/nginx/o/2023/03/25/15219514t1h7e21.jpg)
Apple’i tegevjuht Tim Cook käis koos väikese grupi USA suurettevõtete juhtidega sel nädalavahetusel Hiina valitsuse korraldataval kõrgetasemelisel tippkohtumisel China Development Forum (CDF).
Lisaks Cookile väisasid Hiinat tarbekaupade gigandi Procter & Gamble tegevjuht Jon Moeller, erakapitalifirma Blackstone suuromanik ja juht Stephen Schwarzmann, maailma suurima riskifondi Bridgewater Associates asutaja Ray Dalio.
CDF, mida peetakse Hiina vastuseks Davosis (Šveits) toimuvale maailma majandusfoorumile, oli esimene pärast kolmeaastast vaheaega.
Varem on olnud välisettevõtete juhtidel olnud võimalus foorumil kohtuda Hiina valitsusjuhtidega. Seekord kohtuti uue peaminsitri Li Qiangiga. Kohtumine toimus suletud uste taga.
Lääne ettevõtjad on olnud häiritud pandeemia tõttu kolm aastat kestnud Hiina suletuse poliitikast, aga ka poliitiliste pingete kasvamisel.
Apple on hakanud viima osa Hiina mandriosas toimuvast tootmisest Vietnami ja Indiasse.
Samal ajal, kui Cook püüab vähendada Apple’i tootmise sõltumist Hiinast, mis on olnud üsna edukas, jääb Hiina Apple’ile väga oluliseks turuks.
«Vaatamata püüdele Hiinast väljuda, jäävad Apple’il siin alles olulised ärisuhted ning seetõttu on Cooki osavõtt CDFist väga mõistlik,» ütles väljaandele South China Morning Post erakapitalifirma Kaiyuan Capital investeeringute juht Brock Silvers. «Sellel on ilmselt ka tugev turunduslik mõju, sest reeglina koheldakse Cooki Hiinas staarina,» lisas ta.
Vaatamata USA-Hiina poliitilistele pingetele, on Apple’i tooted Hiina tarbijate seas väga populaarsed. Konsultatsioonifirma Counterpoint andmetel on Apple Hiinas suurim nutitelefonide müüja juba neljandat kvartalit järjest. Eelmise aasta oktoobris oli iga neljas Hiinas müüdud nutitelefon iPhone.
Cookil ja teistel CDFil osalevatel tippjuhtidel on kaks teineteisega vastuolus olevat eesmärki.
«Ühest küljest ettevõtted, nagu Apple, soovivad vähendada oma kohalolekut Hiinas, et mitte jääda kahe tule vahele, kui Washingtoni ja Pekingi pinged eskaleeruvad,» ütles uurimusprogrammi Columbia-Harvard China and the World Programme uurimistööde assistent William Yuenen Yee. «Teisalt jääb Hiina tarbijaturg väga oluliseks, kaubandussidemed tihedaks ning maailma kaks suurimat majandust jäävad eraldiseisvaks,» lisas ta.