Eesti julgeoleku kindlustamine ja regionaalpoliitika pole üksnes riigipoolsed kulutused, vaid sellel on investeeringute ja kohaliku elu mõjutamise kaudu mõju ka majandusaktiivsusele. Haridusel on teadagi pikaajaline ja fundamentaalne mõju majanduse arengusse ja selle konkurentsivõimesse. Sissetulekute ebavõrdsuse vähendamisel ja tervelt elatud aastate pikendamisel on lisaks humaansele mõõtmele samuti läbi laiapõhjalisema, ostujõulisema ja investeerimisvõimelisema elanikkonna positiivne efekt majandusele.
Pikemas vaates ilmselt kõige olulisem on aga üleminek rohemajandusele ehk Eesti majandusmudeli muutmine kliimaneutraalseks ja kestlikuks. Rohemajandusele üleminek ei ole küll uus teema, kuid see on teatavasti valdkondade ülene tegevus, mille taga hakkab olema üha rohkem tööd ja vastutust. See määrab paljuski ära majanduse konkurentsivõime ja vastupidavuse. Kas kliimaministri portfelli loomine rohereformile lisaimpulsi annab ja kas minister selle tööga hakkama saab, näitab aeg. Ilmselt ei sõltu see ainult ministrist. Kõiki eelpoolnimetatud üllaid eesmärke saab täita ja nende mõju avaldub vaid siis, kui kaasatakse kõiki osapooli ja nendega targalt tegeletakse.
Ei ole ilmselt kellelegi uudiseks, et riik ei saa oma eesmärke pikas vaates ellu viia, kui selle rahandus on korrast ära. Koroonakriisi mõjude leevendamine andis tugeva löögi paljude maailma riikide riigirahandusele, mille mõjud kestavad veel tänaseni. Venemaa alustatud sõda Ukrainas, energiakriis ja majapidamiste ostujõu langus suurendavad täiendavalt kulutusi riigieelarvest. Seega, Eesti ei ole siin kaugeltki erand. Ainuüksi kokkuhoiu, kärbete ja kosmeetikaga, samas kui majandus vajab kriisidest taastumist, Eesti riigieelarve suurt puudujääki tasakaalu viia ei õnnestuks.