Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Eesti esimene täiselektriline Scania veok panustab pealinna õhu puhtamaks muutumisse

Copy
Artikli foto
Foto: Scania Eesti AS

Eelmisest aastast veab Eesti suurima joogitootja A. Le Coqi kaupu Tallinnas klientidele laiali Baltimaade esimene täiselektriline Scania raskeveok, mille keskkonna jalajälg on võrreldes diiselveokiga kuni 99% väiksem. Elektriveok vähendab nii tekkivat müra kui ka heitgaaside hulka, tagades puhtama linnaõhu.

„Tänu sellele veokile jõuab aastas 4 miljonit liitrit meie kaupu klientideni heitmevabalt ehk paiskame Tallinna õhku 20 tonni vähem CO2 heitmeid kui diiselauto puhul,” nendib A. Le Coq logistika- ja ostudirektor Erki Lehiste.

Scania Baltikumi säästvate transpordilahenduste juht Kaur Sarv kiidab ka elektrisõiduki sõidumugavusi: „Elektriveoki puhul on müra ja vibratsiooni vähem, autojuhid väsivad vähem, teevad vähem eksimusi ning saavad liikluses paremini hakkama. Samuti on elektriveoki võimsus gaasipedaalile vajutades kohe kättesaadav ning seetõttu on selle kiirendus väga hea isegi täislasti puhul.”

Scania elektriveok on võimeline ühe laadimise ja täislastiga läbima korraga kuni 250 kilomeetrit. Laadimine toimub öösel depoos. Tänased elektriveokid on mõeldud seoses oma sõiduulatusega pigem ühe linna või maakonna vedudeks. Selle aasta lõpus on Scanial tulemas aga uus regionaalne ehk Eesti mõistes linnadevaheline 350-400 km sõiduulatusega veok, millel on poole võimsam mootor ja poole võimsamad akud.

Elektriveoki ostul tuleb appi Scania liising

Eesti esimene elektriveok on soetatud Scania rohelise liisinguga. Elektriveoki ostu tasub vaadata tervikuna alates ostmise nõustamisest ja Scania Finans AB Eesti filiaali liisingu rahastusest kuni laadimispunkti rajamiseni. Kõigepealt tuleb teha valik, kas linnaveok või linnadevaheline veok. Seejärel teha põhjalikum analüüs olemasoleva veoki põhjal, kust näeb ära tööpäevade pikkused ja kilometraaži. Kolmandaks oluliseks komponendiks on hind. Tõsi, elektriveok on hetkel diiselveokist poole võrra kallim, kuid arvutada tuleks ka tasuvusaega. Elektriline veok on selgelt hinnatõhusam, eriti juhul, kui ettevõttel on enda päikesepark või kui laadimist seada soodsama elektrihinnaga ajavahemikku. Samuti on väiksem elektrisõidukite hooldusmaht, sest seal on vähem liikuvaid kuluosasid ning vedelikke. 

„Kui veoki pakkumine on kokku pandud, on Scania liising valmis enda poolt toetama. Lisaks pakume kõigile klientidele remondi- ja hoolduslepingut, et sõiduki töökindlus oleks tagatud ja vedajal alati töövõime olemas. Liisingu rahastatavasse paketti kuulub veoki ost, remondi- ja hoolduslepingu kuumakse ning soovi korral laadija. Täpne kuumakse sõltub liisinguperioodist,” tutvustab Sarv.

Eesmärk on minna üle keskkonnasõbralikule transpordile

Scania Baltikumi tegevjuht Janno Karu lisab, et Scania on seadnud endale kõige kõrgemaks eesmärgiks ülemineku keskkonnasõbralikule transpordile. „Et see maailm, mis meid kõiki puudutab ja ümbritseb, oleks parem keskkonnale, inimestele ja ettevõtlusele. Soovime selles vallas olla selgelt eestvedaja ja seetõttu on ka esimene Baltikumi roheline raskeveok on meie oma.”

Scania investeerib keskkonnasõbraliku transpordi arendamisse väga palju. Ettevõttel on valmimas uus, Euroopa kõige keskkonnasõbralikumaid akusid tootev akutehas. „Akude tootmine ja kasutamine muutub juba praegu ning lähiaastatel palju. Koobalti kaevandamise ja liitiumi soolade pesemine keskkonnamõju on väga suur, aga meie läheneme teistmoodi. Meie akud toodetakse Põhja-Rootsis taastuvenergia abil, jälgime toormaterjalide keskkonnamõju,” räägib Sarv. Linnaveokite akude eluiga on tema sõnul umbes 8 aastat, regionaalveokitel 12. Seejärel saavad neid 4-6 aastat näiteks kasutada korteriühistud päikeseenergia salvestajatena ning alles siis lähevad akud ümbertöötlemisele ning metallimaterjalid taaskasutusse. Lisaks investeerib Scania igal aastal uute elektriliste veokimudelite arendamisse.

„Näeme selgelt, et eestvedamine ja varajases faasis panustame tulevikutehnoloogiatesse annab konkurentsieelise. Kes täna ei panusta, see tulevikus tegutseda ei saa,” ütleb Karu. „Eesmärgid ei saa sündida üleöö, seetõttu on Scania tegelenud rohelise tuleviku nimel juba aastaid.”

 

Copy
Tagasi üles