Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Gaddafi poja haidega lukslaeva idee läks vett vedama

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Haid
Haid Foto: SCANPIX

Nagu ühe šiki diktaatori pojalt oodata võiski, oli Hannibal Gaddafil peaaegu valmis eriotstarbeline kruiisilaev, milles ei puudunuks kuus hiidakvaariumis ringisulistavat haikala.

Valdav osa kleptokraatide võsusid võib taolisest tasemest vaid und näha.

Kuid just sellise aluse tellis kolonel Gaddafi 36-aastane järeltulija – olles lõplikult frustreeritud pärast asjatuid katseid lühikese etteteatamisega analoogilisi laevu rentida.

Hannibal, kes kontrollis Liibüa meretööstust ja sadamaid, seadis laeva puhul tingimuseks, et korraga peab olema võimalik väärikalt võõrustada 3500 külalist.

Valmistoode jäi noorel Gaddafil siiski nägemata.

Marmorsambad, kuldraamitud peeglid, üüratud skulptuurid... Phoenicia pardal leidunuks nii mõndagi märkimisväärset. Et mitte mainida 120-tonni mereveega täidetud akvaariumi, milles elanuks oma elu kaks tiigerhaid, kaks valgehaid ja kaks rifihaid.

Haide eest kandnuks hoolt neli residendist bioloogi, elukate toitmine eeldanuks spetsiaalsete toiduainete varusid.

Kolonel Gaddafi režiimi kukkumine seiskas 2011. aasta juunis kogu projekti, tuues kaasa tellimuse tühistamise. Nüüd võtab lepingu üle üks maailma suurimaid kruiisilaeva-operaatoreid MSC Cruises.

«Ma isiklikult ei tea miks, aga ta tahtis haidega akvaariumi,» ütles MSC Cruisesi tegevjuht Pierfrancesco Vago, kelle firma oli pidanud üheksa kuud läbirääkimisi laeva ostuks Korea laevaehitaja STX Corporationi Prantsuse divisjonilt.

Haikalasid ja arhitektuurilisi šedöövreid kruiisilaeva külastajad siiski nautida ei saa, kuna need eemaldatakse, ütles Vago Financial Timesile.

Hannibal Gaddafi, kes on Alžeerias eksiilis, oli tuntud oma vägivaldse temperamendi ja huvipuuduse poolest poliitika vastu. Rahvusvahelisel areenil tunti teda peamiselt selle kaudu, et koos liibanonlannast abikaasaga Šveitsis reisil viibides kohtlesid nad vägivaldselt oma koduabilisi.

Kriitikud väidavad ühtlasi, et Hannibal peremehetses Liibüa merendussektori üle, lüpstes sealt sularaha ja soodustusi, lastes samal ajal infrastruktuuril laguneda.

Vago sõnutsi võttis Hannibal Gaddafi enne laeva tellimist nendega regulaarselt ühendust, et tellida lühikese etteteamisega laevu võõrustamaks oma isa kõrgeid rahvusvahelisi külalisi.

«Nad ei suutnud miskipärast kuidagi mõista, et kruiisilaevade puhkused müüakse välja aasta aega ette, nii et me ei suutnud mitte kunagi tagada talle laeva tema poolt soovitud ajaks,» ütles Vago.
MSC investeerib laevasse 550 miljonit eurot. Aluse uueks nimeks saab MSC Preziosa.

MSC Preziosa alustab sõite pärast tuleva aasta märtsikuud ning pakub kruiise ümber Kreeka saarte.
Vago sõnutsi oli alus projekteeritud lähtuvalt MSC Fantasia klassi nõuetest, mistõttu oli neil mõttekas see ära osta.

Laeva ülevõtmise finantstingimuste «väga keerukad» läbirääkimised puudutasid lisaks haiakvaariumi eemaldamisele ka laeva sisemuse «puhastamist» vastamaks MSC äritavadele.

«Mõnede üldkasutatavade alade arhitektuuriline maitse oli väga eriline ja kummaline– palju kulda ja karda,» ütles Vago.

CopyrightThe Financial Times Limited 2012

Märksõnad

Tagasi üles