Miks India Vene nafta järele januneb?

Copy
India peaminister Narendra Modi ja Venemaa president Vladimir Putin.
India peaminister Narendra Modi ja Venemaa president Vladimir Putin. Foto: ALEXANDR DEMYANCHUK

India ostab Venemaalt soodushinnaga toornaftat, rafineerib seda ja müüb edasi, olles saanud seeläbi oluliseks varustajaks Euroopale, mis üleilmset naftavoogu pärast Moskva kallaletungi Ukrainale ümber korraldab.

New Delhi on pannud vastu Lääne survele Moskva isolatsiooni jätta ja kaubandussidemeid oma kauase liitlasega hoopis tugevdanud.

India on maailma suuruselt kolmas toornafta tarbija Ühendriikide ja Hiina järel ning impordib 85 protsenti oma naftavajadustest.

Kui varem olid riigi peamised varustajad Lähis-Idast, on nüüd esikohale tõusnud Venemaa.

Märtsis importis India Venemaalt 1,62 miljonit barrelit toornaftat päevas ehk 40 protsenti koguimpordist, näitavad Rahvusvahelise Energiaagentuuri (IEA) andmed. Enne sõda oli see näitaja 70 000 barrelit päevas ehk üks protsent koguimpordist.

Vene energiahiid Rosneft teatas kolmapäeval tegevjuht Igor Setšini India-visiidi järel leppest «suurendada märkimisväärselt» varustust India riiklikule naftafirmale Indian Oil Company.

Kümnel kuul pärast sõja puhkemist säästis India soodushinnaga Vene toornaftat ostes 3,6 miljardit dollarit, ütles detsembris üks India parlamendiliige.

Sääst on sestsaati tõenäoliselt kasvanud, kuna seireagentuuride teatel ostab India Uurali toornaftat oluliselt odavamalt kui 60-dollariline barrelihinna lagi, mille kehtestas detsembris tööstusriikide ühendus G7.

Indial on ka 23 rafineerimistehast, mis rafineerivad 249 miljonit tonni naftat aastas, tehes riigist maailma suuruselt neljanda naftarafineerija.

Aasia rikkaima mehe Mukesh Ambani ettevõttele Reliance Industries kuulub maailma suurim rafineerimistehas Gujaratis, mis on Vene nafta ostmist märkimisväärselt suurendanud.

Koos suuruselt teise rafineerija Nayaraga impordib Reliance 45 protsenti Indiasse saabuvast Vene toornaftast, näitavad seirefirma Vortexa andmed.

Suur osa rafineeritud kaubast läheb India siseturule, kuid tänu ülejäägile on riigist saanud oluline bensiini- ja diislivarustaja ka Euroopale ja muudele maadele.

India naftakaupade eksport Euroopa Liitu tõusis perioodil aprill-jaanuar aastatagusega võrreldes 20,4 protsenti 11,6 miljoni tonnini, vahendas päevaleht Indian Express viitega ametlikele andmetele.

Hoolimata Moskvale kehtestatud sanktsioonidest, ei ole see vastuolus Euroopa Liidu reeglitega, sest rafineeritud kauba päritolumaaks ei peeta Venemaad.

Samuti aitab see blokil vältida probleeme varustusega, mis kruviks hindasid inflatsiooniga kimpus tarbijate jaoks veelgi üles.

«Maailmal oleks väga raske ilma Vene naftata elada,» ütles Vortexa peaökonomist David Wech ja märkis, et Moskva täielik turult tõrjumine põhjustaks sügava majanduskriisi.

Bloomberg kirjutas veebruaris, et India muutub «aina kesksemaks üleilmsel naftakaardil, mida Vladimir Putini aastapikkune sõda Ukrainas ümber kujundab».

Hoolimata India impordist teenib Venemaa naftaekspordi pealt endiselt vähem kui enne invasiooni, osalt tulenevalt lisakuludest ja raskustest tankerite kindlustamisega.

«Selles on teatav ilu, kui ma seda nii võin nimetada,» ütles Wech.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles