Mis on e-kütused ja kas need päästavad Euroopa nullheitme plaani?

Erkki Erilaid
Copy
Saksamaal valmistatud e-kütus.
Saksamaal valmistatud e-kütus. Foto: Aleksandar Furtula

Euroopa Liidus lepiti eelmisel nädalal kokku uute autode CO2 heitme viimises 2035. aastaks nullini. Bensiini- ja diisliautod seega ajapikku kaoksid ja teedel peaksid jääma vurama valdavalt elektriautod, kuid mille akude tootmiseks napib liitiumi juba praegu. Kokkuleppesse lisati viimasel hetkel siiski erand e-kütustele ning see võib ühenduse ambitsioonika plaani päästa.

Kui eelnevalt pidi ELi kokkulepe sisuliselt tähendama sisepõlemismootoritega sõiduautode tootmise lõppu aastast 2035, siis nüüd on võimalik peamiselt Saksamaa nõudmisel siiski toota edasi neid autosid, mis kasutavad e-kütuseid. See võib aidata oluliselt kaasa heitmete vähendamise kava õnnestumisele, sest elektriautode tootmist pärsib juba praegu akude valmistamiseks vajaliku liitiumi nappus ja selle järsult kasvanud hind.

Juba 2030. aastaks peaks liitiumi nõudlus Benchmark Mineral Intelligence'i (BMI) andmetel Euroopas viiekordistuma 550 000 tonnini aastas, mis on enam kui kaks korda rohkem kui 200 000 tonni, mida suudetakse kontinendil praegu toota. «Kogu maailma liitiumiturg on kümnendi lõpuks suures defitsiidis,» ütles BMI analüütik Daisy Jennings-Gray Financial Timesile.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles