Võtab hinge kinni: ettevõte peab maksma elektripaketi lõpetamise eest 30 000 eurot trahvi (11)

Merike Lees
, majandusajakirjanik
Copy
Ainsat lahendust suurtest elektriarvetest pääsemiseks näeb ettevõtja oma päikesepargi rajamises.
Ainsat lahendust suurtest elektriarvetest pääsemiseks näeb ettevõtja oma päikesepargi rajamises. Foto: Sakis Mitrolidis

Börsihinna kõikumiste vastu end fikseeritud elektripaketiga kindlustanud ettevõtja ei osanud aimatagi, et olukorra muutudes tuleb paketist loobumiseks maksta Eesti Energiale kümneid tuhandeid eurosid trahvi. Energiafirma ütleb, et paketi ennetähtaegse lõpetamise korral kannavad hoopis nemad kahju.

Mööblifirma juht Mati Klimov sõlmis möödunud aasta lõpus Eesti Energiaga fikseeritud hinnaga lepingu, et kaitsta oma ettevõtet ekstreemsete elektrihinna kõikumiste eest.

«Meie elektriarved olid 3000 eurot ja järsku 10 000 eurot,» rääkis Klimov.

Klimov hakkas otsima lahendusi, kuidas kulud kontrolli alla saada. Nende ettevõttes töötab mõni inimene rohkem kui 50 ja universaalteenuse saajaks nad ei kvalifitseerunud. Ta uuris EE kodulehelt kindla paketi võimalusi ja vestles juturobotiga.

«See ütles, et trahve ei kaasne, kui kuu aega ette teatada,» kinnitas Klimov. «Minu viga, et rääkisin kodulehel chat'is ja ei teinud vestlusest koopiat.»

Vestlus muutus oluliseks nüüd, kui börsihinnad langesid ja ettevõtja soovis kalli hinnaga fikseeritud elektripaketti lõpetada.

«Nüüd öeldi, et meil tuleb maksta 28 000 eurot, kui tahame lepingut ennetähtaegselt lõpetada,» ütles Klimov.

Kooritakse seitse nahka

See on 20 protsenti tema paketis prognoositud energiakulust. «See teeb kurjaks ja pahaseks, et Eesti riik, kes peaks justkui aitama, hakkab riigiettevõte kaudu väikeettevõtte käsi väänama ja võtab seitse nahka,» ütles Klimov. «Ettevõtjad on need, kes seda riiki üleval peavad, riik ei peaks oma ettevõtteid pankrotti ajama.»

Kui ta ei oleks valinud kindla hinnaga elektripaketti, siis oleks tema ettevõtte elektriarved olnud 10 000–12 000 eurot kuus ja see oleks ettevõttele üle jõu käinud.

«Elektrihind börsil on langenud ja riigiettevõte saadab oma maksumaksjad karidele: kui me ei maksa 28 000 eurot, siis maksame ülejäänud 2,5 aasta eest EE-le elektri eest 50 000 eurot rohkem, kui oleks börsihind,» selgitas Klimov.

Peame kliendi ennetähtaegsel loobumisel lepingust ette ostetud elektri turul uuesti maha müüma ja kui müügihind on ostuhinnast odavam, saame sellest kahju.

Eesti Energia Eesti turu juht Dajana Tiitsaar

Tagantjärele tunnistab ta oma viga, et ei lugenud tähelepanelikult EE kirja, milles viidati, et trahvid sisalduvad EE üldtingimustes, mitte konkreetse kliendiga sõlmitud lepingus, millele Klimov allkirja andis.

Ta tunneb, et tema ettevõte ei ole konkurentsivõimeline, kui peab langenud börsihinna juures jätkama kalli fikseeritud hinna maksmist EE-le. «See hind on 32 senti päeval, öösel me ei tööta, lepingu sõlmimise ajal oli börsihind 50–70 senti kWh,» meenutas Klimov.

Ainsa lahendusena näeb ta ettevõtte päikesepargi rajamist ja ise tegevuseks vajaliku elektri tootmises.

EE kannab kahju

Eesti Energia Eesti turu juhi Dajana Tiitsaare sõnul muutuvad elektri turuhinnad ajas ja see mõjutab elektrimüüjate pakutavate elektripakettide hinda.

«Fikseeritud hinnaga elektripakettide puhul ostame kliendiga kokku lepitud hinnaga elektri kindlaks perioodiks turult ette ära,» selgitas ta. «Kuigi hiljem võivad elektri turuhinnad muutuda, saab klient siiski olla kindel, et soovitud kogus elektrit on tema jaoks teadaoleva ja muutumatu hinnaga olemas.»

Fikseeritud hinnaga paketi puhul on kliendil võimalik leping enne tähtaega lõpetada, kuid selle eest rakendub lepingu ennetähtaegse lõpetamise tasu.

«Selle põhjuseks on, et peame kliendi ennetähtaegsel loobumisel lepingust ette ostetud elektri turul uuesti maha müüma ja kui müügihind on ostuhinnast odavam, saame sellest kahju,» ütles Tiitsaar. «Lepingu lõpetamise tasu sõltub kliendi elektritarbimise mahust ja ajahetkest, millal ta lepingust loobub.»

Kui kliendil on probleeme arve tasumisega, soovitab Tiitsaar pöörduda nende klienditeenindusse. «Oleme oma arveldusprotsessis alati olnud paindlikud ja leiame koos viisi, kuidas arvete tasumisega edasi minna,» lubas ta.

Tagasi üles