Tallink koondab Eestis ja Lätis sadu töötajaid (4)

Romet Kreek
, majandusajakirjanik
Copy
Paavo Nõgene
Paavo Nõgene Foto: Eero Vabamägi

Tallink teavitas Eesti ja Läti ametiühinguid ja mõlema riigi töötukassat kollektiivse koondamise plaanist.

Tallink Grupp andis täna teada, et optimeerib Eestis ja Lätis meretöötajate koosseisu laevade Isabelle ja Star pikaajaliste rendilepingute tõttu ning alustab mõlemas riigis kollektiivse koondamise läbirääkimisi.

Kuna Star ja Isabelle renditakse välja mitmeks aastaks ilma meeskondadeta ning mitmed kontserni laevad on juba mõnda aega samuti välja renditud, ei ole Tallinkil tänaste teadmiste juures lähitulevikus võimalik kõigile ettevõtte töötajatele samas mahus tööd pakkuda.

Määravaks sai väiksem töömaht ja palgatõus 

Kollektiivne koondamine puudutab Eestis peamiselt laevade teenindavat personali, kuid Lätis nii teenindavat kui ka tehnilist personali. Võimalik koondamine puudutab Eestis 400 meretöötajat tütarettevõttes Hansaliin OÜ ning Lätis 100 meretöötajat tütarettevõttes Tallink Latvija. Lõplik koondatud töötajate arv selgub läbirääkimiste protsessi lõpuks.

«Oleme seni püüdnud pikaajaliselt välja renditud laevade meeskonnaliikmetele tööd pakkuda ettevõtte teistel laevadel ning kontserni muudes tütarettevõtetes, kuid Stari lahkumine maikuus Tallinna-Helsingi liinilt Iirimaale ning Isabelle uue rendilepingu algus selle aasta juulikuus tähendab, et kõrghooaja järel ei ole meil senises mahus võimalik kõigile kahjuks tööd enam pakkuda,» lausus Tallink Grupi juhatuse esimees Paavo Nõgene.

Nõgene lisas, et ettevõte on andnud endast viimastel aastatel kõik, et kriisiaastatel võimalikult paljudele tööd pakkuda ning tagada ettevõtte ellujäämine. «Kuigi töö maht on meil erinevate prahtimislepingute tõttu järk-järgult regulaarliinidel vähenenud, oleme seni leidnud võimaluse hoida inimesi tööl. Kahe täiendava rendilepingu ja aasta algul Eesti Meremeeste Sõltumatu Ametiühingu (EMSA) nõutud kavandatust suuremate palgatõusude kombinatsioon eeldab nüüd aga meilt tegevuste optimeerimist,» selgitas Nõgene.

Sarnase protsessi viis Tallink Grupp eelmise aasta teises pooles läbi Rootsi tütarettevõttes Tallink Silja AB reisilaeva Galaxy regulaarreiside lõpetamise tõttu Turu-Stockholmi liinil ning laeva väljarentimise tõttu.

Koondamisprotsess kestab sügiseni

Kollektiivse koondamise protsess algab sel nädalal ning jõuab lõpule varasügisel. Tallink Grupp arvestab võimalusega, et protsessi käigus võib tulla kavandatavasse protsessi muudatusi. Lisaks kollektiivsele koondamisele Tallink Latvijas ja Hansaliinis on ettevõte juba alustanud ka väiksemas mahus koondamisprotsessi kontserni tütarettevõttes HT Laevateenindus, kuhu kuulub Eesti lipu all sõitvate laevade tehniline personal.

Hansaliin esitas töötukassale esmase kollektiivse koondamise teate. Esmase teate järgi puudutab see 407 töötajat (ettevõttes on 1263 töötajat), teatas töötukassa.

Koondamise põhjused: Covid-19 pandeemia ning sõjategevuse pikaajaliste ja jätkuvate mõjude tõttu majandusele on Tallink Grupp vähendanud täiendavalt Läänemere liinidel käitavate laevade arvu ning seetõttu ei ole tööandjal võimalik kauem samas mahus oma töötajatele enam tööd anda või töökohta säilitada.

Tegemist on esmase teatega, lõplik arv võib väiksem olla – koroona ajal, septembris 2020 teatas Hansaliin 1000 inimese koondamisest, kuid lõpuks kaotas töö 745 inimest, kellest enamik tuli töötuna arvele, kuid praegu neid enam arvel pole.

«Töö kaotavad enamasti teenindussektori töötajad, aga on ka tehnilist personali. Kindlasti teeme Tallinkiga koostööd, et inimestega kohtuda, rääkida, millised on töötukassa võimalused, kuidas ja millist toetust/hüvitist saavad, millised võimalused on neil juba koondamisteate saanuna (ümberõpe ja koolitused). Koondamised on kavas lõpule viia augusti lõpuks, aga juba koondamisteate saanud inimesed saavad töötukassast teatud teenuseid,» teatas töötukassa.

Kuhu laevad lähevad?

Aprilli alguses teatas Tallink, et Läti lipu all sõitev Isabelle, mis alates möödunud aasta aprillist pakub Tallinna Vanasadamas ajutist majutust Ukraina sõjapõgenikele, prahitakse 1. juulist. Laev liigub aasta lõpuks Kanadasse sealse ettevõtte käsutusse. Tallinki laevad on ka varem pakkunud kas ajutist majutust või transporditeenuseid näiteks Austraalias, Kanadas, Marokos.

Tallinkil on pikaajaline leping ka laeva Star prahtimiseks: alus on Irish Continental Groupi käsutuses alates 5. maist ning hakkab pakkuma transporditeenust Iirimaa ja Ühendkuningriigi vahelisel liinil.

«Viimastel keerulistel aastatel on meie laevade väljarentimine pakkunud arvestatavat alternatiivset sissetulekut ning loonud meile hädavajaliku puhvri ajal, mil reisipiirangud takistasid muud äritegevust,» selgitas toona Nõgene ja lisas, et viimase kolme aastaga on senisest veelgi selgemaks saanud see, et Tallinki laevade prahtimine on oluline osa kogu grupi äritegevusest.

Tagasi üles