on rivis peenikesed Ampleri elektritõukerattad ning seal kõrval väike garderoob, mis jalanõusid täis. Majas käiakse sokkides ja Kõu kõige kõrgema ülemuse, tegevjuhi ja kaasasutaja Kristjan Maruste leiab kõige kõrgemalt korruselt.
Kõu Mobility hõlmab endas lisaks Ampler Bikesi elektriratastele veel kaubamärke Äike (elektritõukerataste valmistamine), Tuul (rendirattafirma) ja Comodule (ühendab kergliikureid internetti). Marustele anti töövõitude eest ka EY Eesti aasta ettevõtja 2023 tiitel, kuid selline tunnustus võib olla ka pinnuks silmas – hiljuti tuli teade, et Comodule koondab 21 töötajat.
Miks Comodule OÜ töötajaid koondab?
Meie põhiäri on teistele ettevõtetele tehnoloogia müümine. Covidi-aastatel kasvasid rattatööstuses mahud tohutu kiirusega, kõik laod müüdi tühjaks. Rattatootjad suurendasid kiiresti tellimusi, eelmisel aastal kasvas Comodule käibelt kolm korda ja töötajate arvult 80 protsenti.
Kahjuks aga selgus, et väga paljud kliendid olid ennustustest liialt optimistlikud, laod jäid rattaid täis ja tellimused meile vähenesid drastiliselt. Mõned kliendid läksid isegi pankrotti. Nägime, et 2023. aasta mahud saavad olema väiksemad kui eelneval aastal ja kuna meil ei olnud inimestele piisavalt tööd pakkuda, olime sunnitud 16 protsenti isikkooseisust koondama.
Kurb, aga paratamatu. Õnneks oleme alati valinud parimaid inimesi ja oleme kindlad, et nad kõik leiavad uued väljakutsed välgukiirusel.
Elektritõukerattad tulid kohta, kus nende jaoks polnud infrastruktuuri. Kas see olukord on paranemas?
Eestis on infrastruktuuris viimasel kahel aastal palju ära tehtud. Nii Tallinnas kui ka Tartus ja Pärnus. Muutus on tulnud renditõukeratastega. Aga meedia on muidugi ehitanud sellise ruumi, nagu oleks tõukeratas kõiges süüdi.
Nii et meedia võimendab probleemi, mida ei ole?
Absoluutselt! Ma toon näite: kui on õnnetus, siis on suur pealkiri – tõukeratas sõitis kuhugi. Kui inimene jääb auto alla, siis on pealkiri, et jalgrattur või inimene sai autolt löögi, mitte et auto sõitis inimesest üle. Kõik on pakendamise küsimus.
Milline on idufirmade tulevik? Kui teie alustasite, oli ilmselt kergem...