Kui eelmise aasta alguses loobus suur osa klientidest sõjast tingitud ohtude tõttu raudteetranspordi kasutamisest Aasia suunal, siis nüüd liigub taas arvestatav hulk kaupa raudteel.
«Tasub teada, et Eesti kindlustusfirmad ei paku kaitset sõjast tulenevate riskide vastu, sealjuures ei kuulu kindlustamisele kaubad, mis liiguvad läbi Venemaa, Valgevene või sõjas olevate alade. Küll aga teevad seda Hiina firmad, kuid siiani pole meile teada ühtegi juhtumit, kus oleks pidanud kahju hüvitama. Seega me ei tea, kui vettpidavad sellised kindlustuskaitsed on,» selgitas Orgusaar.
Panused pikaajalisse planeerimisse
Orgusaare sõnul on muutlike oludega hakatud kohanema ja varusid paremini planeerima. «Kaubavarude jaoks planeeritakse transporti sageli kahes jaos, pika- ja lühiajaliselt. Näiteks tuuakse väike osa kohe vajaminevast laovarust lennukiga, suurem osa kaubast transporditakse aga aeglaselt ja kulusääslikult meritsi,» selgitas logistikaekspert.
Pankade kiire intressitõstmine on sundinud ettevõtteid üle vaatama oma kulutusi ja tulevikuplaane. Otsitakse võimalusi kulude kokkuhoiuks ja pikaajalisi transpordilepinguid enam ei sõlmita.
Tema sõnul ei ole fikseeritud hinnaga transpordilepingud praegu mõistlikud. Ühelt poolt ei ole vedajad valmis kehtivaid madalaid hindu pikalt fikseerima ja teiselt poolt on kliendile kuluefektiivsem kasutada turuseisu enda kasuks ja töötada mõnda aega ad-hoc ehk ühekordseks juhtumiks määratud hindadega, selgitas Orgusaar.
«Ebakindlust on endiselt palju.»
Teine trend, mis koroonakriisi ajal alguse sai, on tarneahelate lühendamine ja lokaliseerimine. Ettevõtted on tarnijad Hiinast välja toonud ja leidnud alternatiive Euroopas. Kallima hinna kompenseerivad tarnekindlus ja stabiilsus. Samas on kuulda, et Hiina on asunud pärast koroonapiirangute lõpetamist tegema suuri pingutusi ettevõtete usalduse võitmiseks ja tarnijate tagasi meelitamiseks.
Logistikaeksperdi sõnul 2023. aasta teises pooles kaubamahtude langus jätkub, kuid täpseid ennustusi ei julge keegi teha. «Ebakindlust on endiselt palju,» tõdeb Orgusaar. Logistikasektor on muutunud ettevaatlikumaks ja investeeringud pannakse vähemalt osaliselt ootele.