Läheb karmiks: vaata, milliste rikkumiste eest võetakse tulevikus juhtimisõigus (11)

Merike Lees
, majandusajakirjanik
Copy
Kiiruskaamera trahvid jõuavad tulevikus üle-euroopalisse portaali.
Kiiruskaamera trahvid jõuavad tulevikus üle-euroopalisse portaali. Foto: Mailiis Ollino

Valitsus kiitis täna heaks Euroopa Liidu teeohutuse paketi, mis hõlbustab liiklusrikkujatele karistamist ja neile raskete rikkumiste eest üleliidulise juhtimiskeelu kehtestamist.

Eesti toetab liiklusohutusnõuete raske rikkumise toimepanekul juhtimiskeelu kehtestamist üle Euroopa Liidu ja selle vastastikust tunnustamist liikmesriikide vahel.

Rasketeks rikkumisteks loetakse alkoholi- või narkojoobes juhtimist, lubatud sõidukiiruse ületamist ja surma või raske vigastusega lõppenud liiklusõnnetuse põhjustamist.

Rikkumiste puhul sõiduõiguse äravõtmine jõustatakse edaspidi ELi üleselt, s.t et ühes liikmesriigis toime pandud rikkumine ja sellele järgnenud sõiduõiguse äravõtmine liikmesriigi poolt kehtiks kõigis ELi liikmesriikides. Seda nõuet kohaldataks rasketele liiklusrikkumistele.

Ühtlustatakse ka trahviteadete sisu ja kohaletoimetamise reegleid: tulevikus peaks olema võimalik tasuda trahve ELis ühtse IT-portaali kaudu. Lisaks kiiruseületamisele ja joobes juhtimisele loetaks rikkumisteks näiteks ka ebapiisava pikivahe hoidmine, ohtlikud möödasõidud, pideva joone ületamine, vastassuunas sõitmine.

Euroopa Komisjon soovib ajakohastada nõudeid juhilubadele ja parandada piiriülest liikluseeskirjade täitmist. Seadusandlike muudatustega on plaanis muuhulgas võtta ELis kasutusele digitaalne juhiluba, mida on võimalik esitada näiteks nutitelefoni kaudu. Paralleelselt jääb ka võimalus füüsilise juhiloa väljastamiseks.

Lisaks kehtestatakse kohustuslik vähemalt kaheaastane katseaeg uutele juhtidele alates eksami sooritamisest, mille jooksul kehtib joobes juhtimisele nulltolerants.

Õppesõitu teha, koos saatjaga sõita ja juhiloa eksam sooritada oleks võimalik alates 17. eluaastast. Vaadatakse üle ka juhiloa saamiseks vajalikud tervisenõuded.

Valitsus toetas üldiselt direktiivide muudatusi ja ettepanekuid ning nägi neis muu hulgas positiivset mõju transpordiameti halduskoormuse vähenemisele ja liiklusrikkumiste uurimise lihtsustamisele.

Samas teeb Eesti ettepaneku lubada juhilubade direktiiviga B-kategooria mootorsõiduki juhtimine koos saatjaga ELi üleselt alates 16. eluaastast ning lihtsustada saatjale esitatavaid nõudeid vastavalt Eestis kehtivale õigusele. Samuti toetab Eesti teatud kategooria juhilubade halduskehtivuse pikendamist 15 aastani.

Teeohutuse paketi eesmärk on vähendada liiklussurmade arvu ja suurendada ohutust Euroopa teedel. Liiklussurmade arv ELis on vähenenud 61,5 protsenti, umbes 51 400-lt 2001. aastal ligikaudu 19 800-le 2021. aastal. See ei ole siiski piisav ja liiklussurmade arvu vähenemise aeglustumise tõttu peale 2014. aastat võtsid ELi transpordiministrid 2017. aasta märtsis Vallettas toimunud mitteametlikul transpordinõukogu istungil vastu ministrite deklaratsiooni liiklusohutuse kohta, kus liikmesriigid kutsusid Euroopa Komisjoni üles uurima ELi liiklusohutuse õigusraamistiku tugevdamist, et tagada liiklusõnnetustes hukkunute arvu vähenemine.

Kommentaarid (11)
Copy
Tagasi üles