Kui tahame lisandväärtust, siis mida tehes me seda saaksime? Kes seda teeks? Erialaspetsialistidest on puudus, nagu on puudus ka pea kõigil muudel ametikohtadel töötavatest inimestest. Massiliselt. Noori jõuab tööturule vähem, samas elatakse kauem. Meie demograafiline situatsioon annab selgelt märku, et suur osa tööst tuleb tulevikus Eestis teha masinatega. Aga ka siis jääb puudu inimesi, kes oskaks neid masinaid käsitseda või töötada ametites, kus inimese roll on ja jääb oluliseks.
Kolmel uuel ministeeriumil tuleb tõsiselt majandusküsimustega tegeleda, sest ettevõtjad vajavad oma äri hoidmiseks ja kasvatamiseks head keskkonda. Hariduse ja tööhõive probleeme ei lahenda aga ükski ettevõte.
Kas olukorras, kus prognoositav eelarvepuudujääk on 4,3 protsenti SKTst, oli üldse võimalik ebapopulaarsetest maksutõusudest pääseda?
Maksutõuse täiesti vältida ei oleks olnud võimalik. See on paraku kiireim viis kuskilt eelarve lappimisega alustada. Kõikvõimalikud majanduskasvu meetmed ja riigireformi läbiviimine võtaks kauem aega. Alati on aga küsimus, et mis maksud need on, mida rakendada? Pahede maksustamine – alati ajakohane. Tarbimise maksustamine – vahel õigustatud, sõltub, mida tarbitakse. Vara maksustamine – ka teoreetiliselt mõistlik, kui arvestada, mis varaga on tegu.
Ma olen üsna kindel, et automaks on hetkel see, mis eestlastele enim tuska tekitab. Sest kuigi auto on hädavajalik (vähemalt maal elades), siis lisaks on ta ka emotsionaalne omand – selle läbi saab anda märku oma staatusest ja eelistustest. Ja kui kallis maitse veel täiendavalt maksustatakse, on meel kindlasti mõru. Usun, et tuleb veel arutada ja otsustada, mille alusel siis ikkagi maksustama hakatakse. Ma ise pooldan, et lähtudes ikkagi «saastaja maksab» põhimõttest.